1 HD, 2 partities, 2x Win.xp. Hoe krijg ik 1 lege schijf?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kanyarat

Verenigingslid
Lid geworden
24 sep 2004
Hallo,
Vanmiddag een harde schijf gekregen van 20Gb. Die wil ik gaan gebruiken voor besturingssoftware en een andere HD voor data etc.
Als ik nu in xp onder schijfbeheer naar die schijf kijk staat daar:

schijf 0
Standaard
19,07 GB
On line

DISK1_VOL 1 C:
5,12 GB FAT 32
In orde (Systeem)

D:
13,96 GB NTFS
In orde (opstarten)

C is (vlgs de kleur) primaire partitie en D logisch station. Zowel op C als D staat windows xp. Onder schijfbeheer kan ik C en D niet formatteren. Hoe krijg ik weer gewoon een hele schijf zonder partities, waarop ik een schone xp kan installeren???
mvrgr. Martin.
ps. ook met xp opnieuw installeren krijg ik het met geen mogelijkheid voor elkaar.

Laatst bewerkt:
Als je installatie start vanaf de Windows XP cd-rom kan je op een bepaald moment in de installatie de aanwezig partities verwijderen. (als je gevraagd wordt op welke partitie je Windows wilt installeren)

Grts Cotje

Laatst bewerkt:
Hallo !

Dan gebruik je toch even de Win98SE opstartflop ? (www.bootdisk.com)

Flop erin, daarvan opstarten, fdisk achter de prompt, partitie's verwijderen kiezen etc. etc.

Succes,

Harry.

Ik geloof dat ik het voor elkaar heb Harry:eek: Ik had nog een HD liggen waar ook xp op stond, Die heb ik als master er aan geknoopt en die linke schijf als slave. Vervolgens de partities verwijderd en de slave schijf geformatteerd (is nog bezig). Als dat klaar is wil ik van de slave schijf weer de master maken en daarop xp installeren. Dan heb ik vlgs. mij een schone schijf met xp erop en hang een tweede schijf eraan voor de data etc.
Nu staat er bij een schijf NTFS en bij de andere FAT. moet dat niet gelijk zijn??
Correctie: nu staat be beide schijven NTFS. Is dat o.k.??

Laatst bewerkt:
Ik dacht het voor elkaar te hebben, maar nee hoor:mad: Ik heb nu xp geinstalleerd op een lege en geformatteerde schijf. Die heb ik als master staan. Dan heb ik ook nog een schijf als slave staan. De hele tijd werden beide schijven keurig gezien in schijfbeheer dus ik dacht eindelijk klaar te zijn. Als ik de pc nu opstart gaat het tot de melding "press any key to reboot" en dan is het over. Ik ben wat verder maar werken doet het nog niet.
Ook als ik alleen de schone schijf met de nieuwe xp aansluit gaat het niet verder dan die melding. Nu heb ik de oude schijf met een xp versie als master, en de schone schijf met xp als slave. Ik kom dus weer in xp via de oude schijf. Daar zie ik onder schijfbeheer keurig de oude schijf als C: staan en de nieuwe schijf als Nieuw Volume D:. In de bios zie ik de nieuwe helemaal niet. Ik hoop dat het nog te volgen is, en iemand de oplossing heeft.

Laatst bewerkt:
Hallo !

Sorry, maar ik begrijp niet wat je nu aan het doen bent.

Per PC kun je maar 1 keer WinXP installeren.
Wil je een dual-boot systeem maken gelden er andere regels:
http://www.planet.nl/planet/show/id=74274/contentid=469546/sc=e0b483

Als je op 1 PC op verschillende HDD's WinXP zet vraag ik me af wat de zin daarvan is.

In principe kun je ze niet op een andere PC gebruiken, tenzij dit een hardware-kloon van de eerste is.

Dus: Waarom al dat gedoe ?

Greetz,

Harry.

Hallo Harry,
Ik begrijp dat het zo langzamerhand wat ondoorzichtig wordt:o
Ik heb een pc met een HD waarop windows xp stond en data. Ik kreeg een HD die ik met veel pijn, moeite, en hulp schoon heb gekregen. Die gekregen HD wil ik voor windows gebruiken, en de oude voor data etc. Op de gekregen HD heb ik xp geinstalleerd dus het staat nu zowel op gekregen HD alsook op de oude.
Ik wil dus de gekregen HD de C (master) drive maken en de oude de D (slave) drive. Ik dacht als dit werkt deinstalleer ik windows ik van de oude HD en klaar is kees. Maar zo eenvoudig is dat (voor mij tenminste) niet. In schijfbeheer worden beide schijven gezien en lijkt het o.k. maar in het bootmenu staat alleen de oude schijf en een cd speler. Ik mis daar de nieuwe schijf en een cd brander.
Ook de stationsletters kan ik niet veranderen, blijkbaar omdat daar xp voor in de weg staat. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb. Ik ben er al de hele dag mee bezig en heb me gezworen: geen koud biertje voordat het werkt:( Ik heb dus een probleem!

Ja, dan krijg je een enooorme trek in een koud biertje.:D ik neem er nog eentje, hik.

Hang alleen de schijf waar je XP op wilt hebben als master in je comp aan de eerste ide controller, meestal ide0 genoemt op het mobo, hang dan de cd/dvd rom als 2e master aan de 2e ide controller, meestal ide1 genoemt op het mobo.

Zet de cd/dvd rom als eerste bootdevice in de bios ( wat je nu weet ), start de comp op, en boot van de cd, ga door naar installeren en kijk wat daar staat aan partities, wil je er eentje, gooi alles eraf en maak een nieuwe, laat hem formateren in NTFS en laat windows installeren.

Doet deze het, zet de andere als slave bij de cd/dvdrom.

Ik hoop er toch ook gauw een te nemen. Van het moederbord (P4B) komt een kabel met 2aansluitingen voor de HD. op de eerste heb ik de nieuwe hd met windows xp en dat werkt goed. Nu heb ook de tweede aangesloten op het einde van die platte kabel, en dat werkt ook. In schijfbeheer zie ik ze alle 2. Maar in de bios zoe ik maar een harde schijf en een cd speler. Daar mis ik dus de tweede HD en mijn cd brander.

(op het mobo zitten 2 IDE aansluitingen. primary en secundary. Als ik er voor elke HD een gebruik heb ik niets meer om mijn cd in te proppen)

Laatst bewerkt:
Je vertelde eerst dat de "nieuwe" schijf met XP niet werkte.:rolleyes:

Nogmaals, nieuwe schijf als master aan de eerste ide controller genaamd 0, cdrom als master aan de 2e ide controller, genaamd 1, beide aan het eind van de kabel.

Doet je windows installatie het, zet de brander aan de 2e ide controller als master, aan het eind van de kabel, zet daar de 2e harde schijf erbij als slave.

Zet bij je harde schijf, de nieuwe, waar windows goed op werkt, de cdrom als slave, aan de middelste, erbij.

En ga daarna even met de schrijfletters freubelen in schijfbeheer.

Ja windows heb na lang knoeien voor elkaar. Als ik nu mijn pc opstart werkt alles. Ook kan ik de oude schijf benaderen. Onder schijfbeheer staat ook alles keurig vermeld. Alleen in de bios mis ik de tweede HD en de cd brander. Onder het genot van een biertje probeer ik uit te vogelen wat je precies bedoeld en als ik dat snap ga ik dat eens uit proberen!

Hoi !

Ik heb dat biertje ook maar es genomen !

Met de uitleg van Lange Pier moet het toch echt lukken, mits je de jumpers goed hebt ingesteld.

Met een 80-aderige ide-kabel komt de master aan het eind en de slave op de tussen-aansluiting.

Verder: zie Lange Pier.

Succes,

Harry.

Ik heb nu alles gedaan zoals beschreven. Alles werkt ook, maar de 2e harde schijf en de brander zijn in het boot menu nog steeds niet terug te vinden:confused: Daar staat alleen de floppy drive, de nieuwe schijf met windows, en de cd rom. Geen spoor van de 2e HD en de brander. Onder schijfbeheer in windows staat wel alles keurig.:mad:

alles wat aan de primary aansluiting op het mobo aangesloten is werkt goed en staat in het bootmenu.
alles wat aan de secundary aansluiting op het mobo aangesloten is werkt goed maar staat niet in het bootmenu.

OEPS!!! net in de pc van mijn vrouw gekeken, daar staat ook alleen de floppy, 1 HD, en een brander, terwijl er veel meer inzit. Het zal dus wel kloppen zo. Alles werkt (hopelijk ook nog als ik alles weer teruggezet heb) dus heren wederom bedankt voor de hulp!!!!!
is er ergens een uitleg te vinden over dat master/slave gebeuren aansluiten op die kabels? Ik heb er weer veel van opgestoken. Misschien wordt het nog eens wat!

Laatst bewerkt:
Als in de bios sommige devices niet op auto staan, maar de werkelijke gegevens worden getoont, worden deze niet weergegven in het bios bootscreen.

Alles staat op Auto, maar toch niet te zien. Alles werkt wel goed!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan