1 datakolom splitsen in meerdere kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

oosterling

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2007
Als nieuweling heb ik een vraag.
Ik heb in Access een tabel met data bestaande uit 1600 getallen.
Ik wil graag die ene datakolom splitsen in 4 onevenredige kolommen van 300 en de rest.
Dus kolom A bestaande uit data 1 tm 300, kolom B bestaande uit data 301 tm 600, kolom C bestaande uit data 601 tm 900 en kolom D bestaande uit data 901 tm 1600.
Weet iemand hoe ik dit kan doen?
Ik ben als nieuweling pas net thuis in de tabellen en queries, ik kan een extra uitleg zeer waarderen :D

Je hebt blijkbaar een tabel met 1600 records. Daar wil je dan 700 records van maken? En daarbij moeten de eerste 300 records blijven staan, en de volgende 300 naar veld 2 van de eerste 300 worden verplaatst? Zodat je dan 300 records krijgt met resp. de waarden uit rec 1, rec 301, rec 601 en rec 901? En de overige 400 record hebben dan in veld 1 tm/ veld 3 niks staan en in veld 4 de waarden uit 901 t/m 1600?
Dit klinkt als klinklare onzin, als je het mij vraagt. Ik zou, als het al simpel zou zijn, geen enkele reden kunnen bedenken om zo'n idiote tabel te maken. Leg eerst eens uit waarom je dat in hemelsnaam zou willen...

Wat is dat nou voor raar antwoord? Ik stel mijn vraag hier toch niet om vervolgens te worden afgezeken. Ik verwacht wel wat betere hulp van de members!
Maar, laat ik als newby maar aannemen dat ik de vraag verkeerd heb uitgelegd...
Ik heb in de bijlage een Excel bestand toegevoegd, om te laten zien wat ik graag zou willen.

Bekijk bijlage HELPMIJ.xlsx

Ik hoop dat dit eea verduidelijkt.

Afzijken is niet mijn bedoeling, maar databasetechnisch is dit soort tabellen nu eenmaal klinklare onzin om zo te maken. En op basis van een tabel zoals je hem nu hebt behoorlijk ingewikkeld.

En in Excel kun je het blijkbaar prima maken, dus waarom niet de tabel vanuit Excel opnieuw geïmporteerd? Ben je in één keer klaar, en het scheelt je een gruwelijke hoeveelheid werk, omdat je dit soort simpele Excel klussen nu eenmaal niet in Access kunt maken zonder daarvoor allerlei moelijke trucs uit te halen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan