12 volt lijn

• Onderwerp starter Onderwerp starter Verwijderd lid 9116
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
V

Verwijderd lid 9116

Ik heb met een multimeter mijn 12 volt lijn nagemeten en die werd 13 volt stressed.

Direct voeding omgeruild dus.

Ik heb nu een andere voeding en stressed is de 12 volt lijn 12,6 wel een verbetering dus ;).

Maar op tweakers zegt de 1 dat ie 10% mag afwijken en de ander zegt weer 5%.

is 12,6 te hoog?
Het gaat hier om een goedkope 300 watt voeding.

amd 2600+
asusa7n8x
512 mb ram
80 Gb hdd

12 volt luistert niet zo precies, 12.6 is acceptabel..

12V gaat uit van de oude 220V norm voor electriciteit. Aangezien de nieuwe europeese norm 230V is, en het voltage van het electriciteitsnet in de afgelopen 2 jaar langzaam is opgeschroevd, is het logisch dat nog lang niet alle fabriekanten hier rekening mee houden. Daarom heb je ook een duidelijke overwaardering in voltage gemeten. Dit is niet erg, apparaten worden er vaak al op gemaakt om hogere voltages te kunnen weerstaan doordat er bijvoorbeeld een aantal weerstandjes ingebouwd worden

Hallo

Enkel de +5 V dient nauwkeurig te zijn , daarom is die +12V ook niet gestabiliseerd...

Het verschil van 0.4V zou ik nu echt geen verbeting noemen hoor .

En ... is die V.meter ook nog eens recent gecalibreerd ??

Peter

Geplaatst door VDK_P
Hallo
Enkel de +5 V dient nauwkeurig te ..........
.......nog eens recent gecalibreerd ??
Peter
[offtopic]Peter,
heb je toevallig een site, waar duidelijk uitgelegd staat hoe de voltage van een (pc)voeding moet zijn?
(Schema heb ik al)[/offtopic]

Bedankt voor jullie goede reacties.

De voltmeter geeft in ieder geval voor de huidige voeding aan:

5 v= 5,11 dus vrij acceptabel
12 v = 12,45 bij niets doen
12v=12,6 Bij een stressed situatie

Peter, wat bedoel je met gecalibreerd?
De multimeter heb ik in ieder geval vandaag aangeschaft en hij lijkt zn werk goed te doen, geeft namelijk voor de 12 v lijn dezelfde waarde als de BIOS van mn pc. Alleen de 5v lijn is anders uitgemeten.

Hallo

Een digitale voltmeter , dient sporadisch te worden gecalibreerd (geijkt) uiteraard op alle meetbereiken (dus a.c. , d.c. , alsook alle ohm , "weerstand" instellingen)

Zelfs een nagelnieuwe d.v.m. kan meetfouten van 20 tot zelfs 30 % vertonen.

Het merk "fluke" , kost een arm en een been voor een treffelijk exemplaar , vertoond dan ook de geringste meetfouten en is het meest robuust.

Uiteraard krijg je wat je voor betaald .

Voor het gewone huis/tuin en keuken werk (hobbyist) , voldoet een goedkoop model ruimschoots hoor , maar mits de opmerking van 0.4V vershil viel .....

Zoals reeds eerder vermeld , enkel de +5V luistert nauw , en dit is t.t.l. logic spanning

T.T.L = de afkorting voor transistor transistor logica

Ik dacht dat dit Max. 5.33V was , indien je dit precies wil weten kan/wil ik dit wel even voor u opzoeken hoor.

Een nieuwe voltmeter zou normaliter afgeregeld dienen te zijn op minimale meetfouten .

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan