• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 bestanden & genereren van opeen volgend nummer

Status
Niet open voor verdere reacties.

tonissteiner

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2008
Beste forum gebruikers, wie kan me helpen?

wat ik tracht te doen met een VBA code zal ik in een aantal stappen opsommen: (uitgaande dat ik in document "dummy1.xlsm" aan het werken ben en door op een knop "genereer" te drukken volgende macro kan starten)
1. ik een bepaalde file (voorbeeld dummy2) op een bepaalde locatie kan openen
2. dat dan gekeken zou worden welke de laatste lege cel in kolom B is
3. dat dan in kolom A op de daarop volgdende rij een nummer gegenereerd zou worden 1 hoger dan in kolom A erboven
4. in kolom B de waarde van cel A1 uit document dummy over genomen zou worden in kolom B van document dummy2
5. het document dummy2 dan gesaved en vervolgens gesloten zou worden

een aantal stappen lukt me wel maar waar ik vooral met vast loop is vanaf punt 2

kan iemand me hiermee op weg helpen aub?

alvast bedankt

Dit is hetzelfde als je andere vraag op onderstaande link, je ligt te pushen voor een antwoord en als er dan gereageerd wordt blijft alles stil van jouw kant
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/696157-filteren-en-keuzelijst?p=4474117#post4474117
Alles wat je moet weten is te vinden op dit forum als je de zoekfunctie eens zou gebruiken, ik ga mij hier iig niet mee bezig houden.
Er zijn hier andere mensen die het wel waarderen als ze een antwoord krijgen op hun vraag.

how how Warme Bakkertje,

inderdaad is dezelfde vraag. ik kreeg tijdje geleden van de moderator hier eens de tip een vraag anders te stellen als er tijdje geen reactie is. ik heb dus braaf de andere vraag afgesloten en een nieuwe geopend.
en stil van mijn kant? ik heb de heren die me toen geholpen hebben gemeend bedankt.
en wees gerust dat ik dit forum al ondersteboven gezocht hebt voor mogelijke antwoorden, maar jammer genoeg niks gevonden wat me kan helpen. mocht ik ze gevonden hebben zou ik deze vraag niet gepost hebben. heb zelfs al verschillende codes die ik hier vond samen gevoegd maar dan stuit ik weer op andere ingewikkelder problemen.
dus denk niet dat ik het niet waardeer. mijn waardering gaat verder dan jij denkt zelfs.

Als je de link volgt in mijn eerdere post kan je zien dat jij op 17 april om 08:41 op een antwoord aandringt en dat ik je een antwoord aanbied op 17 april 18:21.
De vraag staat ondertussen als opgelost gemarkeerd, maar op mijn laatste post heb je niet meer gereageerd, of wel ?

Hallo Warme Bakkertje,

ik moet je gelijk geven dat ik niet meer gereageerd heb op je laatste post. mijn excuses daarvoor. dit wil ik dan alsnog doen.
de reden waarom is omdat ik je laatste post niet meer zag. ik zette de vraag al opgelost voor jij die laatste post plaatste. ik heb gewerkt met de oplossing van HSV. eerst werkte die niet maar dat kwam natuurlijk omdat ik iets verkeerd deed. had er de naam "Tonis" in gewijzigd en als leek in VBA wist ik niet wat ik verder nog moest veranderen.

nu ik jouw oplossing zag en uitprobeerde vind ik die voor mij persoonlijk in het document waar ik het gebruik wel de beste oplossing

en zoals ik al een paar keer vermeldde in al mijn vragen die ik hier al plaatste vind ik jullie allemaal ongelooflijke experts en hulp, wat ik dan wel degelijk ten zeertse apprecieer en jullie voor dank

Goed geslijmd :D
Probeer onderstaande eens, pas nog wel het pad en de bladnaam aan.
Code:
Sub test()
    Workbooks.Open "G:\Mijn documenten\Test1\dummy2.xls"
        With ActiveWorkbook
            With .Sheets("Blad1")
                lRow = .Range("B" & Rows.Count).End(xlUp).Row
                .Cells(lRow + 1, 1) = Cells(lRow, 1) + 1
                .Cells(lRow + 1, 2) = ThisWorkbook.Sheets("Blad1").Range("A1").Value
            End With
        .Close True
        End With
End Sub

Hallo Rudi,

bedankt voor je oplossing. ben momenteel op mijn prive compie bezig je te antwoorden. heb de file waarin ik het wil toepassen niet bij, die staat op de computer op het werk. ik probeer het morgenvroeg eerste uur.

nogmaals bedankt en ik twijfel er niet aan dat de code zal werken

met beleefde groeten

WOEHOEW, prachtig Rudi. Het werkt perfect zoals in de stappen die ik wou. Ongelofelijk dat je (lees jullie) zoiets kan (kunnen), ben ik beetje jaloers op. Jullie zijn allemaal zo'n experts. Nogmaals bedankt, respect.

Eerlijkheidshalve moet ik wel toe geven dat ik links en rechts ook nog wat gesprokkeld heb naar antwoorden en Zapatr heeft me goed op weg gezet. Dan hier en daar nog wat codes uitgeprobeerd die ik hier vond en ben tot deze ook werkbare oplossing gekomen:

Code:
Sub tst()

Workbooks.Open "\\ms_technologies\TECHNOLOGIES\File1.xls"
 Sheets("test").Select

Dim lr As Integer

With Sheets("Test")
 lr = .Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row
 .Range("A" & lr + 1).Value = .Range("A" & lr) + 1
 End With

With Sheets("Test")
 .[H3:H3].Copy Workbooks("File1.xls").Sheets("Test").Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Offset(0, 1)
 End With

With Sheets("Test")
 .[H4:H4].Copy Workbooks("File1.xls").Sheets("Test").Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Offset(0, 2)
 End With

End Sub

Die van jou Rudi is dan wel iets eenvoudiger en zelfs door mij beter te verstaan :thumb:

thanks.

mvg

Er leiden altijd meerdere wegen naar Rome.
Het meeste leer je door veel codes te lezen en proberen te begrijpen, bestaande codes proberen aan te passen aan jouw wensen, zelf uit te proberen(weliswaar met vallen en opstaan) .
Het belangrijkste is dat je er plezier aan beleeft.
Weeral blij dat we iemand verder geholpen hebben.:thumb:

tonissteiner,
als je in hetzelfde bestand en hetzelfde werkblad bezig bent (wat in je laatste macro het geval is als ik het goed zie),
dan hoef je de namen van dat bestand en blad niet steeds te herhalen. je kunt de code daarom inkorten als volgt:
Code:
Sub tst()
Dim lr As Integer
Workbooks.Open "\\ms_technologies\TECHNOLOGIES\File1.xls"
With Sheets("Test")
lr = .Range("A" & .Rows.Count).End(xlUp).Row
.Range("A" & lr + 1).Value = .Range("A" & lr).Value + 1
.Range.(.Range("B" & lr + 1), .Range("C" & lr + 1)) = WorksheetFunction.Transpose(.Range("H3:h4"))
End With
End Sub
Advies: als je pas met vba begint, wil dan niet teveel tegelijk, begin met eenvoudige dingen!

Laatst bewerkt:
Thanks Zapatr, amai ja zo is het eenvoudiger he. is eigenlijk wat Warme bakkertje net schreef:

Het meeste leer je door veel codes te lezen en proberen te begrijpen, bestaande codes proberen aan te passen aan jouw wensen, zelf uit te proberen(weliswaar met vallen en opstaan)

ik heb hier op die paar dagen wel weer heel veel bijgeleerd.

ik kan het niet genoeg herhalen: allen vreet wel bedankt, echt waar respect voor jullie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan