1e start laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

whittey

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2005
Besturingssysteem
Win11
Beste,
hoe kan ik zien wanneer ik mn laptop voor het eerst heb opgestart na aankoop?(het is een Compaq pressario CQ60 model, voor zien van Vista BASIC-32bits)

Eerst keer opstart zou ik niet weten, maar je kan wel de installatie datum van je Windows opvragen.

Start > cmd > systeminfo [Enter] als deze klaar met scannen is naar boven scrollen.

14-12-2008 ... een clean-install van Vista aan te bevelen of zeg je: Win7-32 erop... (3GB intern geheugen)

Als je een herinstallatie doet.... komt er dan weer een nieuwe datum te staan?
Wat is het nut ervan om die datum te weten?

Als Vista altijd prettig heeft gedraaid op deze laptop zou je gewoon die weer schoon kunnen installeren. Je kan kijken of alle drivers er voor Windows 7 zijn voor deze laptop, maar je hebt kans dat deze er niet zijn. Weet nog dat mijn werk laptop 4GB had voor Windows 7 versie en dat het pas lekker liep, toen men het geheugen naar 6GB had uitgebreid.

@andre@home, systeminfo kijkt naar de installatie datum, dus met een verse installatie komt er een nieuwe datum. Wij gebruiken dit veel op het werk als iemand veel problemen met het systeem heeft. Is de machine net geïnstalleerd, dan is er wat anders aan de hand en zal opnieuw installeren de problemen niet verhelpen. Indien de installatie lang geleden is, wil een herinstallatie nog wel eens helpen.

Laatst bewerkt:
en die vista-iso is te downloaden bij MS? Zou ik ook kunnen installeren via USB?

Hoef je toch niet te downloaden? Alles aan drivers zit daarin, je hoeft dan enkel nog te updaten.

Ok, dan heb ik dus die Bloatware(?) er ook weer in/bij?

Eventueel kijk je naar de aanmaakdatum van de Windows map?

Tijs.

Met recovery wordt de laptop weer geïnstalleerd zoals deze bij de aankoop was. Dus ja ook de meegeleverde software. Deze is vrij eenvoudig er weer af te halen. Anders inderdaad kijken of je bij de Microsoft downloads jou Versie kan downloaden, zodat je de key op de onderkant van de laptop weer kan gebruiken. Is deze vervaagd, dan nu eerst deze uit laten lezen met bijvoorbeeld Berlac advisor;
http://www.belarc.com/free_download.html

Ok, dankjewel, eerst maar es data veiligstellen ..

@Andre: Wat is het nut ervan om die datum te weten ik wist niet meer wanneer ik de laptop gekocht had, de aankoopbon is foetsie (...)

Laatst bewerkt door een moderator:
@Andre: Wat is het nut ervan om die datum te weten ik wist niet meer wanneer ik de laptop gekocht had, de aankoopbon is foetsie (...)
Ok..... als je zeker weet dat het de 1e en enig installatie is...
In de winkel zullen ze dit niet accepteren als vervanging v/d aankoopbon... dus dat beperkt imho het resultaat weer aardig....

@andre@home, systeminfo kijkt naar de installatie datum, dus met een verse installatie komt er een nieuwe datum. Wij gebruiken dit veel op het werk als iemand veel problemen met het systeem heeft. Is de machine net geïnstalleerd, dan is er wat anders aan de hand en zal opnieuw installeren de problemen niet verhelpen. Indien de installatie lang geleden is, wil een herinstallatie nog wel eens helpen.
Zou kunnen, maar hoeft niet.. problemen komen juist ook vaak in de beginfase als mensen hun nieuwe systeem gaan "optimaliseren" .. en bij gebrek aan kennis gaat dat nog wel eens mis.. :o

Het beste is toch @crash & whittey: maak een image v/e schoon systeem... je bent zo weer in de lucht en je hebt ook niks met de bloatware te maken uit een fabrieksrecovery (waarbij je ook nog een voorziening moet maken voor de instellingen... en je dan nog steeds alles moet nainstalleren wat je gedaan had...

Ik ben bekend met images, maar heb geen eigen laptop en de laptop van mijn werk heeft een eigen image van de zaak. Tevens images lopen snel achter gezien alle updates die uitkomen. :)

Zelf installeer ik gewoon een schone installatie, als het al eens een keer nodig is.

Yup, ben de 1e eigenaar .. en, misschien wel toe aan een nieuwe :cool:

Ik ben bekend met images, maar heb geen eigen laptop en de laptop van mijn werk heeft een eigen image van de zaak. Tevens images lopen snel achter gezien alle updates die uitkomen. :)

Zelf installeer ik gewoon een schone installatie, als het al eens een keer nodig is.
1. images zijn voor alle systemen ... niet alleen voor laptops
2. aan de eigen image vd zaak heb je thuis dus nul punt nul aan....niet relevant hier dus (wel goed dat je het hebt.... :cool:)
3. images hoeven niet snel achter te lopen... das een kwestie van hoe belangrijk je het vindt; je kunt voor en na grote updates een image trekken van je systeem. Werken systemen prima en je hebt die ruimte op de (externe) schijf echt nodig... dan kun je besluiten om alleen de laatste images te bewaren...
4. een schone installatie, die echt compleet ingericht is zoals je wil werken.... dat kost echt veel tijd; alleen al alle updates .. voor Win7 zijn dat honderden MB's.... en dan ook nog Office en de mail weer opnieuw inrichten. Ook al maak je een backup v/d instellingen, het kost al snel dan meer dan een avond....
5. Een image is vooral handig als je het pech hebt dat je systeem echt een keer onderuit gaat en niet meer te repareren is; of een gebruiker heeft een virus of trojan binnengehaald, waardoor het systeem zodanig gecompromitteerd is... dat je heel graag een schoon systeem wilt..
6... ach liefhebbers... ;) mogen gerust telkens vanaf 0 ... opnieuw beginnen... als je niks anders te doen hebt/bezigheidstherapie :o ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan