1 Gig intern erbij - Elke keer vastlopers

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tarabass

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 jul 2004
Hallo,

Na jaren met 512mb gewerkt te hebben (en nooit vastlopers gehad) dacht ik mijzelf te trakteren op een gig intern erbij. Zo gezegt zo gedaan, maar sindsdien is het knudde. De ene vastloper na de andere. Dingen die ik normaal tegelijk deed kunnen nu niet meer samen en een dvd'tje branden is al een gok. PC lijkt iets sneller te zijn, maar met iets bedoel ik ook echt iets. Opstarten lijkt zelfs langzamer te gaan en soms start 'ie helemaal niet op. Het gaat om 2x512MB van kingston, geplaatst in dual-memory, tesamen met een bankje 256 (ook van kingston). Overigens virtueel geheugen verhoogt (XP) en in de bios frequenties omhoog gegooid.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn, want een gig erbij zou normaal gesproken een snellere pc op moeten leveren?

En zonder dat reepje van 256Mb? zijn de reepjes ook bedoeld voor in dual te draaien? oftewel, zijn ze uit dezelfde serie?, sommige mobo's zijn daar nogal gevoelig voor.

Eventueel een memtest draaien per reepje, om het zeker te weten.

Lange Pier zei:
En zonder dat reepje van 256Mb? zijn de reepjes ook bedoeld voor in dual te draaien? oftewel, zijn ze uit dezelfde serie?, sommige mobo's zijn daar nogal gevoelig voor.

Eventueel een memtest draaien per reepje, om het zeker te weten.

Bedankt voor je snelle antwoord!

Ze zijn wel hetzelfde qua specs en merk, maar niet van dezelfde serie. De winkelier zei dat de twee op dual konden draaien dus daar ging ik vanuit. Speciaal gevraagd omdat ze dus niet precies hetzelfde waren. Zonder dat bankje 256MB hetzelfde probleem. Moederbord is een K7N2 Delta2 van MSI.
Wilde testen met memtest maar dat duurde zo lang dat ik dat niet afgewacht had, maar misschien toch verstandig om dat dan maar wel te draaien dan. Moet ik dan elke keer één bankje erin doen, testen, en het volgende bankje testen? En vind dit progje alleen errors of ook de geschiktheid voor dual-memory?

Ik zou het trouwens bijna vergeten maar ik kreeg ook een blauw scherm van de week. De error was:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

stop: 0x000000D1(0x89F3F360,0x00000002,0x00000000,0xBAE24B51)

NVNRM.SYS - ADRESS BAE24B51 base at BAE1C000,DATESTAMP 40a927f9
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Misschien kun je er wat mee want ik niet :p

Dat blauwe scherm komt door niet goed functionerende nVidia drivers, met googelen kom je een hoop te weten, hoor.:)

Heb je onlangs die drivers geupdated, zo ja, dan kan het zijn dat er nog resten van de oude zijn achtergebleven, hier even zoeken voor de goede drivers en met deze kun je eerst alles schoonmaken.

Misschien ligt het niet aan het geheugen, klop, klop.:rolleyes:

Arrch, ik dacht al dat dat blauwe scherm met mn v-plank te maken had maar ik heb daar niets aan veranderd. Wel wat IRQ problemen gehad bij de inbouw van dit moederbord (vorige was overleden) overigens. Maar de link drivers-vastlopers nooit gemaakt. Misschien meot ik even vertellen wat ik de laatste tijd gedaan heb.

Mijn moederbord was kapot en dus een nieuwe ingebouwt. XP starte niet meer op dus toen maar een format gedaan. Na een format liepen mijn geluidskaart (emu 1212m) en mijn videokaart beide op IRQ16. Daar kwam ik achter doordat mijn geluidskaart het niet deed. Geluidskaart verplaatst naar andere sloten maar mocht niet helpen. Toen weer format gedaan en g-kaart in een ander slot gehouden en toen deden beide kaarten het wel, al draaien ze nog steeds beide op IRQ16. En nooit vastlopers gehad! Beide kaarten hebben dus nieuwste drivers en doen het goed, zo lijkt het. Het systeem was na mijn idee dus goed en nooit meer problemen gehad.

Na het plaatsen van die gig intern begon weer de ellende. Vastloper na vastloper. Ik ging er dus vanuit dat dat te maken had met mijn laatste handeling, het plaatsen van het werkgeheugen. Toch raar dat ik nu foutmeldingen krijg over mijn v-kaart terwijl ik intern geheugen heb bijgeplaatst? Als je dit zo leest wat denk je er dan van? Kan een IRQ probleem weer naar boven komen bij meer intern geheugen?

Drivers van het hele systeem zijn dus up2date, g-kaart en v-kaart draaien op hetzelfde IRQ (16, en is tot 15 te veranderen in de bios) maar nooit geen last meer mee gehad, en 2x512MB bijgeplaatst waarna de vastlopers begonnen.

Ik begrijp het helemaal, not.:(
Heb bij/voor de instalatie ook in de bios de ACPI functie aangezet? en de PNP OS op disabled?

Meestal maakt het voor XP niet uit indien je bovenstaande hebt, en krijgen ze gewoon een virtuele IRQ, en daar krijg je geen BSOD's van, wel door niet goed werkende device drivers.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan