1.5TB Schijf zorgt voor opstartprobleem / langzame herkenning

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeanny123

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 mei 2010
Berichten
0
Beste Helpmij,

Afgelopen zaterdag heb ik voor mijn 4.5 jaar oude computer bij Dynabite een Samsung Cobalt 1.5TB Externe Hard Disk gekocht. Deze sloot ik aan op mijn computer om er vervolgens mijn bestanden op te kunnen archiveren. Mijn computer draait op Windows XP SP3 en op de doos stond dat de schijf onder Windows XP moest werken. Wij besloten de externe harde schijf via de USB poort aan te sluiten en de computer op te starten.

De computer probeerde hierop door het opstartscherm te komen, maar blijft hangen op het moment dat het BIOS de bovengenoemde externe harde schijf moet lezen. Het lijkt wel of de computer deze schijf niet kan lezen, en de computer weigert daarna ook door te starten. Wanneer ik de schijf los koppel en de computer opnieuw opstart, zit de computer zo weer in Windows. Wanneer ik echter de schijf weer aansluit in Windows XP geeft deze direct aan 'nieuwe hardware' gevonden te hebben - waarna de computer de juiste drivers installeert. Echter duurt het nog zo'n +/- 4 minuten voordat mijn schijf werkelijk met Windows XP verbonden wordt en het besturingssysteem aangeeft dat ik op de harde schijf kan komen.

Hierop heb ik alle mogelijke opties geprobeerd - het BIOS naar de nieuwste versie flashen, Drive Managers van Samsung van het internet gehaald en deze op de computer losgelaten, de schijf geformatteerd en zelfs de eigenlijke schijf teruggebracht en een nieuw exemplaar ontvangen. Echter, al deze pogingen leiden niet tot het gewenste resultaat - dat ik mijn computer opstart en dat deze zonder enig probleem in Windows kan komen.

We hebben de schijf ook even getest op OS X en Linux, waar in beide gevallen de schijf direct vindbaar was nadat de schijf werd aangesloten. Echter, wanneer de Windows emluator binnen OS X de schijf voor zijn rekening neemt duurt het wederom enkele minuten voordat de schijf zichtbaar wordt. Bovendien heb ik sterk het gevoel dat de overdrachtssnelheid naar en van deze schijf lager ligt dan bij alle andere schijven die wij in huis hebben. Wellicht heeft dit (indirect) te maken met de lange connectietijd.

Ik heb net even de schijf van mijn zoon in mijn computer gestoken, en bij deze schijf idem dito hetzelfde verhaal. Het ligt dus inderdaad niet aan de schijf zelf, maar aan de computer. De schijf van mijn zoon is een 1TB Harde Schijf van Packard Bell. Ik heb ook even het internet afgezocht in de hoop op meer informatie - hier las ik dat er wellicht een maximale opslagcapaciteit gebonden is aan het moederbord. Hier weet ik verder niets vanaf, vandaar mijn vraag om hulp.

Ik heb werkelijk geen idee hoe ik dit obstakel zou kunnen oplossen, en ook medewerkers van de computerwinkel wisten mij niet verder te helpen. Ik hoop dat jullie mij misschien verder kunt helpen. :)


ps. Nog even wat specificaties:

Intel Pentium 4 CPU 3.00 GHZ
ASUS P5PE-VM Moederbord met 1.5001 versie BIOS (Nieuwste)
Windows XP SP3
1 GB RAM
Samsung Cobalt 1.5TB Ex. HDD
 
Dit gebeurd wel vaker, ik heb dit ook op 1 van mijn PC's.
Hier moet ik eerst de PC opstarten en daarna de externe HD aanzetten of aansluiten.
Alles al geprobeerd en diverse fora bezocht, maar geen oplossing gevonden.
 
Waarschijnlijk staat in het BIOS de opstartvolgorde verkeerd ingesteld. Deze zal waarschijnlijk zo ingesteld zijn dat deze eerst van aangesloten USB apparaten probeert op te starten. Maar er staat geen Windows op die schijf, dus gaat niet niet.
De oplossing lijkt me dus om even in het BIOS de USB apparaten (vaak aangeduid met USB HDD) onder je echte hardeschijf in te stellen. Zodat deze niet als eerste meer wordt gecontroleerd.

Succes. :thumb:
 
Waarschijnlijk staat in het BIOS de opstartvolgorde verkeerd ingesteld. Deze zal waarschijnlijk zo ingesteld zijn dat deze eerst van aangesloten USB apparaten probeert op te starten. Maar er staat geen Windows op die schijf, dus gaat niet niet.
De oplossing lijkt me dus om even in het BIOS de USB apparaten (vaak aangeduid met USB HDD) onder je echte hardeschijf in te stellen. Zodat deze niet als eerste meer wordt gecontroleerd.

Succes. :thumb:

Beste Martijn,

Ik had geprutst met de instellingen in mijn BIOS inderdaad.
Zoals gewoonlijk staat de CD/DVD drive eerst (om van de compact disc af te kunnen booten), hierna volgt mijn MAXTOR HDD en verder staat er niets als boot aangegeven. Mijn computer is zo'n 5 jaar oud en kwam volgensmij uit vlak voordat het usb-boot gebeuren begon.

Sterker nog, het probleem doet zich voort voordat er uberhaupt aan een boot begonnen wordt. Het is echt letterlijk nadat hij het RAM geheugen heeft gecontroleerd, vlak nadat de computer de stroom gevoed krijgt - de computer detecteert dan de twee harde schijven in de computer, vervolgens een andere externe HDD als eerste usb device en als tweede usb device de externe HDD in kwestie. Hierop geeft hij aan het usb apparaat vluchtig te willen herkennen - en vervolgens slaat hij helemaal vast.

Het is voor mij ook niet mogelijk om in mijn BIOS setup of de bootmanager te komen zolang deze externe HDD is aangesloten. De computer bevriest al voordat deze punten zijn bereikt.

Er is echter nog een laatste optie: In het setupmenu van mijn BIOS staat de mogelijkheid om USB uit te schakelen. Natuurlijk zorg ik er daarmee voor dat hij met de schijf op de USB poort opstart - maar mijn toetsenbord werkt ook via usb, wat betekent dat ik ook geen knoppen meer kan drukken. Mijn vraag is: Geldt dat 'USB Disabled' dan alleen tijdens het opstarten of werken de USB poorten van de computer dan sowieso niet meer?


Nogmaals, bedankt voor jullie inzet.
Hebben al verschillende mensen naar dit probleem gekeken - zie ook dat er op het internet verschillende mensen zijn met hetzelfde probleem.
Een oplossing blijft echter nog uit inderdaad.

Dit gebeurd wel vaker, ik heb dit ook op 1 van mijn PC's.
Hier moet ik eerst de PC opstarten en daarna de externe HD aanzetten of aansluiten.
Alles al geprobeerd en diverse fora bezocht, maar geen oplossing gevonden.

Jammer om dat te horen, Mickeys Monkey.
Ik hoop dat ik wel een oplossing kan vinden voor ons probleem. :eek:
 
Als je een harddisk aansluit via USB aan een PC, dan doet de grote er eigenlijk niet zo heel erg ertoe hardware matig gezien dan ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan