10Gb branden op 4.7Gb DVD

• Onderwerp starter Onderwerp starter PB76
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

PB76

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2011
Hallo ik ben nieuw hier en weet niet zeker of ik in de juiste topic zit maar hier mijn vraag:

Hoe krijg ik het voor elkaar om een programma van ruim 10Gb op een 4.7Gb DVD te branden? Ik heb deze nu geprobeerd te verkleinen met winrar en ISO... maar zonder succes. Totale grote verandert niet en Nero geeft aan gewoon niet in staat te zijn de ISO op te delen naar bv 3 DVd's.
Enig idee?

Ik heb ooit van een oud collega een ruim 5Gb program gekregen op een 4.7Gb DVD door deze te veranderen in een image. Welk programma heb ik hiervoor nodig, wat moet er gedaan worden en kan het eigenlijk wel?

Alvast bedankt!

Als je het zo erg gaat verkleinen, ga je dan geen dingen missen in je programma, waardoor die niet meer werkt?

Niet alle data is zo te comprimeren. 10GB. Dan is de gemakkelijkste weg het zippen/rarren van de image in delen en die later weer samenvoegen zodat je de bestanden kunt uitpakken. Ander idee, zet het op een USB-stick, nog makkelijker (wel NTFS geformatteerd als het 1 bestand is).

Hallo PB76
Met DVD Shrink zou dat moeten lukken.
http://www.dvdhulp.net/handleiding.php?id=1

Met DVD Shrink kun je aangeven van welke 'dingen' je wel of juist niet wilt hebben, ik bedoel .. Het lijkt me niet echt nuttig voor je om allerlei ondertitelingen e.d. op een dvd te hebben, anders dan Nederlands ofcourse ;)

En de beeld kwaliteit blijft nagenoeg perfect als je genoemd programma erop los laat ;)

Suc6! ;)

Bij dit bericht
Met DVD Shrink kun je aangeven van welke 'dingen' je wel of juist niet wilt hebben, ik bedoel .. Het lijkt me niet echt nuttig voor je om allerlei ondertitelingen e.d. op een dvd te hebben, anders dan Nederlands ofcourse ;)

En de beeld kwaliteit blijft nagenoeg perfect als je genoemd programma erop los laat ;)
wil ik toch wat kanttekeningen plaatsen:

het verwijderen van subs zet qua grootte van de DVD geen enkele zoden aan de dijk. Een sub bestand is per taal veelal enkele tientallen tot enkele honderden kb's, m.a.w. al zouden er 50 talen op een DVD zitten qua subs en per taal zou het 500 Kb zijn, dan nog 'slobberen' alle subs slechts 25 mb weg. Dát zet dus 0,0 zoden aan de dijk v.w.b. formaatverkleining.

2e kanttekening is de kwaliteit. Als een DVD (film) 10 giga groot is en de film zelf is iets van 8 giga, dan moet deze verkleind worden met een percentage ergens in de buurt van 50%. Geloof mij, dát wil je niet hebben / is niet aan te zien. Ter vergelijking : bij een sneeuwstorm op de snelweg als je 100 Km/h rijdt heb je nog beter beeld op de weg dan een film die je moet shrinken tot 50%. Het maximum aanvaardbare qua verkleining om nog een klein beetje fatsoenlijk beeld te hebben is 30%, m.a.w. de film blijft 70% van zijn oorspronkelijke formaat behouden. Daaronder is het letterlijk en figuurlijk bagger.

Wat wél zoden aan de dijk zet is een heleboel extra's op een DVD zoals 'the making of' en 'niet opgenomen scenes'. Die kan je idd. allemaal wissen. Als je mijn rekensommetje volgt, dan betekent het dat een hoofdfilm van ongeveer 6 giga fatsoenlijk met DVD Shrink tot een DVD 5 is te shrinken. Elke film waarvan de hoofdfilm meer dan 6 giga bedraagt is niet fatsoenlijk te shrinken tot DVD 5.

Laatst bewerkt:
Volgens mij dwalen we af, want ik lees nergens dat het om een film gaat.
Hoe krijg ik het voor elkaar om een programma van ruim 10Gb op een 4.7Gb DVD te branden?
En daarom zeg ik, van 10 Gb naar 4,7Gb gaan is in mijn ogen eigenlijk onmogelijk, want ik denk dat je dan dingen uit het programma gaat missen waardoor het programma niet meer werkt of niet wil installeren.

Het gaat hier om een tekenprogramma en daar kan ik dus geen onderdelen uit halen... Maar hoe deel ik mijn ISO op zodat ik deze op meerdere dvd's kan zetten en zo installeren op de pc die daar wel voor geschikt is. Want dit mormel dat ik hier gebruik gaat dat noooooooit trekken!

Zet dat bestand op een externe hard-disk.
Daarnaast kun je met b.v. Winrar een bestand in meerdere delen opsplitsen zodat de afzonderlijke delen wel op een DVD passen.

Maar verlies je dan niet de structuur waardoor de installatie mislukt? Het spijt me maar ik ben hier een groot leek! Kan enkel bijzonder goed werken met het tekenprogramma maar hoe deze software matig werken heb ik geen weet!

In wezen is het heel erg simpel: een programma dat oorspronkelijk op BR is geleverd (en dat zal het wel zijn gelet op de omvang?) ga je op geen enkele 'simpele' manier op een ander medium krijgen met als doel vanaf dat medium te installeren, met dien verstande dat het wel lukt om het naar een ander medium te krijgen, maar daarna is het (zonder hulptroepen) onbruikbaar als installatiebestand.

Mogelijk dat het programma uitgepakt 10 gig is en ingepakt (zoals de fabrikant het aanlevert) op DVD9 past? Dan zit daar je simpelste oplossing. Bemachtig de oorspronkelijke DVD en kopieer (branden dus, 1 op 1) deze, bijv. m.b.v. Shrink zonder te comprimeren naar een andere DVD 9. Shrink is in staat om heel veel beveiligingen mee te kopiëren, dus als het lukt heb je een exacte kopie van de fabrieks DVD 9.

Laatst bewerkt:
Maar verlies je dan niet de structuur waardoor de installatie mislukt? Het spijt me maar ik ben hier een groot leek! Kan enkel bijzonder goed werken met het tekenprogramma maar hoe deze software matig werken heb ik geen weet!

Als je dat bestand met Winrar hebt opgesplitst kun je de afzonderlijke bestanden op de doel PC ook met Winrar weer samenvoegen tot 1 bestand waarna deze dan normaal te gebruiken is.

Is dit in een moeilijk iets om te doen? Of vrij eenvoudig zodat ik via een vrij korte handleiding dit gewoon zelf kan? Ben niet echt bekend met het winrar programma en zijn mogelijkheden.

Echt moeilijk is het niet. Daarnaast is het uiteraard veel eenvoudiger om een externe hard-disk te gebruiken.
Maar goed, hier is een handleiding voor je:
http://www.binaries4all.nl/winrar/

THX Laat het weten zodra het gelukt is! ...en anders ook... :0

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan