130 gb. i.p.v 160 gb

Status
Niet open voor verdere reacties.

Raido

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2004
hoi, ik heb een nieuw systeem aangeschaft met een maxtor 160 gb. hd. als ik dan in de bios kijk staat er dat het een hd is van 160 gb. maar als ik er een besturingssysteem wil instaleren en ik heb gewoon 1 partitie dan heb ik maar 130 gb. hoe kan dit? ik heb al geprobeerd om wat in de bios te veranderen maar ik krijg geen 160 gb.
avast bedankt

Welk besturingssysteem gebruik je ??
Ik had laatst zelfde soort gelijk probleem waarbij ik op een nieuw systeem met 200GB schijf onder win2000, waar 58GB niet zichtbaar was.
Aangezien een 200GB HHD werkelijk slechts gelijk is aan 200.000.000 / (1024*1024) = 190GB komt dit ongeveer overeen met de 130 GB.

Toen heb ik maar winxp geinstalleert :( en was deze 58GB wel zichtbaar en bruikbaar.

Het lijkt erop dat win2000 maximaal 130GB per HHD aan kan.
Moet wel zeggen dat dit om win2000 SP2 ging.

Wellicht weet iemand of bovenstaande verhaal idd het geval is ???

Grtz Fatty

volgens mij ligt het niet aan het besturings systeem, want eerst probeerde ik windows xp te instaleren en toen gaf de computer ook aan dat er maar een schijf van 130 was. en nu heb ik win2000 geinstaleerd en die zegt precies hetzelfde.
en 160.000.000 / (1024*1024)= 152.9gb dus daar zal het wel niet aan liggen.
kvind ut allemaal maar een beetje vreemd, zo loop ik toch gewoon 30 gb mis :confused: had ik netzogoed een van 120 gb kunne kope ;)
maar kan iemand mij verder helpen?

Voor WinXp moet je minimaal Servicepack 1 geinstalleerd hebben om meer dan 130GB te kunnen gebruiken.

Voor Win2000 zal je Servicepack 4 nodig hebben.

Nadat dit geinstalleerd is kun je bij:
Deze computer>beheren>schijfbeheer> de "niet toegewezen ruimte" een nieuwe partitie maken.
(Dit is voor WinXP en Win2000)

Wil je dit bij de andere partitie toevoegen, zul je een programma nodig hebben zoals Partition Magic.
Dit kan niet met schijfbeheer.

oke bedankt, maar als ik een partition magic gebruik en die 30 gb bij de bestaande partitie wil voegen ben ik dan alles kwijt of veranderd er dan niks behalve de schijfgrote?

Inprincipe veranderd alleen de schijf grote.
Hou er wel rekening mee dat je de benodigde Servicepack geinstalleerd hebt.

ik heb servicepac 4 geinstaleerd voor windows 2000, en ik heb partition magic 8.0 gedownload. maar daar staat ook dat ik maar 130 gb heb. hoe moet ik hier verder?

hey mensen ik heb het andtwoordt al :D
ik heb ff een oud forum doorgelezen "topic" en las ik dat ik een register bestandje moest maken om een of andere cap limieter uit te schakelen.

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\atapi\Parameters]
"EnableBigLba"=dword:00000001

en het werkte :):) dus thnx allemaal

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan