• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

1 cel - twee formules

Status
Niet open voor verdere reacties.

leyton

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2009
Hallo iedereen,

Een vraagje, zit hier met een geval maar weet niet of dit mogelijk is.

Kan ik aan 1 cel, 2 formules toevoegen.

wat ik bedoel is het volgende

Cel A1 typ ik een bedrag in. bv 1000 euro
Cel A2 en Cel A3 zijn uitgaande kosten. deze moeten dus worden afgetrokken van cel A1.
Kan dit dat de uitkomst, in dit geval dus cel A1 - cel A2 - Cel A3 automatisch veranderd in cel A1

Cel A1: 1000
Cel A2: -200
Cel A3: -100

UItkomst in cel A1: 700.

Alvast bedankt

en dan:????

Cel A1: 700

UItkomst in cel A1: 400.

enz
enz.

en dan:????

Cel A1: 400

UItkomst in cel A1: 100.

enz

Ron

En dan

Cel A1: 100

UItkomst in cel A1: Je moet dringend gaan lenen.:)

Cobbe

Bij mijn weten kan het niet.
Waarom wil je het op deze manier? Misschien is er dan een alternatief te bedenken...

Waarom wil je het op deze manier? Zoals al wel duidelijk zal zijn (:d) kun je oneindig doorgaan: je begint met 10, haalt er 2 en 1 af en maakt daarom van de 10 een 7. Daar haal je 2 en 1 af, en het wordt 4, enz.

Met VBA is het mogelijk om een dergelijke constructie te maken:
Code:
[a1]=[a1]-[a2]-[a3]

Maar in Excel zelf moet je waarschijnlijk een hulpcel gebruiken. Als je bijvoorbeeld in B1 het getal 1000 zet, krijg je in cel A1:
Code:
=B1-A2-A3

Ik ben benieuwd :)

Waarom wil je het op deze manier? Zoals al wel duidelijk zal zijn (:d) kun je oneindig doorgaan: je begint met 10, haalt er 2 en 1 af en maakt daarom van de 10 een 7. Daar haal je 2 en 1 af, en het wordt 4, enz.

Met VBA is het mogelijk om een dergelijke constructie te maken:
Code:
[a1]=[a1]-[a2]-[a3]

Maar in Excel zelf moet je waarschijnlijk een hulpcel gebruiken. Als je bijvoorbeeld in B1 het getal 1000 zet, krijg je in cel A1:
Code:
=B1-A2-A3

Ik ben benieuwd :)

Het zit als volgt:

Dit is een bestand die ik gebruik via mijn boekhouder om mijn kas bij te houden.

In cel A1 geef ik het bedrag in dat ik die dag heb ontvangen.
De verkoop facturen worden ingegeven in cel B1-B3-B4 enz.
Het startbedrag die ik heb ingegeven in A1 zou automatisch moeten verminderd worden met de factuurbedrag van B1-B2-B3 enz.

Op het einde zie ik dus in cel A1 staan wat effectief in mijn kassa moet zitten.
En dit bedrag gebruik ik dan om mijn dagboek in te vullen.

Nu bereken ik dat zelf door eerst te starten met mijn beginbedrag en daar manueel alle factuurbedragen van af te trekken, wat soms een foutje met zich meebrengt.

Ik had al gedacht om het startbedrag in een andere cel te zetten en dan de uitkomst in cel A1 te plaatsen maar dit is niet mogelijk door dat alle cellen bezet zijn in het blad.

Ik hoop dat ik op één of andere manier een duidelijke uitleg heb gegeven.

Je zult dat toch op een iets andere manier moeten noteren.
De verkoop facturen worden ingegeven in cel B1-B3-B4 enz.
De volgende dag wil je dus weer met een schone lei beginnen.
(voor de jongeren onder ons: een lei is een verre voorloper van een computerscherm :p :p )
Maar dan ben je dus weer alle facturen kwijt en dit is toch iets wat je boekhouder zeker niet wilt!!

leyton,
je moet altijd controle houden op wat je hebt ingevoerd, anders moet je bij een fout helemaal opnieuw beginnen. Je kunt best het startbedrag laten staan en ook wat je daar vanaf haalt of eventueel bij optelt.

Je zult dat toch op een iets andere manier moeten noteren.

De volgende dag wil je dus weer met een schone lei beginnen.
(voor de jongeren onder ons: een lei is een verre voorloper van een computerscherm :p :p )
Maar dan ben je dus weer alle facturen kwijt en dit is toch iets wat je boekhouder zeker niet wilt!!

Tuurlijk begin ik de volgende dag opnieuw. voor iedere dag heb ik een blad, dus de volgende dag begin ik gewoon terug opnieuw met mijn verkopen en de facturen van die dag.

leyton,
je moet altijd controle houden op wat je hebt ingevoerd, anders moet je bij een fout helemaal opnieuw beginnen. Je kunt best het startbedrag laten staan en ook wat je daar vanaf haalt of eventueel bij optelt.

Ik denk daar toch wel controle te kunnen op uitvoeren omdat ik de verkopen gewoon intyp en de eventuele facturen. waarom zou ik daar geen controle over kunnen houden.

Het is niet zo dat iedere dag aan elkaar is gekoppeld.

De enige oplossing die ik nu kan bedenken is dat je kolom B vult met gegevens, en in A1 een formule zet waar je dan het beginbedrag vast in zet. Voorbeeld:

Code:
=1000-SOM(B:B)

Laatst bewerkt:
Met een klein XLS voorbeeld bestandje is de kan op succes een stuk groter (en sneller).

Hier een eerste aanzet.
In cel G5 heb je staan dag ontvangsten.
Als je hier de facturen aftrek heb je natuurlijk geen dagontvangsten in staan maar het netto resultaat van die dag.
Deze heb ik in cel G19 gezet.

Bijlagen

Hierbij een voorbeeldje van het bestand.
Mij lijkt dat bijgaand voorbeeld dichter bij de waarheid komt. Ik vraag me overigens ook af wat er met die creditcardbetalingen gebeurt. Ik heb ze bij de omzet geteld.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Mij lijkt dat bijgaand voorbeeld dichter bij de waarheid komt. Ik vraag me overigens ook af wat er met die creditcardbetalingen gebeurt. Ik heb ze bij de omzet geteld.

1. Ik start niet met een beginsaldo. Als ik een omzet heb van bv 1000, wordt daar gewoon 1000 euro ingezet.
2. Enkel de verkoopfacturen worden van dit bedrag afgetrokken.
3. bijkomende velden zijn geen optie. (geen plaats)
4. bedrag zou moeten in dezelfde cel van startbedrag staan.

5. kheb hier een lichtbruin vermoeden dat dit waarschijnlijk niet mogelijk is....:(:(

4. bedrag zou moeten in dezelfde cel van startbedrag staan.
Het eind bedrag is anders dan het start bedrag en zul je dus in een andere cel moeten zetten.

Je vraagt zoiets als wat er gebeurt als je een microfoon voor de luidspreker houd.
De een versterkt de ander met als resultaat een oorverdovende knal!!
Maak van dat licht bruin vermoeden maar een inktzwarte zekerheid.

Je vraagt zoiets als wat er gebeurt als je een microfoon voor de luidspreker houd.
De een versterkt de ander met als resultaat een oorverdovende knal!!
Maak van dat licht bruin vermoeden maar een inktzwarte zekerheid.

Toch bedankt om de moeite te nemen mij hier verder te helpen.
Niets aan te doen. godv..milj.ar..:(:(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan