128 MB ipv 256MB

Status
Niet open voor verdere reacties.

whittey

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2005
Besturingssysteem
Win11
Mn zwager heeft een 2e pc staan die hij voor zn basisschool gaande zoon wil gebruiken.
Het vreemde is dat er een geheugenreepje in zit van 256 MB, maar er word maar 128 MB herkend.
Dit is al sinds het begin dat hij deze pc nieuw kreeg overigens.
de processor die er inzit is een Celeron 500/socket370

De systeem bussnelheid staan nu ingesteld op 66 mhz(dmv dipswitch)

Hoe kan ik de volledige 256 nu wél in werking gesteld krijgen?

Het betreft een GigaByte moederbord type GA 6vx7 en het geheugen is SDram pc133
Wie kan me hiermee helpen?

Zonet nog uitgeprobeerd, en mocht helaas niet baten.
Het is trouwens ook nog enkelzijdig geheugen.

Meer ideeen?

Lijkt mij dat het dubbelzijdig geheugen is (oftewel: Geheugen chips aan beide kanten van de geheugenreep).

Sommige moederborden kunnen alleen met enkelzijdig geheugen overweg, en dus wordt maar de helft van het totale geheugen gevonden en aangestuurd als dubbelzijdig geheugen wordt ingezet.

Tijs.

Het is toch echt enkelzijdig geheugen, en na een BIOS reset word ook niet de volle 256 MB herkend ..:confused:

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat een enkelzijdige reep het maar voor de helft kan doen

Hou me ten goede, maar ik heb ook wel eens iets vernomen over het aantal geheugenchips dat op de reep zit, er ook toe kan doen.

Grote modules (dus weinig modules / reep) waren wel aan te sturen (bijv. 4x64MB), maar kleine modules (dus veel modules / reep) waren weer niet (volledig) aan te sturen. Het was dus toendertijd zaak zo min mogelijk geheugenmodules op de reep te hebben.

Daarnaast kan het ook nog zo zijn dat geheugen met pariteit wordt verwacht. Dan zou je een veelvoud van 9 geheugenchips op de reep moeten hebben (8 + 1 voor de pariteit). Heb je dat niet, maar verwacht het moederbord wel pariteitgeheugen, dan kan het zijn dat geheugenchip 5 gebruikt wordt voor dat doel, en dus heb je effectief maar de helft bruikbaar. Kijk dus na of geheugenpariteit iets is dat je moederbord ondersteund, en indien ja, of het kan worden uitgeschakeld in de bios.

Daarnaast kan het gewoon een beperking in het moederbord zijn. Ook wel gezien dat er per geheugenslot maar een beperkte hoeveelheid geheugen op kon, ook al waren er compatible geheugenreepjes beschikbaar die meer geheugen op zich hadden.

Samenvattend: Kijk goed na in het boekje van het moederbord wat wel en niet wordt ondersteund.

Tijs.

tsja, Everest geeft aan dat er een 256 MB reepje aanwezig is, maar het systeemgeheugen blijft op 128 MB staan.

is ie dan toch stuk?

Kan je het niet in je bios veranderen.

Enig idee waar ik het dan ongeveer zou moeten zoeken?
Het gaat hier om een Award Bios

Even een uitleg over single sided en double sided, dat heeft niets te maken waar de chips zitten, maar welke banken, en met welke databreedte er wordt gewerkt, denk ook dat het juist singlesided is, waarvan 128mb wordt gebruikt, meer kan deze chipset niet verwerken per bank.

1 geheugenslot bestaat uit 2 banken, die elk 128mb maximaal kan aansturen, dus dit bord kan met zijn 3 sloten, 6 x 128mb aansturen, dat zijn 3 reepjes geheugen van 256mb doublesided.

Lees het hier nog eens na.

@Zwozwedra, lees toch even, het staat ook in de manual, 3 x 256mb, max.

Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp is dit een PC die reeds enige jaartjes meegaat (ik wil hem nog niet bejaard noemen). Oudere moederborden kunnen niet altijd overweg met latten van meer dan 128 MB. Ik vrees dat je daar je probleem moet zoeken, misschien eens zoeken op internet naar de gegebens van het mobo, als je de manual niet hebt.

Jan

Oudere moederborden kunnen niet altijd overweg met latten van meer dan 128 MB. Ik vrees dat je daar je probleem moet zoeken,
Het moederbord moet met 256MB modules overweg kunnen:
Memory

1. 8MB to 768MB DRAM size
2. 3 x 3.3V DIMM Sockets
3. Supports 8/16/32/64/128/256 MB SDRAM DIMM Module
4. Supports ECC Type DIMM Module (72bits)
Bron:
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec.aspx?ProductID=1524

Uit de handleiding:
3.4. DRAM INSTALLATION
The main board can be installed with 16 / 32 / 64 / 128 / 256 MB (128Mb
Technology) 168 pins DIMM module DRAM, and the DRAM speed must be
67~100 MHz for SDRAM when system bus speed is set to 66MHz. The
DRAM memory system on main board consists of bank 0, 1& bank 2.
Since 168 pins DIMM module is 64 bits width, therefore 1 piece of DIMM
module may match a 64 bits system. The total memory size is 16 MB ~
768MB SDRAM, EDO DRAM size is 16MB ~ 384MB. The DRAM installation
position refer to Figure 3.1, and notice the Pin 1 of DIMM module must match
with the Pin 1 of DIMM socket. Insert the DRAM DIMM module into the DIMM
socket at Vertical angle. If there is a wrong direction of Pin 1, the DRAM
DIMM module could not be inserted into socket completely.

Juist ja, die pagina's heb ik ook al bekeken maar ik weet nog steeds of er iets te veranderen is waardoor ik de volle 256 MB kan benutten

:confused:
Sorry hoor, als je goed leest, gaat dat niet, lees mijn reply en die van @Crash nog eens goed door.

Het is jammer, dan zal ik es zien wat ik dan anders kan gaan doen.omruilen voor 2x128 MB misschien
Bedankt in ieder geval voor het vele meedenkwerk.

PS: ik heb net de boel es even uitgeprint en vergeleken met datgen wat ik nu in mn handen heb liggen, dat komt niet overeen ....:o

Crash, bedankt voor de BalusC site..en sorry LangePier dat ik niet goed genoeg heb gekeken op de site door Crash gegeven.

ik zet em maar op opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan