1.8Mhz athlon/256Mb/40GB Packard Bell opknappen, wat is wijsheid?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Akela Wilmans

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2008
Ik doe vrijwilligerswerk en een dame met een systeempje met bovenstaande specificaties wou ze opknappen tot een surfend/tekstverwerkend apparaat. Ik dacht her aan op het apparaatje op te knappen naar de volgende specs:

-1GB werkgeheugen: 2x 5 eruro voor 2x 512MB 133 MHz geheugen
-1 x 500GB PATA harde schijf 25 euro ex verzendkosten
-1 x Windows 7 32 bit 28,90 bij softwarebilliger.de (verzendkosten 3,90 met DHL)

Laat ik zeggen 75 euro met verzendkosten.

Wat is wijsheid? Ben ik hartstikke gek, of is dit redelijk?
Er zit een DVD spelertje en een CD brandertje in. VIdeokaartje, geluid zal er ook wel in zitten, maar als jullie zeggen "je bent gek want....." en dan komt er een betere tip, dan hoor ik het graag.

Het moederbordje is een MS6511 ver 1.

Laatst bewerkt:
Dit systeem is volledig achterhaald. Aan 1GB werkgeheugen heb je helemaal niks meer in deze tijd, 4GB is de standaard voor tekstverwerkers (133MHz? dat is DDR ram, DDR3 is de huidige standaard). Ik denk niet dat dit systeem in deze staat te upgraden is, dus zul je ook aan een nieuw moederbord en processor moeten zien te komen. Dan heb je meteen toegang tot de mooie nieuwe snellere technieken.

PCPartPicker part list / Price breakdown by merchant

CPU: Intel Pentium G3220 3.0GHz Dual-Core Processor ($52.99 @ SuperBiiz) (€55)
Motherboard: MSI H81M-P33 Micro ATX LGA1150 Motherboard ($42.89 @ OutletPC) (€40)
Memory: Crucial 4GB (1 x 4GB) DDR3-1600 Memory ($27.99 @ Newegg) (30€)
Storage: Seagate Barracuda 1TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive ($44.99 @ Amazon) (€50)
Total: $168.86 (
Prices include shipping, taxes, and discounts when available
Generated by PCPartPicker 2015-06-17 16:50 EDT-0400

Systeempje dat ik heb samengesteld, kost ongeveer het dubbele (175€). Ik weet niet wat de context is, maar ik raad niet aan dit moederbord nog verder te gaan gebruiken. Een typenummer van het moederbord zou wel fijn zijn om verder te komen, want het is ook nog van belang of alles nog wel compatibel is)

Met deze specificaties zou je i.c.m. wat extra werkgeheugen het beste voor een lichte Linux distro kunnen kiezen. Voor Windows moet je teveel geld in de machine stoppen om het fatsoenlijk draaiend te krijgen.

Kipje, die conclusie trek ik inmiddels ook. Toch moet het werkgeheugen worden uitgebreid voor Linux Lubuntu. Dus we gaan werkgeheugen kopen, en daarna er Lubuntu opzetten, en dan zal deze dame zich moeten verdiepen in Linux.

Inmiddels heeft de dame in kwestie ontdekt dat in haar schuur nog een PC staat, en gaan ze eerst kijken wat daar in zit.

Laatst bewerkt:
ik denk dat zelfs ubuntu er niet lekker op draait kijk of Linux Mint wat is die kan al overweg met 512mb werkgeheugen

Lubuntu is niet hetzelfde als Ubuntu. Ik kwam op een pagina met Linux Light versies en daar was Lubuntu een aanrader. Puppy Linux vond men niet veilig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan