• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

1 kolom omzetten naar meerdere kolommen adhv vert/horizontaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

skystormer

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2011
Sorry dat ik jullie weer lastig val.
Ik probeer zo veel mogelijk info te vinden en toe te passen.
Het volgende:

Ik wil dat als ik een bepaalde gegevens overzicht ontvang deze naar een bepaald opmaak kan overzetten.
(dit zodat ik gegevens vervolgens beter kan vergelijken)
Echter 9 van de 10 overzichten ontvang ik op een bepaalde manier en natuurlijk op 1 na anders.
Deze gegevens wil ik kopieren naar het tabblad DATA.
Waarna vervolgens in tabblad Omzetting de gegevens worden omgezet.

In de Excel bijlage heb ik aangegeven wat ik zoek.
Verder heb ik een ideaal omzetting tabblad toegevoegd. Echter hier heb ik totaal geen idee of het wel mogelijk is.

Bekijk bijlage Test data omzetting.xlsx

Graag zou ik willen weten of het A: mogelijk is.
B: hoe het te bereiken zou zijn.

Ik dank jullie bij voorbaat voor de tijd jullie al willen nemen voor het doornemen van mijn vraag.

Dank en groet,

Rob

Je overzicht is uitermate eenvoudig te maken met een draaitabel. Maak een draaitabel op deze gegevens (tabblad data), sleep "Item" naar Rijlabels, Deliverydate naar Kolomlabels en Quantity naar sigma-waarden. Klaar.

Hallo,

Het e.e.a. uitgevoerd zoals Jkpieterse heeft beschreven
Alleen heb ik gebruik gemaakt van PowerPivot.
Kijk eens of de bijlage in de richting komt?

Mvg
Peter

Bijlagen

Is powerpivot niet een beetje overkill vo zo'n simpele rapportage? Bovendien heeft lang niet iedereen er de beschikking over.

Hallo Jan

Volledig met je eens.
Ik ben er vanuit gegaan dat het voorbeeld maar een heel klein gedeelte is van een volledige databases.

Mbg
Peter

Bedankt voor de reacties.
Peter59 helaas kan ik je bestand niet gebruiken.

Dit omdat ik met excel 2016 werk.
Vanwege een versieverschil van powerpivot kan ik niets doen. (zelfs op een filter klikken geeft al een foutmelding)
Wel zo ik hier iets mee kunnen, vanwege de itemsplitsing (Kolom A-B)
Echter de waardeveldinstelling staat op aantal. (ipv som) En kan deze niet aanpassen. (ivm versieverschil)

Exacte melding:
Deze werkmap bevat een PowerPivot-gegevensmodel dat is gemaakt in een eerdere versie van de PowerPivot-invoegtoepassing. U moet dit gegevensmodel bijwerken met PowerPivot voor Microsoft Excel 2016.

jkpieterse.
Ik heb met de draaitabel zitten handelen en blijf op 1 punt steken.
Kolom: Delivery date.
De notatie blijft: jan, feb, mrt, etc.
ik heb op diverse plaatsen gekeken en zie nergens hoe ik deze kan aanpassen naar de originele waarden. (datumnotatie)

Kun jij deze aangeven hoe ik dat aanpas?

Dank.
(en PowerPivot kende ik nog niet, tijd om daar ook es naar te kijken wat je daarmee kan)

En over de grootte van de database, dit was idd een klein deel. Echter meer dan 2000 regels zal het niet worden.

Je kunt de cellen met de datum selecteren, rechtsklikken en dan de getalsopmaak aanpassen naar de gewenste datum notatie. 2000 regels is niets voor een normale draaitabel.

Dag jkpieterse.
aanpassen van de datumnotatie lukt me helaas nog niet.
Als ik de maanden selecteer heb ik de volgende opties.
Celeigenschappen, hier kan ik aanpassen wat ik wil. Maar hetgeen wat er staat, staat in tekstvorm. (datumnotatie veranderd niets)
Veldinstellingen, geeft geen mogelijkheid om getalnotatie aan te klikken.

Echter heb iets verder gekeken. zie bijgevoegd bestand.
In het data bestand kopieer ik data gegevens in van 2 bestanden. (zelfde opmaak, plaats hier nieuw of oud voor in kolom A)

De datumnotatie krijg ik niet aangepast.
En ik zit met subtotalen die ik niet wil zien.
Voorbeeld:

1259980 00 - ABSTANDSHALTER
juli totaal: 100
Nieuw 50
Oud 50
Tevergeefs dit proberen aan te passen naar:
1259980 00 - ABSTANDSHALTER Nieuw 50
1259980 00 - ABSTANDSHALTER Oud 50

Het doel van het bestand, misschien dat het duidelijkheid verschaft dan.
Is snel zichtbaar hebben waar verschillen tussen een oud en nieuw bestand zitten. Dus op wekelijkse/maandelijkse basis dergelijke tabel maken.
Echter maak ik zo diverse vergelijkingen met verschillende bestanden die elk hun eigen opmaak/gegevens hebben.
(in eerste instantie, originele vraagstelling probeerde ik deze gegevens in dezelfde vorm te krijgen als de andere 90% van de overzichten waar het met name gaat om de datumplaatsing)

Namelijk
Artikel Datum 1 Datum 2 Datum 3
Drum 50 50 25

Bekijk bijlage Test data omzetting 2.xlsx

Aanpassing.
Subtotalen weten weg te halen.

Laatst bewerkt:
Als ik inderdaad naar groepen ga, zie ik dat deze op maanden staat.
Echter als ik op groepsselectie klik, wordt de datumnotatie 1-Jan (zonder jaartal)
Waarschijnlijk zit ik op de verkeerde plek te zoeken.

Nog 1 vraag, me laatste.
Hoe krijg je in het draaitabel 2 rijen achterelkaar (Item, nieuw) Het lukt met niet om het eruit te halen of om er 1 bij te zetten.

En ik blijf bezig.
Nog 1.
Is het mogelijk om een waarde extra te laten opvallen als (vet gedrukt, bepaalde opmaak) als deze afwijkt van de oud of nieuw waarde.
Als er alleen een nieuw waarde is, hoeft deze niet op te vallen.
Als er alleen een oud waarde is, moet deze wel opvallen.
Als de datum en/of aantal afwijkt met hetgeen wat op oud of nieuw staat.
(ik weet het dat deze laatste weer een grote vraag is)

Iig ik ben al erg geholpen met de andere 2 vragen.

Laatst bewerkt:
Schrap deze vraag maar, ik heb deze gevonden.
Nog 1 vraag, me laatste.
Hoe krijg je in het draaitabel 2 rijen achterelkaar (Item, nieuw) Het lukt met niet om het eruit te halen of om er 1 bij te zetten.

Ben nog wel benieuwd naar:

Als ik inderdaad naar groepen ga, zie ik dat deze op maanden staat.
Echter als ik op groepsselectie klik, wordt de datumnotatie 1-Jan (zonder jaartal)
Waarschijnlijk zit ik op de verkeerde plek te zoeken.

Die had ik al geprobeerd.
Als ik dat doe.
Gaat mijn notatie van:
26-10-2015 27-10-2015
Naar:
2015 2015
okt nov

Hetzelfde probleem als ik dagen en jaren selecteer.
Via groeperen kom ik er niet. (Groepselectie, Veld groeperen, (Gegevens -> Groeperen)

De subtotalen haal je weg middels het tabje "Design" (Engelse Excel, sorry!), het tweede tabje van het draaitabel lint, knop helemaal links. De derde knop van links geeft je de mogelijkheid een betere layout teo kiezen, ik neem meestal de derde van boven.
ALs je de gehele groepering weghaalt bij de datum, dan pas krijg je het normal datum formaat.

Helemaal duidelijk.
Subtotalen had ik al gevonden.
Het degroeperen werkte helemaal.
Dank allen voor jullie insteek.
Kwestie opgelost.

nog als extra.
Ik moet even kwijt dat ik het geweldig vind wat jullie doen.
Ik weet dat veel kan met excel, maar lang niet alles en totaal niet alles hoe te doen.
Echter ik heb vaak iets in mijn hoofd en jullie weten mij elke keer te verrassen met andere mogelijkheden.
Zo had ik voor deze al een vervolgprojectje klaar staan waar ik vervolgens aan zou beginnen. Echter dit heeft mij ook gelijk volledig geholpen in dit vervolgproject.
Dank jullie allen en weer iets geleerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan