120mm fan

Status
Niet open voor verdere reacties.

hjllo

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2002
Ik ben op dit moment bezig om mijn bigtower aan te passen voor 5x120 mm fan:eek: :D .En nu heb ik voor mijn cpu een slang set met adapters.
67240.jpg

De lucht wordt van de voorkant in de slang geblazen.
Nu staat er in de handleiding dat er op het koel blok ook nog een fan geplaatst moet zitten,maar zou ik,omdat ik een 120mm fan gebruik,ook kunnen volstaan met alleen een 120mm fan en de slang dus met een uitgeholde 80mm fan(als adapter) op het koelblok plaatsen.
De fans hebben een airflow van 36.87CFM.

Op het moment dat je een 80mm fan als adapter gebruikt (slim bedacht trouwens) is de airflow van die 120mm fan direct minder. Houd daar rekening mee. Ik zou de handleiding en het advies daarin opvolgen en een ventilator op het koelblok plaatsen.

Geplaatst door Tiborv
Op het moment dat je een 80mm fan als adapter gebruikt (slim bedacht trouwens) is de airflow van die 120mm fan direct minder. Houd daar rekening mee. Ik zou de handleiding en het advies daarin opvolgen en een ventilator op het koelblok plaatsen.

Dit snap ik niet. Als je een 80mm adapter gebruikt, gaat er toch dezelfde airflow door een smaller gat? (ipv 120mm) Maw: hoe kan een smaller gat de airflow verminderen? Ik denk dat het door het te versmallen van 120mm naar 80mm de lucht versnelt. Of zit ik er nu helemaal naast?

Doordat je een gedeelte van het luchtkanaal zeer dicht op de fan's kleiner maakt krijg je last van 'valse lucht'. Lucht die tegen een obstakel komt gaat wervelen waardoor de totale airflow minder wordt. Als je het kanaal taps toe laat lopen heb je hier geen/minder last van.

Weer wat geleerd. :)

Dankjewel Tiborv :thumb:

Let op

Je bent blijkbaar fors aan het CaseModen.

Je gaat een verloop maken van 120 naar je Sunbeam duct en dan zal het je ook wel lukken om deze duct te koppelen aan je koelblok.

De vraag is alleen kan je 120 dan wel al zijn lucht kwijt.

Wat ik deed is:
De richting van de CPU fan omdraaien en dan een buis naar buiten toe.

Heeft twee voordelen:

• 1 De warme lucht van je CPU gaat naar buiten en zal dus niet meer de inhoud van je kast verwarmen.
    2 Als je 120 gebruikt om lucht je kast in te blazen, zal er meer lucht langs je koelblok lopen.

Eric.

even uitleggen: op de 120mm fan aan de voorkant zit een taps toelopende fan adapter(van recom) naar 80mm,hierop zit weer een uitgeholde(drijfwerk verwijderd) 80mm fan om de slang te kunnen koppelen en op het koelblok zit ook een uitgeholde 80mm fan ook om te kunnen koppelen aan de slang.

Dus de 120mm fan wordt mooi geleidelijk naar een 80mm kanaal gebracht waarna het verder gaat zoals de kit bedoeld is,voor 80mm.

Re: Let op

Geplaatst door Eric_Daleboudt
Je bent blijkbaar fors aan het CaseModen.

Je gaat een verloop maken van 120 naar je Sunbeam duct en dan zal het je ook wel lukken om deze duct te koppelen aan je koelblok.

De vraag is alleen kan je 120 dan wel al zijn lucht kwijt.

Wat ik deed is:
De richting van de CPU fan omdraaien en dan een buis naar buiten toe.

Heeft twee voordelen:

• 1 De warme lucht van je CPU gaat naar buiten en zal dus niet meer de inhoud van je kast verwarmen.
    2 Als je 120 gebruikt om lucht je kast in te blazen, zal er meer lucht langs je koelblok lopen.

Eric.

Ik was van plan om juist koude lucht naar de cpu te voeren en dan gewoon erg veel lucht afzuigen,net naast de cpu zit weer een uitgang.

Dat kan ook

Maar dan mis je de winst van extra lucht in je kast van die 120.

Daarnaast zal de druk wel hoger zijn, maar de flow blijft beperkt door de duct diameter en de ribben op je koelblok.

Dat is trouwens bij mijn idee ook zo.

En bij mij blaast de warme lucht uit het koelblok tegen allelei obstakels, waaronder mijn geheugen. Dus ik dacht weg daar mee, naar buiten met die warmte. Daarom flow richting omgedraaid (fan's). Moest wel koelblok aanpassen (fan kwam tegen ribben aan, zat er te dicht op).

Sorry voor je het vraagt, heb twee CPU's

Eric.

Laatst bewerkt:
Ik kan alle kanten nog uit,dus ik probeer eerst wel een aantal opstellingen.

De airflow van mijn huidige cpu koeler(spire whisperrock) is 28CFM.
Zou ik dan met een 120mm fan(36.87CFM) minder overhouden in mijn opstelling aan het koelblok?

Al is het in eerste instantie gelijk dan ben ik al tevreden want de lucht die ik aanvoer is dan zo'n 15 graden koeler dan in een standaard opstelling.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan