• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

-100 naar 100-

Status
Niet open voor verdere reacties.

marina_peter

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Hoi

Ik zoek een mogelijkheid om in een blad met behulp van een formule of macro bepaalde waardes (tekst) in willekeurige cellen te converteren naar getallen. Het werkblad ziet er b.v. als volgt uit:

........A...........B.........C
1.....-100,00
2.....100-
3...................-25,50
4...................35,75-
5.............................100,00
6......18,25
7.............................-18,25
8....................18,50-

Het is dus de bedoeling om (ineens) alle getallen met "onjuiste" opmaak te converteren naar de juiste getalnotatie dmv een formule of macro. Dus met de min voor het getal.

Met dank voor het meedenken.
Peter

Het ganse werkblad selecteren, en dan via Opmaak => Celeigenschappen de juiste opmaak instellen?

Of zie ik het te simpel?

Luc

Beste Luc,

Dat is iets te simpel gedacht.
Het gaat erom dat het "getal" 100- niet door excel als getal wordt gezien maar als tekst. Door een andere opmaak te kiezen verandert niets aan de waarde. Ik zoek daarom een macro die die "getallen" ineens kan converteren naar de juiste getalopmaak zodat er ook mee gerekend kan worden.
Overigens is het zo dat het echte blad veel meer getallen bevat waardoor het handmatig omzetten ook geen echte optie is.

OK... ik dacht dat het enkel de opmaak was die verschilde. Niet dus... en dat maakt het lastiger.

Let nu goed op. Ga je er stap voor stap doorloodsen, zonder VBA. Volg de genummerde stappen, in het vet, en lees de verklaring tussendoor:

Ik ga van de veronderstelling uit dat al uw getallen (Ook de positieve) er wel 's als tekst zouden kunnen staan. Dus converteer ik eerst alle positieve getallen naar getal (+ de negatieve die er als getal staan)
1- Typ ergens in een lege cel het getal 1, en kopieer dit.
2- Selecteer daarna je ganse gebied met de te converteren getallen 3- En dan via Bewerken => Plakken Speciaal => Kies je voor 'Vermenigvuldigen'.

Nu ben je er al zeker van dat alle positieve getallen ook getal zijn. Nu de bewerking voor de negatieve. Opgelet... volg deze puntjes, en selecteer tussendoor niet meer cellen dan ik aanwijs. Je mag immers nooit het geselecteerde deel verliezen.
4- Typ in een cel het getal -1 (Min 1)
5- Kopieer dit getal
6- Selecteer nu opnieuw uw gebied met getallen die je wenst te converteren.
7- Via Bewerken => Ga naar => Kies je voor Speciaal, en vervolgens 'Constanten' en dan zorg je dat enkel 'tekst' is aangevinkt.

En nu komt het... zeker geen cel meer extra selecteren, want je moet deze selectie behouden!!!
8- Weer via Bewerken ga je nu naar zoeken.
9- Je zoekt naar - (Het min-teken)
10- Je kiest nu verder voor 'Vervangen', en in het te vervangen vakje typ je niets.
11- Alles vervangen, en OK
12- Nu ga je opnieuw naar 'Bewerken' (wordt effe saai), en je kiest voor 'Plakken speciaal'.
13- En bij 'plakken speciaal' kies je nu opnieuw voor de bewerking 'Vermenigvuldigen'.

Zo... dat was het. Ik heb het zelf getest... het zou dus moeten lukken.

Luc

Beste Luc,

Je oplossing werkt inderdaad. Erg knap!
Omdat de stappen die je geeft volgens mij ook in een macro zijn te vervatten (VBA) zal ik proberen omdat ook gerealiseerd te krijgen, en post die dan. (Ik ga er hierbij even vanuit dat wellicht anderen hier ook in geinteresseerd kunnen zijn)

Vanaf deze plaats in ieder geval bedankt voor je meedenken en oplossing.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan