1Gbps Netwerk: Server (ubuntu), Mediaplayer (ubuntu), Notebook(winXP), Playstation 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

dprod

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2010
Beste mede-forum leden (en kenners!),

Ik wil thuis een compleet (bedraad) 1Gbps netwerk aanleggen.

Op dit netwerk wil ik de volgende dingen gaan gebruiken:
- File-server op het gehele thuisnetwerk (mappen delen… Shares)
- Download-server voor nieuwsgroepen (incl. parren/rarren etc.)
- Web/FTP-server voor WAN (from LAN to WAN)
- Database-server (mySQL benaderbaar met phpMyAdmin)
- Remote Acces tot alle computers binnen het netwerk
- Playstation 3

Voor de internet verbinding gebruik ik een losse modem aangeleverd door mijn ISP.
Als Router wil ik de:
Netgear WNDR3700 Simultaneous Dual-Band.
Aantal WAN Poorten: 1
Wide Area Network Snelheid: 1Gbps
Verbinding (Ethernet): 4x Ethernet 1Gbps

VRAAG 1: Heeft deze router voldoende capaciteit om als 4-port switch te dienen?
Of is het verstandig een aparte switch nog achter deze router te plaatsen?
(ter info: ik wil ook een goed draadloos signaal kunnen benutten voor me Droid en Tablet)
VRAAG 2: Zijn cat5 kabels voldoende of dien ik cat6 kabels te gebruiken voor 1Gbps?

Als de kabels zijn doorgetrokken wil ik aan de slag gaan met de volgende setup:
Server:
Lian Li PC-Q08B (Behuizing)
Intel Core i3 2100T 35W TDP (Processor)
be quiet! Pure Power L7 350W (Voeding)
Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB (HDD)... max 4x
Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G (Geheugen)
Zotac H67ITX-C-E Mini-ITX (Moederbord) 4x SATA-300, 2x SATA-600, 4x USB 3.0

Mediaplayer:
Zotac ZBOX HD-ND22 (HT)PC Barebone (Behuizing + CPU + Nvidia ION)
Mushkin Essentials 991643 2GB (Geheugen)
Kingston SSDNow S100 SS100S2/16G 16GB (SSD)

Notebook:
Oudje waarmee ik multiboot WinXP en Ubuntu 11.04 draai.
Verders niks bijzonder, little tweaks… vooral om office, dropbox, visual basic 2008 express edition & internet op te gebruiken.
Wel wil ik hiermee in Ubuntu openSSH gebruiken om alles aan te kunnen sturen/wijzigen.

Playstation 3:
Spreekt voor zich…

VRAAG 3: Iemand aan- en/of opmerkingen over mijn gekozen setup? Graag dan met argumenten waardoor ik mijn keuze af kan wegen. Zelf ben ik van mening dat ik een redelijk vlotte processor nodig heb om alles vlot te laten verlopen. Vooral het gelijktijdig draaien van alle services en het daarbij horende repareren/uitpakken van “.rar” bestanden, plus nog eens films/muziek streamen naar de mediaplayer lijkt me voor een server best moeilijk te behappen.

Op de Server wil ik de volgende services gaan draaien:
Ubuntu 11.04 (OS, wil graag met GUI)
Sabnzbdplus (download tool voor nieuwsgroepen) HTTPS Port:9090
MkvToolNix (mkv info/merge/extract tool)
Spot-Lite (search tool voor nieuwsgroepen)
openSSH (remote acces voor de server) Port:22
Apache (HTTP server-client software) HTTP Port:80
PHP (php ondersteuning voor Apache)
phpMyAdmin (database tool voor mySQL)
mySQL (database server-client software) Port:3306
ioFTPD (ftp-server tool voor diverse users) FTP Port:21

Op de Mediaplayer wil ik de volgende services gaan draaien:
XBMC (als Mediacenter)
Google Chrome (internet Browser)

Op de Notebook wil ik de volgende services gaan draaien:
WinXP (OS, voor alle standaard toepassingen)

VRAAG 4: Mis ik nog applicaties voor alle bovenstaande eisen?
VRAAG 5: Zijn dit alle porten die ik moet forwarden, en is het verstandiger deze te wijzigen i.v.m. de veiligheid?
VRAAG 6: Is Ubuntu 11.04 "Server editie" ook met GUI of werkt deze alleen met de Terminal? Server editie wordt namelijk al aangeleverd met diverse services maar ik wil ook graag een GUI kunnen gebruiken omdat er misschien meerdere mensen mee moeten gaan werken.

Aansluitschema en instellingen:
ISP >> Modem >> Router (incl. Wireless) >> 1Gbps naar Server
>> 1Gbps naar Mediaplayer
>> 1Gbps naar Notebook
>> 1Gbps naar Playstation 3

Modem instellingen:
1. Statisch-ip vastleggen voor de Router, zodat deze nooit kan veranderen.
2. Firewall uitzonderingen maken, WAN to LAN voor alle bovengenoemde porten.
3. Portforwarding voor alle bovengenoemde porten naar het ip-adres van de Router.

Router instellingen:
1. Statisch-ip vast leggen voor alle apparaten, zodat deze nooit kunnen veranderen.
Bijvoorbeeld… 192.168.1.1 = Server
192.168.1.2 = Mediaplayer
192.168.1.3 = Playstation 3
192.168.1.4 = Notebook
2. Portforwarding voor alle bovengenoemde porten naar het ip-adres van de Server.

VRAAG 7: Klopt het aansluitschema een de daarbij omschreven instellingen? Of zie ik iets over het hoofd?
VRAAG 8: Dien ik nog speciale instellingen in Ubuntu te veranderen om extern toegang te verlenen aan de Server? Ik weet dat je in Windows bijvoorbeeld uitzonderingen moet toevoegen in de Firewall om remote acces mogelijk te maken. Ik snap uiteraard wel dat je in Ubuntu toegang tot een Extern Bureaublad moet activeren, de mappen moet delen, openSSH moet downloaden/installeren en er altijd een actieve verbinding moet zijn. Maar is er ook een Firewall die moet worden ingesteld? En moet XBMC op de Mediaplayer ook speciaal ingesteld worden of hoef ik hierin alleen de mappen te selecteren die Shared zijn vanaf de Server?

Al met al een heleboel vragen en een (misschien te) uitgebreide uitleg, maar alleen op deze manier kan ik opheldering krijgen over het e.e.a.
Ook als ik het allemaal bij het rechte eind heb hoor ik dat graag, dan weet ik dat ik op de goede weg ben.
Alvast super bedankt voor de genome moeite…

Groeten,
dprod

wel erg lang stuk.
vraag 1: ja, het lijkt me wel. Anders zeggen ze niet dat hij 1gbps heeft op de ethernet poort.
vraag 2: nee, daar heb je cat6 voor nodig.
vraag 3: tsja, ik vraag me eigenlijk af of de voeding wel voldoende is. Je zou dan beter gewoon een server processor kunnen nemen, zoals de AMD Opteron+bijpassend mobo
vraag 6: volgens mij wel, maar moet je ff googlen

Ubuntu 11.04 server draait volgens mij met GUI. Heb deze onlangs nog geïnstalleerd.

XBMC draait redelijk zo uit de doos. Zeker op Ubuntu. Het enige dat problemen kan opleveren is als je een infrarood afstandsbediening wilt gaan gebruiken.

@ AndreazZz & Nicj56
Wat is het verschil tussen Cat5e en Cat6? Ik lees het e.e.a. over buigzaamheid en kern?
Voor een thuisnetwerk niet wat overdreven om voor Cat6 te gaan?

Edit (link toegevoegd over Cat-kabels): http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/108895-Bekabeling-Cat5e-Cat6-of-Cat7

@ RogerS
Ik heb gevonden wat ik zocht over Ubuntu 11.04 Server, een handige How To...
http://www.ubuntugeek.com/step-by-step-ubuntu-11-04-natty-lamp-server-setup.html
http://www.ubuntugeek.com/how-to-install-gui-on-ubuntu-11-04-natty-server.html

XBMC ga ik gewoon met toetsenbord en muis gebruiken dus hierin zie ik geen problemen!

Iemand verder nog aanvullingen/opmerkingen?

Laatst bewerkt:
Voor XBMC heb je geen muis nodig. Ik doe het allemaal via mijn mobiel(als afstandsbediening).
CAT5e is 10Gbit tot 10 meter(1 Gbit voor langere afstand) en CAT6 is 10 Gbit voor langere afstand.

Ik zou voor CAT5e gaan...

@Woutertjuh. Vaste bekabeling leg je zakelijk meestal voor 15 jaar of meer. De vraag is dus of Cat 5e over 15 jaar nog voldoende is. Realiteit van vandaag is al dat mensen 3D HD films naar meerdere plekken willen streamen tegelijkertijd.

Gezien de geringe meerprijs van Cat. 6 zou ik dit zeker overwegen.

@ Woutertjuh88 en RogerS

Nou ben ik niet van plan het 15 jaar te laten liggen, aangezien ik vast nog ga verhuizen.
Maar als het een geringe meerprijs betreft zal ik Cat6 overwegen.
Ik heb op me Droid inderdaad een applicatie gevonden die als afstandsbediening voor XBMC dient.
Ziet er handig uit, is de ervaring ook goed?

VRAAG: Denken jullie dat het noodzakelijk is om SAMBA te installeren om mappen te delen/sharen op het interne netwerk?

Groet,
dprod

Ej,

Als jij vanaf je windows pc de shares van ubuntu wilt gaan benaderen ga je samba nodig hebben ja!

Groetjes,

Je zou dan beter gewoon een server processor kunnen nemen, zoals de AMD Opteron+bijpassend mobo

Ja maar volgens mij zijn deze vooral bedoeld voor de zakelijke markt.
Prijzen liggen vaak een stuk hoger, en het aantal Watt TDP is aanzienlijk hoger (als snel rond de 100W).
Hij moet ook niet gaan zorgen voor een al te hoge energierekening!
Als ik er compleet naast zit hoor ik dat graag.

Groet,
dprod

Ik gebruik zelf de remote control van XBMC op me Galaxy S. Ik heb het zelfs ingesteld dat ik buiten het netwerk om alles kan bedienen(zit wel vertraging in). Binnen het netwerk(wifi) gaat alles super soepel en snel.. Als ik 20 meter verder op ben kan ik nog steeds alles bedienen. Super handig als je muziek aan hebt staan en je bent in de keuken bezig en je wilt een ander nummer :P

Cat6 is voor de consument voorlopig niet nodig, aangezien de harde schijven deze snelheiden niet halen(normale harde schijven) EN er zijn amper netwerkkaarten(en dan ook nog betaalbaar) met 10 Gbit.
Gewoon voor cat5e gaan.

Ik gebruik zelf de remote control van XBMC op me Galaxy S. Ik heb het zelfs ingesteld dat ik buiten het netwerk om alles kan bedienen(zit wel vertraging in). Binnen het netwerk(wifi) gaat alles super soepel en snel..

Dat is mooi, naast XBMC zal ik ubuntu wel met een toetsenbord en muis bedienen maar voor de Mediaplayer is het ideaal, bedankt voor de tip!

Cat6 is voor de consument voorlopig niet nodig, aangezien de harde schijven deze snelheiden niet halen(normale harde schijven) EN er zijn amper netwerkkaarten(en dan ook nog betaalbaar) met 10 Gbit.
Gewoon voor cat5e gaan.

Ja de harde schijven vormen eerder een bottleneck, maar ik zat meer te denken aan de kwaliteit bij het streamen van HD materiaal. Ik wil een zo goed en snel mogelijk signaal ontvangen zodat ik me daar geen zorgen over hoef te maken. Nou lees ik inderdaad wel meer dat Cat5e ruim voldoende zou moeten zijn voor mijn eisen. En een SSD van 1TB met 2Gbps read / 1,5Gbps write zal ook nog niet zo snel in me mediaplayer te vinden zijn!! ;)

Helaas zijn nog niet al mijn vragen beantwoord... anyone..??

Groet,
dprod

Ik zou graag nog wat meer feedback ontvangen over het volgende:

VRAAG 3: Iemand aan- en/of opmerkingen over mijn gekozen setup? Graag dan met argumenten waardoor ik mijn keuze af kan wegen. Zelf ben ik van mening dat ik een redelijk vlotte processor nodig heb om alles vlot te laten verlopen. Vooral het gelijktijdig draaien van alle services en het daarbij horende repareren/uitpakken van “.rar” bestanden, plus nog eens films/muziek streamen naar de mediaplayer lijkt me voor een server best moeilijk te behappen.
VRAAG 4: Mis ik nog applicaties voor alle bovenstaande eisen? (SAMBA had jij dan nog als toevoeging)
VRAAG 5: Zijn dit alle porten die ik moet forwarden, en is het verstandiger deze te wijzigen i.v.m. de veiligheid?
VRAAG 7: Klopt het aansluitschema een de daarbij omschreven instellingen? Of zie ik iets over het hoofd?
VRAAG 8: Dien ik nog speciale instellingen in Ubuntu te veranderen om extern toegang te verlenen aan de Server? Ik weet dat je in Windows bijvoorbeeld uitzonderingen moet toevoegen in de Firewall om remote acces mogelijk te maken. Ik snap uiteraard wel dat je in Ubuntu toegang tot een Extern Bureaublad moet activeren, de mappen moet delen, openSSH moet downloaden/installeren en er altijd een actieve verbinding moet zijn. Maar is er ook een Firewall die moet worden ingesteld? En moet XBMC op de Mediaplayer ook speciaal ingesteld worden of hoef ik hierin alleen de mappen te selecteren die Shared zijn vanaf de Server?

Alvast bedankt...
Groet,
dprod

VRAAG 4: Mis ik nog applicaties voor alle bovenstaande eisen? (SAMBA had jij dan nog als toevoeging)

Je gaat nog software nodig hebben voor je parren/rarren aangezien dat niet in sabnzbdplus zit. Verder zit je wel goed denk ik

Poort 3306 hoef je zowiso niet open te zetten in je router want ik denk niet dat je de mysql database extern gaat benaderen. Verder kan je poort 9090 voor https van sabnzbdplus veranderen naar wat anders.

Verder wil je 3x poort 22 opengooien naar 3 verschillende systemen dat gaat dus niet werken, wat je daar voor kan doen is poort 22 voor ssh opengooien naar 1 pc en dan vanaf die pc kan je verbinden met die andere. (Waarschijnlijk kan je daar voor het beste je server gebruiken omdat tie waarschijnlijk 24/7 draait)

Klopt volgens mij zo wel!

Heb je zelf enig ervaring met linux commands? Want in tegenstelling tot windows is linux meer typ typ dan klik klik!

Je gaat nog software nodig hebben voor je parren/rarren aangezien dat niet in sabnzbdplus zit. Verder zit je wel goed denk ik

Klopt ik gebruik nu Ubuntu 11.04 met GUI en sabnzbdplus kan wel gewoon uitpakken en repairen, misschien zit unrar en par2 standaard in Ubuntu 11.04? Ik heb me er iedergeval even in verdiept en weet nu ook hoe je via de Terminal par2/unrar installeerd en kan gebruiken.

Poort 3306 hoef je zowiso niet open te zetten in je router want ik denk niet dat je de mysql database extern gaat benaderen. Verder kan je poort 9090 voor https van sabnzbdplus veranderen naar wat anders.

Ik wil de database vanaf mij werk benaderen en daarom zal ik 'm wel open moeten stellen in de modem/router. Ik denk dat ik de porten voor ftp, http en mysql standaard laat aangezien deze vaak voorgeprogrameerd is in andere software.
Mijn sabnzbdplus zal ik inderdaad op een andere poort gooien, aangezien een eventueel lek hierin niet snel naar buiten zal komen en gedicht zal worden.

Verder wil je 3x poort 22 opengooien naar 3 verschillende systemen dat gaat dus niet werken, wat je daar voor kan doen is poort 22 voor ssh opengooien naar 1 pc en dan vanaf die pc kan je verbinden met die andere. (Waarschijnlijk kan je daar voor het beste je server gebruiken omdat tie waarschijnlijk 24/7 draait)

Klopt, je kan maar naar ��n intern adress portforwarden, deze zal ik dan op jou advies naar de server porten aangezien deze inderdaad 24/7 aan staat.

Heb je zelf enig ervaring met linux commands? Want in tegenstelling tot windows is linux meer typ typ dan klik klik!

Ja en Nee, nu werk ik al in Ubuntu en gebruik regelmatig de Terminal... uiteraard valt hier voor mij nog een hoop te leren en moet ik het e.e.a. op internet nazoeken. Het lijkt me wel een uitdaging om hierin thuis te raken dus ik ga de Server editie gewoon proberen in te stellen via de commandline.

Ik zet bij deze de status op opgelost... aangezien ik voor nu genoeg informatie heb gekregen.
Super bedankt allen!!

Groet,
dprod

Success verder nog!

Laat maar weten of het allemaal naar wens is gelukt of dat je nog problemen tegen komt!

Groetjes,

Ik zit er zelf nog aan te denken om de server eerst te installeren op een oude Pentium 4 van me.
Die staat toch te verstoffen in een kast.
Deze vreet veel stroom maar dan kan ik wel kijken of alles me lukt qua instellingen e.d.
Zodra ik alles werkend heb, ga ik over tot aanschaf van de server + mediaplayer.

Ik zal jullie via deze Topic op de hoogte houden.

Groet,
dprod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan