120 gb met 2mb of 8mb cache?

Status
Niet open voor verdere reacties.

pcfixer

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 jun 2001
Wat zegt dat over de hdd? Hoe meer cache hoe ... ?? Het scheelt niet veel in de prijs maar wat doet het? Wat levert het voor voordeel op en vooral: is het het waard?

hoe meer cachehoe sneller de pc naar de schijf kan sturen en vice versa.

de hdd slaat het nl tijdelijk op in zijn cache zodat de pc kan doorgaan.

dus hoe meer hoe beter zal ik zeggen

En wat raad je aan? 2 of 8 mb? Wat moet afdoende zijn?

ps: nog een vraagje: is het verstandig volgens jou om een dvd rewriter te nemen en dan verder geen cd-brander en dvd-speler er bij in te doen omdat die dvd rewriter dat ook wel leest en brand? Of is dat wat te risky?

ikzelf zou voor die 8 mb versie gaan omdat je zelf ook al aangaf dat het verschil in prijs niet bijzonder is.

Ik heb een DVD writer en dat bevalt me prima
hij brandt alles
echter gaat die kapot dan heb ik niets meer
je zou dus kunnen overwegen om je huidige brander (als je die hebt) erbij te houden

Neem ALTIJD de 8Mb versie... Ze zijn over het algemeen stukken sneller dan een gewone...

Als je bv. Word start en afsluit zal de volgende keer dat je Word start (bijvoorbeeld binnen 10 sec.) veel sneller gaan. Dit komt omdat het in de cache wordt gezet. Maar als die 2 MB is zal hij (vanzelfsprekend) sneller vol zitten.

Ik heb zelf geen DVD writer maar ken iemand die er wel een heeft, en nog nooit problemen gehad.

Hmmm... Ja ok. Maar ik bedoel ik heb nu ook een dvd/cd combo (standaard eigenlijk, het is gewoon een dvd speler maar die ook cd's leest) en daar heb ik de ervaring mee dat die cd's echt als bagger leest ik lees ze altijd via m'n brander in. Zou dit met een dvd(rw)/cd(rw) combo ook niet het geval kunnen zijn? Dat dvd's prima zijn maar omdat hij niet in eerste instantie voor cd's bedoeld is hij dat ook niet zo goed kan?

Een systeempie samengesteld :D

Chieftec Bigtower (zilver)

Asus MB A7N8X Deluxe AMD Athlon

AMD Athlon XP 2800+ 333MHz

Cooler CPU AMD/Intel

DDRAM 512Mb PC3200 400MHz

DDRAM 256Mb PC3200 400MHz

HDD 200Gb 7200rpm 8Mb cache

DVD+/- Rewriter 4/2.4/12

FDD Diskettestation 3.5 inch

IDE kabel systeem

Hercules 3D Prophet 9600 Pro 128Mb

Creative SB Audigy Player

E-Tech 128K ISDN RVSCOM intern

Logitech Cord. Optical Mouse

Logitech Internet keyboard (wit)

17 inch monitor TFT

Totaalbedrag excl. BTW: € 1.616,81
BTW: € 307,19

Totaalbedrag incl. BTW: € 1.924,00

Geplaatst door bloopy
hoe meer cachehoe sneller de pc naar de schijf kan sturen en vice versa.
is niet helemaal waar.

De hd is in vergelijking met de rest van je pc enorm traag. Zo verstouwt een P4 6,4 gBps terwijl een hd het met maximaal 133mBps moet doen. Vaak zit de rest van de pc op de hd te wachten. Cache geheugen is echter net zo snel als de rest van de pc. Dit verkleint de wachttijden. Bij grote schrijfoperaties heb je er weinig profijt van maar bij het lezen en schrijven van kleine bestanden gaat het aanzienlijk sneller. (dus ook bij internetten ed.)

de pc lijkt mij duur maar ik zou het ff na moeten rekenen...

Geplaatst door ojan

Waarom 512 + 256 ???

768 Mb is wel lekker voor werkgeheugen. Beetje aan de toekomst denken ;). Ik dacht eerst zelfs 2 x 512 te doen maar dat werd toch iets te duur. Ik hou er altijd een beetje rekening mee en neem altijd iets meer dan dat op dat moment standaard is zo heb jue nog een beetje lol van je pc de komende anderhalf jaar.

de pc lijkt mij duur maar ik zou het ff na moeten rekenen...

Ten eerste maakt het niet echt uit, hij kan denk ik wel zonder btw dan praat ik mijn pa wel ff om dat hij het als bedrijfskosten moet rekenen (heeft een autoservice bedrijf) en hij heeft de ballen verstand van computers dus dat moet niet al te moeilijk worden...

En ook was mijn vraag eigenlijk: wat denken jullie van de samenstelling-prijs verhouding? Is dit een goede prijs voor wat er allemaal in zit of kan het goedkoper?

Geplaatst door pcfixer

768 Mb is wel lekker voor werkgeheugen. Beetje aan de toekomst denken ;). Ik dacht eerst zelfs 2 x 512 te doen maar dat werd toch iets te duur. Ik hou er altijd een beetje rekening mee en neem altijd iets meer dan dat op dat moment standaard is zo heb jue nog een beetje lol van je pc de komende anderhalf jaar.
ik denk niet dat dit in een dual-channel opstelling werkt. Maar een AMD heeft daar toch niet zo heel veel profijt van dus het maakt niet zoveel uit.

Ten eerste maakt het niet echt uit, hij kan denk ik wel zonder btw dan praat ik mijn pa wel ff om dat hij het als bedrijfskosten moet rekenen (heeft een autoservice bedrijf)
mijn vader ook :D
En ook was mijn vraag eigenlijk: wat denken jullie van de samenstelling-prijs verhouding? Is dit een goede prijs voor wat er allemaal in zit of kan het goedkoper?
Ik heb het ff nagerekend: het kan goedkoper, maar dan moet het bij verschillende winkels en dan wordt het met de BTW nogal lastig. Bovendien ben ik bij die TFT monitor van 400 euro uitgegaan en je hebt veel duurdere modellen. En PC-prive, kan dat?

Nog ff over het systeem: de processor, is die boxed maw heb je er een koeler bij? En zit er een voeding in die tower? 340w lijkt me?

En PC-prive, kan dat?

Nooit middenin gezeten, maar het bedrijf is simpel hoor. Hij en 1 ander iemand werken er. Ze doen weliswaar goede zaken maar er zijn dus maar 2 werknemers daar.

maar dan moet het bij verschillende winkels en dan wordt het met de BTW nogal lastig. Bovendien ben ik bij die TFT monitor van 400 euro uitgegaan en je hebt veel duurdere modellen.

Nee, das geen slim plan, het moet ff bij 1 en dezelfde winkel :).
Die monitor (ff zoeken) zou € 379,- moeten kosten.

ik denk niet dat dit in een dual-channel opstelling werkt

Hoezo niet? Het is toch gewoon 512 + 256 erbij prikken?

Geplaatst door pcfixer
Hoezo niet? Het is toch gewoon 512 + 256 erbij prikken?

Neen, vandaar mijn vraag... (Ik dacht) Indien je van Dual Channel DDR wil profiteren moet je twee dezelfde RAMS steken... Dus 2x 256 of 2x 512...

Maakt het dan veel uit of je dual channel ddr hebt of niet? Is er een dusdanige snelheidswinst dat het anders sonde zou zijn? Want dan maak ik het wel rond op 1700 euro door er ff nog 512 van te maken :D

Geplaatst door pcfixer
Maakt het dan veel uit of je dual channel ddr hebt of niet? Is er een dusdanige snelheidswinst dat het anders sonde zou zijn? Want dan maak ik het wel rond op 1700 euro door er ff nog 512 van te maken :D
ik zou uitgaan van een procentje of 3-4

nog iets: Dat moederbord heeft Soundstorm. Dat is heel fatsoenlijk geluid. Ik denk niet dat je er nog een geluidskaart bij hoeft te kopen.

Laatst bewerkt:
Naar mijn mening:

Je hebt al Soundstorm DD5.1, Dan kan alleen de Audigy 2 Advanced HD een meerwaarde bieden, maar deze kaart kost snel 125euro... Dus laat die gewone Audigy vallen en investeer dan beter in 2x 512Mb...

Verder, Die 9600PRO... Ik weet dat ze nog weinig te krijgen zijn, maar indien mogelijk een ZEER goed zoeken achter een 9500PRO! Deze presteert stukken beter, maar nog moeilijk te krijgen vanwege einde reeks...

Ook die TFT monitor... Als je geen plaatsgebrek hebt zou ik die vervangen door een goede 19" FLATTRON. Die ga je zeker nieuw vinden goedkoper dan die 17"TFT, en de beeldkwaliteit zal misschien zelfs (zeker bij spellen) beter zijn. Wat had je bvb gedacht van een HYUNDAI FLATRON BLACK & SILVER 19inch? Deze 19 incher is maar zo groot als een klassieke 17"...
Hyundai ImageQuest Q910

pro_q910.jpg

Gezien het prijsverschil van bijna 100euro tss een 2600 en een 2800 cpu zou ik de 2600 cpu nemen. In de praktijk (lees dagelijks gebruik) ga je geen verschil zien...

Eigenlijk zou ik straks eens zelf een systeempje willen samenstellen, want ik heb het gevoel dat voor 1900euro er meer moet inzitten! (misschien vergis ik me...) Ik zou bvb proberen om ipv 1HD naar 2 kleinere HD te gaan en deze in een striping raid array te gebruiken, hetgeen wel een zichtbare versnelling oplevert! Misschien kom je er wel met wat ik hierboven gezegd heb... ff herrekenen?

Laatst bewerkt:
Je hebt al Soundstorm DD5.1, Dan kan alleen de Audigy 2 Advanced HD een meerwaarde bieden, maar deze kaart kost snel 125euro... Dus laat die gewone Audigy vallen en investeer dan beter in 2x 512Mb...

Ja, dat zag ik al.. On board 5.1 sound. Maar ik heb tot dusver alleen maar de ervaring gehad dat dat gewoon matige kwaliteit was. Nooit gehoord van Soundstorm... Maar als beide het zeggen :) ;)...

Verder, Die 9600PRO... Ik weet dat ze nog weinig te krijgen zijn, maar indien mogelijk een ZEER goed zoeken achter een 9500PRO! Deze presteert stukken beter, maar nog moeilijk te krijgen vanwege einde reeks...

Normaal is hoger altijd nieuwer, maar is de 9500 pro beter dan de 9600? Ik weet juist niet of de zaak waar ik hem vandaan heb (dit systeem) de 9500pro wel heeft...

Ook die TFT monitor... Als je geen plaatsgebrek hebt zou ik die vervangen door een goede 19" FLATTRON. Die ga je zeker nieuw vinden goedkoper dan die 17"TFT, en de beeldkwaliteit zal misschien zelfs (zeker bij spellen) beter zijn.

19"! Das een bak hoor... Niet zozeer qua diepte enzo maar 17" vind ik al behoorlijk groot en bovendien doe ik niet aan video editen of heftig photoshoppen. Dan is een extra groot beeldscherm wel handig maar niet met de dingen die ik doe. Nee 17" is voldoende voor mij. Maar ik dacht juist zovan nou tft is sterk in opkomst en een crt scherm dat is dan ook helemaal achterhaalt... Maar een flattron met 17" beeld zou dan ook wel kunnen begrijp ik?

Gezien het prijsverschil van bijna 100euro tss een 2600 en een 2800 cpu zou ik de 2600 cpu nemen. In de praktijk (lees dagelijks gebruik) ga je geen verschil zien...

Maar ook dit is weer iets boven standaard en dat vind ik altijd wel prettig omdat je er dan niet gelijk na een week er weer "uitligt"... Hard gezegd misschien maar dan is het voor mij net alsof je te vroeg gekocht hebt. Kun je beter nét iets boven de standaard gaan zitten.
Kijk, de overgang van 2800 naar 3000 is bijna nutteloos, aangezien het 100 Mhz scheelt en je dokt er wel een flinke sloot geld extra voor maar 2600 --> 2800 valt best mee...

Geplaatst door pcfixer
Normaal is hoger altijd nieuwer, maar is de 9500 pro beter dan de 9600? Ik weet juist niet of de zaak waar ik hem vandaan heb (dit systeem) de 9500pro wel heeft...
ja, maar de 9600 serie maakt de verwachtingen niet helemaal waar. ATI laat die kaart de 9500 opvolgend omdat hij stukken goedkoper te produceren is.

Mijn tip: je hebt een Hercules 9600pro op je lijstje staan. Die kost in de pricewatch 220 euro. Voor 202 euro heb je een Radeon 9700 van Club-3d. Nog een ountje overclocken en je hebt een 9700pro in handen. Dat is stukken beter dan een 9600.

Ik heb niet zo veel zin in zelf over te gaan clocken want ik heb dat dus nog nooit eerder gedaan... Ik ben al niet zo van de hardware (zoals je miss al wel doorhad :D :o) en bovendien, net als wat je zelf ook al zei: Je kunt beter alles bij 1 zaak kopen ivm de btw enzo. Dat is wel essentieel omdat het systeem anders wel erg duur wordt en zonder btw scheelt het toch al snel 300 euro!

En aangezien NoRRoD geen Readon 9700's verkoopt (9600 / 9800 pro wel en veel MSI GeForce kaarten) zou ik die los moeten kopen en inbouwen. Nou is dat inbouwen nog niet het ergste, dat lukt mij ook nog wel maar het is denk ik veel gesodemieter. M'n vader zal wel zeggen van "waarom moet nou alleen die vid kaart weer ergens anders vandaan gehaald worden wat een onzin...".

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan