1 Ethernet-kabel op 2 PC's aanluiten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Buddy61

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2001
Kan ik een ADSL-/netwerk-verbinding delen met 2 Pc's met 1 Ethernet-kabel?

Even mijn situatie:
Ik heb een router, via deze router gaat 1 Ethernet-kabel naar een PC, nu wil ik naast deze PC (in dezelfde ruimte, naast elkaar) een 2e PC installeren met dezelfde mogelijkheden als de 1e PC.
Kan ik de Ethernet-kabel splitsen en deze aansluiten op de 2e PC? Zijn hier evt. verloopstekkers voor of zo iets dergelijks?
Of moet ik toch een 2e kabel aanleggen?

Bedankt Buddy.

NB. De 2 PC's worden via één toetsenbord, één muis en één beeldscherm bediend.

Niet dat ik ze ken

Ik ken switch boxen voor muis,toetsenbord en beeldscherm. Maar of ze er ook zijn met UTP aansluiting zou ik niet weten.

Of heb jij iets heel slims bedacht, waarbij de kabeltjes gesplitst worden ?

Eric.

De switch waar jij het over hebt heb ik toegepast in mijn situatie.
De vraag is inderdaad, zijn er ook switches voor UTP of is er een splitter hiervoor verkrijgbaar?

een splitter

Een splitter zal niet gaan want je router kent een IP adres toe aan je PC en zal waarschijnlijk over zijn nek gaan als hij er twee tegelijk ziet op een IP adres.

Zou even google'n om te kijken of ze bestaan.

Eric.

Dat dacht ik al maar zeker wist ik dit niet, dus een switch zou een oplossing kunnen zijn?
Als deze verkrijgbaar is?

Als je een kabel over hebt om te testen en ook connectoren over hebt en een krimptang kun je het volgende proberen:

Een standaard netwerkkabel gebruik ader 1,2,3, en 6 (oranje/wit, oranje, groen/wit, groen). Steek deze aders op dezelfde manier in een connector en aan het andere eind precies zo.

Voor de 2e kabel pak je blauw, blauw/wit, bruin/wit, bruin en die stop je respectiefelijk in 1,2,3 en 6 en aan de andere kant ook.

Nu heb je van 1 kabel 2 verbindingen gemaakt. Het is niet de mooiste oplossing maar zal verder kijken of er iets anders is

Volgens mij kan dit niet want dan krijg je volgens mij wat Eric_Daleboudt zegt:

"Een splitter zal niet gaan want je router kent een IP adres toe aan je PC en zal waarschijnlijk over zijn nek gaan als hij er twee tegelijk ziet op een IP adres."

Geplaatst door Buddy61
Volgens mij kan dit niet want dan krijg je volgens mij wat Eric_Daleboudt zegt:

"Een splitter zal niet gaan want je router kent een IP adres toe aan je PC en zal waarschijnlijk over zijn nek gaan als hij er twee tegelijk ziet op een IP adres."

Dit kun je oplossen door handmatig IP's op te geven denk ik?

Bovenstaand verhaal heb ik zelf nog nooit geprobeerd moet ik zeggen.

Het gaat wel werken aangezien je aan beide kanten 2 connectoren krijgt

Bedankt,

Ik ga dit proberen!

Alleen nog een vraag kan ik, als ik dit aangesloten heb, dan internetverbinding én een netwerkverbinding maken voor beide PC's.

Ja dat kan. Het is niet veel anders dan dat je 2 kabels gebruikt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan