• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 database tabellen met formulier

  • Onderwerp starter Onderwerp starter bron
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

bron

Moderator
Forumleiding
Moderator
Lid geworden
13 aug 2013
Berichten
5.564
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
2019 Pro Plus
Hallo Excel-kenners,

Een kennis van mij zou graag een Excel sheet willen hebben om meldingen bij te houden. Omdat ik niet met Excel databases werk heb ik geen idee hoe een formulier hiervoor te maken.

Omdat die kennis en ik Excel onvoldoende beheersen het liefst zonder VBA tenzij dit echt niet anders kan.

De 1e tab is het formulier en de 2 andere tabs hebben elk een database tabel.
In de Excel sheet heb ik in blauw erbij gezet zoals die kennis het zou willen hebben.

Wie kan mij op weg helpen?

Alvast bedankt.


** edit: knoppen zijn veranderd in Nieuw en Opslaan
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Kijk op het blad Database en druk daar op de knop.
De enige code die achter die knop zit is dit:
Code:
ActiveSheet.ShowDataForm
 

Bijlagen

@edmoor Dat ziet er goed uit. Hiermee kan de lijst worden bewerkt.
Het ID veld is nu overbodig (het is geen database) en kan worden weggehaald.

Met dit formulier kan met "Criteria" en Volgende/Vorige door de lijst heen worden gezocht.
Een grote wens is dat aan de hand van Criteria een lijst wordt getoond waar alle rijen te zien zijn die aan de criteria voldoen.
Is dit mogelijk?
 
Je kan in het blad Database, en elk ander blad, gewoon zoeken middels de toetscombinatie CTRL-F
Wil je alles echt fraai hebben dan ontkom je niet aan VBA.
Wellicht dat een echte database, zoals Access, beter is voor wat hij wil?
 
Laatst bewerkt:
Haha, dat is dé zoek functie.
Dit werkt bij 50 rijen maar niet bij 1000 rijen ;)

Ik zoek iets zoals het filter bij "een database tabel" in Excel.
 
Dat zoeken werkt bij 1.048.576 rijen.
Ook kan je Filter aanzetten op die pagina.
Maar wat ik al zei, wil je het echt mooi hebben, dan is het gebruik van een Userform het beste en dan ontkom je niet aan VBA.
 
Inmiddels heb ik de VBA gevonden :)

De wens is om snel en makkelijk een overzicht van bijvoorbeeld PowerPoint meldingen te krijgen.
Of een overzicht met alle rijen, gefilterd op het woord "traag" in het veld Melding.
 
Dat kan eenvoudig door het Filter aan te zetten.
 

Bijlagen

Dat is super :thumb:

Blijft 1 vraag over.
Is het mogelijk dat het veld "Applicatie" alleen een waarde uit tabel "Apps" mag bevatten (niets anders)
 
Ja, dat kan:
 

Bijlagen

Dankjewel edmoor :thumb:

Zoals het er nu uitziet gaat dit de richting op die mijn kennis vraagt.
Niet met een mooi UserForm, maar het is nu makkelijk en toch krachtig.

Ik laat dit topic nog even open staan voor als ik nog een vraagje heb.

Heel erg bedankt.
 
Klein vraagje.
Als ik op tabblad Apps een app toevoeg (extra rij), hoe kan ik deze in de dropdown krijgen?
 
Selecteer op het blad Database cel C2
Klik in het lint op Gegevens, daarna op Gegevenssvalidatie.
Zet dan het laatste getal in het veld Bron op bijvoorbeeld 100.
Bij het invullen geen regels leeg laten:
 

Bijlagen

  • Gegevensvalidatie.png
    Gegevensvalidatie.png
    12,3 KB · Weergaven: 15
Dankjewel :thumb:
 
Dankjewel emields, ziet er goed uit. De kennis van mij gaat voor de eerder genoemde oplossing van #10.
Wel interessant voor mij om te zien hoe een formulier met achterliggende VBA is opgebouwd :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan