1600mhz draait op 1333mhz in bios?

Status
Niet open voor verdere reacties.

reinberto

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2010
ik heb een gloednieuw moederbord, sabertooth z77 en mijn 1600mhz geheugen staat daar ingesteld op 1333mhz, hoe kan dit? als ik heb handmatig op 1600 zet dan is mn systeem zo instabiel als de...
wie weet hoe dit kan?

specs
17 3770k
16gb ddr3 ram corsair vengance
650watt
gtx 570

ligt eraan hoe je het instelt. Bovendien is de standaard memorycontroller van de 3770 niet sneller dan 1333. waarschijnlijk krijg je 'm met 2 reepjes wel tot 1600Mhz geduwd, maar met 16G is dit vaak wel het hoogst haalbare

De memory controller van de 3770k kan gewoon 1600Mhz aan. Dit is de standaard frequentie van Ivy Bridge. Als het Corsair Vengeance ram betreft, kan je in de bios het xmp profile selecteren, wat automatisch het de geschikte instelling laad (frequentie, timeing, etc). Dit werkt bij mij (8GB) en hoort ook gewoon zonder problemen bij jouw te werken.

Oke ik ga morgen die xmp proberen. Maar het gekke is op mn vorige mb heb ik zelfs zonder problemen 1800mhz gedraait. Maar ik hoop dat die xmp werkt want zodra ik manual op 1600 zet dan kan ik hem nog geen 10min aan houden of ik krijg dan bsod. Btw klein vraagje. Te veel koelpasta kan dat nadelige invloed hebben?

Te veel koelpasta kan inderdaad nadelige gevolgen hebben, maar niet zo erg dat je pc na 10 minuten zonder iets intensief te doen afsluit.
Download realtemp, en kijk even wat je temperaturen zijn. de i7 3770K kan tot 105 graden gaan, en dat bereikt hij niet als ie idle is :).

ik had al gezien met realtemp dat hij idle 35 is, wat normaal 20 of 25 is en full load non oc is hij 70 tot 80 graden, wat normaal 60 is bij een oc van 4.3, maar ik heb volgens mij mn koeler er niet correct opzitten, met het xmp profiel werd mn machine na 10 min gamen en after effects draaien instabiel, ik kreeg toen bsod, dus ik denk dat ik nog wat verder moet tweaken in de bios

dag, ik het probleem met mn geheugen is opgelost, en mn systeem draait helemaal stabiel, maar ik heb 1 vraag, mijn temperatuur van mn cpu, realtemp zegt idle rond de 40 a 45 graad, coretemp zegt rond de 40 graad, speccy zegt rond de 45 a 50, en mn moederbord eigen zegt idle 33. welke moet ik vertrouwen?

Tot nu toe heeft realtemp er bij mij nog nooit naast gezeten. Me moederbord en speccy wel, dus als ik jouw was zou ik realtemp vertrouwen.
Zou je ons misschien even op de hoogte kunnen stellen van hoe je het probleem hebt opgelost? Misschien kan het anderen nog helpen.

Ik hen geclockt naar 4.7 ghz daarmee geeft realtemp rond de 120 aan en mb eigen zegt 75. En ik weet zeker dan mn pc een burn beveiliging heeft dat ald hij bij 100 komt dat hij afsluit. Dus ik denk dat ik mn mb software maar beter kan vertrouwen. En btw ik klok hem toch terug want hij houd het 10min vol

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan