1 Printer delen in 2 verschillende netwerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

nerowolf88

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2010
Hallo:D,

Een tijdje geleden heb ik een extra router in mijn netwerk gezet zodat ik een beter wifi dekking had voor mijn laptop.
maar door de extra router heb ik nu dus ook een extra draadloos netwerk.

op mijn al bestaande netwerk kan ik met mijn laptop normaal printen maar in het nieuwe netwerk kan ik niet bij mijn printer komen.

weet iemand hoe ik via het ene netwerk toch op het andere netwerk waar mijn printer op is aangesloten kan printen?
(of een ander soort oplossing dat ik toch overal kan printen:thumb:)

Je zult de nieuwe router moeten onderbrengen in het 'oude' netwerk waar je wél toegang hebt tot (gedeelde) printers etc.
Voor de volgende instructie noem ik RouterOud de router waar de printer mee verbonden is.
De nieuwe router noem ik RouterNieuw

Komt in het kort hierop neer:
a. Zoek uit welke reeks ip-adressen RouterOud uitgeeft aan pc's die "Automatisch ip-adres verkrijgen" hebben aanstaan. Hiervoor moet je inloggen op de configuratie-'website' van RouterOud, en kijk bij LAN instellingen naar "DHCP range", "DHCP server" o.i.d.
b. Zoek uit welk ip-adres RouterOud zélf heeft als LAN instelling.
c. Kies een vast in te stellen LAN ip-adres voor RouterNieuw dat níet genoemd is bij a. en ook niet bij b.
Dus stel (even mijn Linksys WRT54G5 als voorbeeld van RouterOud) dat bij a. blijkt dat de RouterOud ip-adressen uitreikt in de reeks 192.168.1.100 t/m 192.168.1.254 en bij b. blijkt dat RouterOud het LAN ip-adres 192.168.1.1 heeft, dan kun je dus als LAN ip-adres kiezen voor RouterNieuw: 192.168.1.2 t/m 192.168.1.99
d. Log via een verbonden pc in op de configuratie-'website' van RouterNieuw. Zet firewall, UPnP, portforwarding uit. Sla deze wijzigingen op in de router, zodat ze geactiveerd zijn.
e. Zet in de configuratie van RouterNieuw de DHCP server functionaliteit uit. Sla het op.
f. Zet in de configuratie van RouterNieuw als LAN ip-adres het gekozen ip-adres van c. en sla het op. Je pc zal nu de verbinding met RouterNieuw direct verliezen.
Sluit een LAN-poort (dus niet de WAN (of Internet-)poort) van RouterNieuw aan op een LAN-poort van RouterOud. Herstart veiligheidshalve RouterNieuw na deze aanpassing (stroomstekker eruit en dan weer erin danwel aan-/uit knopje gebruiken).
g. Maak opnieuw draadloos of bedraad verbinding met RouterNieuw (=Herstart je pc). Je zult zien dat je een ip-adres krijgt in de reeks van a., oftewel je pc is nu in het netwerk van RouterOud opgenomen.
RouterNieuw zit ook in dat netwerk, met het ip-adres dat je bij f. hebt ingesteld. Je kunt dus via webbrowsen naar dat ip-adres van f. nog steeds wijzigingen doen in de (draadloze) instellingen van RouterNieuw.
Bovendien (als je zo'n gamer bent bijv.) hoef je alleen nog op RouterOud portforwarding te doen, want RouterNieuw is gedegradeerd tot draadloos accesspoint en bedrade switch, dus de hele router-functionaliteit heb je bij RouterNieuw eraf gestript.
En, voor jou het meest belangrijk: Alle gebruikers van zowel RouterOud als RouterNieuw zitten in 1 verbonden thuisnetwerk, en dus zou je geen problemen mogen hebben met printen, zelfs als je (draadloos of bedraad) via RouterNieuw een netwerkverbinding hebt.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de goeie uitleg!

idd veel makkelijker als je gwoon 1 netwerk hebt, ook met bestanden delen enzo...

ik ga het van de week is ff proberen!

Gelukt!

Ik heb het vandaag ingesteld en het werkt perfect!:cool:

alleen kan ik nu niet meer in het config. scherm komen van routerNieuw...

misschien dat ik een tikfout heb gemaakt met het invoeren van het ip adres
weet jij toevallig hoe je het ingevoerde ip adres kunt achterhalen?

Man, hoe krijg je het voor elkaar om dat ip-adres te vergeten... :rolleyes: Je geheugen moet toch echt een zeef zijn, gok ik zo.

Je kunt natuurlijk gewoon alle ip-adressen die het zouden kunnen zijn uitproberen in je browser (zie bij c. uit mijn instructie welke dat kunnen zijn). Doe dat maar, is een goede les om zaken op te schrijven óf je geheugen beter te gebruiken. :p

Er zijn wel andere methodes, maar dat vergt uitzoekwerk (om precies te zijn: het gebruik van het RARP protocol, waarbij je gebruik maakt van het MAC-adres dat op een sticker op RouterNieuw zou moeten staan).

Succes,

Tijs.

Er is een methode dat het je mogelijk maakt om het uit te zoeken (rarp zit niet als commando in XP).
Je moet dan wél dat MAC-adres weten (zie sticker op RouterNieuw).

Doe het volgende (192.168.1. aanpassen aan jouw netwerk en xx-xx-xx-xx-xx-xx moet het MAC adres zijn van je router):
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe
for /L %i in (1,1,254) do ping -n 1 -w 1 192.168.1.%i > nul
arp -a | find /i "xx-xx-xx-xx-xx-xx"

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ja het ip adres wat ik wilde instellen heb ik ook opgeschreven...maar jah als ik het dan verkeerd intyp ofzo schiet het niet op :p

maarjah voorlopig staat ie goed ingesteld dus het is ook weer niet zoon ramp
mar ik denk dat ik hem ff reset na de fabrieksinstellingen en dan mn oude instellingen weer upload en dan nog ff een keer instellen maar dan goed...:p

Ik heb in mijn vorige posting aangegeven hoe je eventueel alsnog het ip-adres kunt achterhalen o.b.v. het MAC-adres van de router.

Nu nog gaan sleutelen aan de instellingen levert m.i. niets op, omdat het apparaat nu 'gedegradeerd' is.

Fijn dat je ermee geholpen was, en bedankt voor de terugmelding. :D

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan