• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 apparte formules sepereren in werkbalk

Status
Niet open voor verdere reacties.

jordi81

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2008
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum.

Ik ben bezig met het opstellen van een onderhoudsschema voor een luchtvaartuig.
Ik ben al een heel eind maar ik loop een beetje vast op het volgende.

Ik heb 4 hokjes met gegevens. 2 met datum en 2 met tijd.
Als er een datum van een component overschreden wordt moet er een derde hokje rood kleuren waar die voorheen groen was. Dat lukt.

Maar soms overschrijden het aantal vlieguren sneller dan een datum. Ik dat geval moet hetzelfde hokje ook rood of groen kleuren.

Als ik de 2 formules achter elkaar zet, zegt excel dat én de uren én de datum overschreden moet worden alvorens rood te kleuren.
Hoe krijg ik voor elkaar dat dit of, of kan gebeuren?

Alvast bedankt,

Jordi

Hoi Jordie,

Als jij je formule niet laat zien, zijn er niet veel die je antwoord kunnen geven.;)

formules

Code:
=ALS(L10<$K$19;"OK";(ALS(L10>$K$19;"DUE";(ALS(N10<$M$19;"OK";(ALS(N10>$M$19;"DUE";"DUE")))))))

Deze formule bestaat dus uit het criterium:

Code:
=ALS(L10<$K$19;"OK";(ALS(L10>$K$19;"DUE";"DUE")))

en

Code:
=ALS(N10<$M$19;"OK";(ALS(N10>$M$19;"DUE";"DUE")))

Zo goed? :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Je wilt toch een cel laten kleuren door een voorwaardelijke opmaak?

Deze formules kan je zo niet gebruiken in een voorwaardelijke opmaak.

Als je de formules zo (in een cel) wilt gebruiken kan je dit gebruiken:
Code:
=ALS(EN(L10<$K$19;N10<$M$19);"OK";"DUE")
In voorwaardelijke opmaak zoiets:
Code:
=OF(L10>=K19;N10>=M19)
dan opmaak kiezen e.d.

hoe meerdere formules te sepereren in werkbalk

Ja die formules staan in de werkbalk en de voorwaardelijke opmaak laat het vakje kleuren;

"OK" is groen "DUE" is rood.

Maar het begin van de formule moet dan niet beginnen met ALS maar EN of OF...

Ik ga 't 's proberen,

Bedankt alvast!

Jordi

Ja die formules staan in de werkbalk en de voorwaardelijke opmaak laat het vakje kleuren;

"OK" is groen "DUE" is rood.

Maar het begin van de formule moet dan niet beginnen met ALS maar EN of OF...

Ik ga 't 's proberen,

Bedankt alvast!

Jordi

Nee, je kan de voorwaardelijke opmaak natuurlijk ook koppelen aan de uitkomst van mijn 1e formule (dus op "OK" of "DUE").
Het kan echter ook direct door mijn 2e formule. Dan heb je geen ALS nodig. Je moet juist zorgen dat de uitkomst een WAAR of ONWAAR geeft.

2 formules sepereen in 1 werkbalk

Nee, je kan de voorwaardelijke opmaak natuurlijk ook koppelen aan de uitkomst van mijn 1e formule (dus op "OK" of "DUE").
Het kan echter ook direct door mijn 2e formule. Dan heb je geen ALS nodig. Je moet juist zorgen dat de uitkomst een WAAR of ONWAAR geeft.

Hmmm ik snap het nog even niet....
Kan ik met de eerste formule die jij hebt geschreven de andere aanvullen en doorborduren of moet ik een combinatie doen van in de werkbalk en bij de voorwaardelijke opmaak?

Ik heb de excel logica nog niet helemaal door.

Maar als ik een van de losse formules neem die ik beschreven heb en dan bij voorwaardelijke opmaak zeg dat de formule met uitkomst "OK", groen moet worden en de ander met "DUE" rood, dan werkt dat.
Maar moet ik op jouw manier dan ook in de voorwaardelijke opmaak een formule zetten en "OK" of "DUE" doen?

grtz,

Jordi

Deze formule:
Code:
=OF(L10>=K19;N10>=M19)
met voorwaardelijke opmaak rood kan je direct in een voorwaardelijke opmaak zetten. dan heb je dus geen "OK" of "DUE" formule in een hulp cel nodig. Als je de standaard opmaak groen maakt zal de cel groen zijn, of rood, wanneer aan de voorwaarde wordt voldaan.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Edit: nog iets duidelijker, de formule invoeren/plakken in: opmaak > voorwaardelijke opmaak > formule is

Laatst bewerkt:
Ja ok bedankt voor je hulp!

Maar ik vind het juist wel goed als de cel groen en OK en Rood en DUE wordt.
Ik ga morgen wel even verder stoeien.

Bedankt iedergeval alvast!

Groeten,

Jordi

Ja ok bedankt voor je hulp!

Maar ik vind het juist wel goed als de cel groen en OK en Rood en DUE wordt.
dan doet dit volgens mij wat jij wilt.
Als je de formules zo (in een cel) wilt gebruiken kan je dit gebruiken:
Code:
In voorwaardelijke opmaak zoiets:
Code:
=OF(L10>=K19;N10>=M19)
dan opmaak kiezen e.d.
of opmaak > voorwaardelijke opmaak > waarde is > gelijk aan > =due (wordt ="due" van gemaakt).
kies dan bij de voorwaardelijke opmaak voor rood, en geef de standaard opmaak groen.

Laatst bewerkt:
Ok ik ga er vanavond even verder mee.
Volgens mij moet ik nu genoeg informatie hebben om het te laten werken.

Weet je eigenlijk ook waarom sommige letters tussen de dollartekens staan? want zonder werkt het ook geloof ik...

alvast bedankt weer,

Jordi

Ok ik ga er vanavond even verder mee.
Volgens mij moet ik nu genoeg informatie hebben om het te laten werken.

Weet je eigenlijk ook waarom sommige letters tussen de dollartekens staan? want zonder werkt het ook geloof ik...
Jordi
Ja, dat weet ik ;)

met een $ zorg je dat de letter/cijfer er achter absoluut wordt.
voorbeeld:
Als in A2 staat: =A1, en deze formule sleep je naar A3, dan staat daar =A2.
Als in A2 staat: =A$1, en deze formule sleep je naar A3, dan staat daar, =A$1.
oftewel, hij houd de 1 vast. Dit kan je ook doen met kolommen.

Hoi,

Ik probeer die formule die jij me hebt gegeven;

Code:

in de werkbalk te zetten alleen zegt ie dan dat er een fout in zit....
moet er ergens nog "als" en "en" tussen?

grtz,

Jordi

Ok dat was zeker verkeerd gecopieerd...

Ik heb de formule aan de praat!! Hij doet ut! :D

Maar eerlijk gezegd heb ik weinig idee van wat ik aan het doen ben..

In de formule in de werkbalk:

Zeg je dan: Als én l10 kleiner is dan k19 én m19 kleiner is dan m19 dan is het OK zo niet dan DUE.

Dat klopt?

In de voorwaardelijke opmaak van de cel zeg je dan:

=OF(L10>=K19;N10>=M19)

Als ik deze dan groen maak dan gebeurt er verder niks. Maar wel als ik op de oude manier nog een toevoeg met ="OK" wordt groen en nog een toevoeg met ="DUE"wordt rood.

Maar wat zeg je dan met die laatste formule?

En alvast bedankt weer! (iIk ben zooo dankbaar he? :D)

nieuwe kwestie...

Ok nu wil ik bij die waarden die we net in geprogrammeerd hebben de waarde van een hokje (25) en een datum van een bepaald hokje plus (4) maanden optellen.

wat is er dan mis met deze formule?:

Code:
ALS(EN(G19+p10<$K$19;I19+(jaar(i19);maand(i19)+q19;dag(I19)<$M$19);"OK";"DUE")))))
Dus G19 is zeg maar 25 uur. P10 is veranderlijk dus die waarde moet aan G19 gekoppeld worden.
I19 is een datum en daar moet een, door het getal in het hokje aangegeven, aantal maanden bij komen...

Kun jij de fout er uit filteren?

Thx,

Jordi

Ok nu wil ik bij die waarden die we net in geprogrammeerd hebben de waarde van een hokje (25) en een datum van een bepaald hokje plus (4) maanden optellen.

wat is er dan mis met deze formule?:

ALS(EN(G19+p10<$K$19;I19+(jaar(i19);maand(i19)+q19;dag(I19)<$M$19);"OK";"DUE")))))

Dus G19 is zeg maar 25 uur. P10 is veranderlijk dus die waarde moet aan G19 gekoppeld worden.
I19 is een datum en daar moet een, door het getal in het hokje aangegeven, aantal maanden bij komen...

Kun jij de fout er uit filteren?

Thx,

Jordi

Er lijkt mij nogal wat mis. Zo tel jij er geen 4 maanden bij, en ook geen 25 uur.
maand(4) geeft als uitkomst 1, omdat 4 staat voor 4-1-1900, en dus als uitkomst januari geeft.
Denk er aan, dat een 1 staat voor 1 dag. Het is alleen een andere opmaak van de cel.
zo is 1 uur dus 1/24.

Maar het zou veel makkelijker zijn met een voorbeeld bestandje.:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan