• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 algemene vragen / ergernissen in Excel. Tips gevraagd.

• Onderwerp starter Onderwerp starter sph
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

sph

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2014
1.
Als ik in mijn werkblad verklein / de onderste rijen onzichtbaar maak d.m.v. de verbergen functie:
Als ik b.v. 30 rijen over hou, en dan naar beneden scroll gaat de cursor bij 30 weer automatisch naar 1.
Zou graag onderaan willben blijven dan.

2.
Als ik een formule wil aanpassen, en scroll met de cursortoetsen door de formule heen, komen er automatisch celverwijzingen.
Zou graag alleen de muis willen gebruiken bij celverwijzingen en de pijltjestoetsen voor het scrollen door formules.

Ook verdwijnt mijn kleurpallet tijdens het opmaken van een activex element achter de het settingmenu.
Kan je geen kleur meer selecteren.

Laatst bewerkt:
Goedemorgen Sph .....

Ik werkt niet ( zeer weinig ! ) met Exel, en zeggen ze in mijn club tegen mij dat ik te-veel met ouderwetse word bezig ben die niet meer zoo interessant/actueel is enz..:D ( belachelijk toch ? :D ) ..
Maar hier en daar over Exel wat tips wel weet ik uit mijn mouwen eruit te halen, volgens mij bij jou is SCROLL-LOCK ingeschakeld en daardoor cursor automatisch springt naar boven of één kolom naar links of rechts ....:( heb je die al gecontroleerd ? mocht die aan staan die moet je dus uitschakelen !

Hier Heb je Bron met zeer uitgebreide uitleg over zoiets als je lezen wil ==>> KLIK HIER !
Hier ook heb je aantal mooie Exel tips ==> KLIK

:( Om tekst-opmaak weer te geven volgens mij ( denk namelijk zo ! ) moet je SHIFT + F1 klikken ...

Laatst bewerkt:
1. Geen idee waarom je muis doorscrollt naar boven als je rijen verbergt. Bij mij doet-ie het in ieder geval niet. Ook niet trouwens als de Scroll-Lock aan staat, dus dat heeft er niet zoveel mee te maken.
Je kunt de scrollarea nog met een macrootje vastleggen:
Code:
Sub Macro2()
    Sheets(1).ScrollArea = "A1:F56"
End Sub
Misschien helpt dat wél. Overigens vind ik rijen verbergen nou niet de meest geweldige optie. Of bedoel je misschien de Pagina-einde weergave? Die overigens ook gewoon scrollt :).

2. Als je een formule bewerkt, dan kan het inderdaad zijn dat je nieuwe cellen toevoegt aan een bestaande formule. Erg irritant. Je moet, nadat je een formule in de bewerkingsmodus hebt gezet, dan nog op <F2> drukken om de cursor in de cursormodus te zetten. Dan kun je wél gewoon met de cursor door de formule 'wandelen'.

Je derde probleem kan ik niet reproduceren, maar wellicht moet je wat venstertjes verplaatsen. Het blijft tenslotte een Microsof product :D.

Bedankt voor de tips Royonix!

Octafish:
Die F2 en scroll area macro kende ik nog niet, want kan het simpel zijn :)
Heb je zelf een alternatief voor verbergen?
Maak veel gebruik van Excel en tot nu toe zijn mijn excel bestanden qua grootte allemaal even groot als het beeldscherm,
dus lijkt het een soort app zoals op de mobiele telefoon.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan