2 dezelfde Harde schijven met verschillende capaciteit en handtekeningenconflict

Status
Niet open voor verdere reacties.

Visio

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2015
Dit probleem met dezelfde waarschuwing is reeds behandeld geweest maar de oorzaak werd niet volledig vermeld.
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/604501-externe-harde-schijf.

Ik heb 2 identieke HD's maar geef ze wel beide een andere naam.

De ene is een HD LaCie 4TB Porsche die ik al een half jaar zonder problemen gebruik op W7 en Vista.

De 2e ook een zelde HD LaCie 3TB Porsche. Al een kleine twee jaren in gebruik, afwisselend op dezelfde besturingssysytemen. Ik gebruik ze samen of afzonderlijk zonder problemen. Beide zijn in NTFS geformatteerd en in 4K sectoren.

Ik heb die laatste leeggemaakt en voor herstelling binnengebracht. Men heeft mij een volledig nieuwe gegeven,

Ik heb ondertussen op deze laatste na formattering een 200-tal GB op staan.

Ik kan om de een of andere reden de 2 schijven nu niet samen gebruiken op mij laptop met USB 3.0 poorten.

Er is slechts een van de 2 zichtbaar in "My Computer". Sluit ik de ene aan is die perfect zichtbaar, maar de 2e dan weer niet. Het omgekeerde, als ik de andere eerst aansluit is de volgende dan weer niet zichtbaar.

In schijfbeheer vertoont de niet zichtbare schijf in My Computer zich wel maar met een leeg vak. Opzij is dan een blauw uitroepingsteken te zien en de tekst die bij het aanklikken zichtbaar is, is het volgende: De schijf is offline omdat deze een hantekeningsconflict heeft met een andere schijf die online is. Daarmee word dan uiteraard naar de andere schijf verwezen.

De TS in de post waarnaar in het begin verwezen word, schijnt deze melding omzeild te hebben, en het probleem verholpen door online te gaan ! Maar wat is nu online gaan met een schijf ? Het zijn gewoon 2 dezelde externe HD's, de ene 3TB en de andere 4TB. Daar hoeft toch in het geheel niet mee online gegaan te worden ?

MVG

Ok, hier vind je het in Windows Help en Ondersteuning (van XP hier, maar principe is hetzelfde in andere WIndows):

Beschrijving van de schijfstatus
its:C:\WINDOWS\Help\diskmgmt.chm::/dm_status_disk.htm

On line
De status On line wordt weergegeven wanneer een standaardschijf of een dynamische schijf toegankelijk is en er geen bekende problemen zijn. Dit is de normale schijfstatus. U hoeft niets te doen.

On line (fouten)

De status On line (fouten) doet zich voor wanneer er I/O-fouten in een gebied van een dynamische schijf zijn gedetecteerd. Er wordt een waarschuwingspictogram bij de dynamische schijf met de fouten weergegeven.
Als de I/O-fouten van voorbijgaande aard zijn, kunt u proberen de schijf opnieuw te activeren. De schijf moet dan weer de status On line krijgen.
Zie Probleemoplossing voor aanwijzingen bij het herstellen van schijven met de status On line (fouten).

Off line

De status Off line wordt weergegeven wanneer een dynamische schijf niet toegankelijk is. De dynamische schijf kan beschadigd zijn of tijdelijk niet beschikbaar. Er wordt een foutpictogram bij de off line dynamische schijf weergegeven.
Als de schijfstatus Off line is en de schijfnaam is veranderd in Ontbreekt, was de schijf onlangs beschikbaar in het systeem maar wordt deze niet meer gevonden of herkend. De ontbrekende schijf kan beschadigd, uitgeschakeld of niet meer aangesloten zijn.

Een off line en ontbrekende schijf weer on line maken

Herstel problemen met de schijf, controller of kabels en controleer of de fysieke schijf is aangesloten op de stroomvoorziening, is ingeschakeld en op de computer is aangesloten. Klik in Schijfbeheer met de rechtermuisknop op de schijf en klik vervolgens op Schijf opnieuw activeren om de schijf weer on line te brengen.
Als de schijfstatus Off line en de schijfnaam Ontbreekt blijven en u hebt vastgesteld dat het schijfprobleem niet kan worden opgelost, kunt u de schijf van het systeem verwijderen. (Gebruik de opdracht Schijf verwijderen.) Voordat u de schijf verwijdert, moet u echter alle volumes (of mirrors) van de schijf verwijderen. Mirrored volumes op de schijf kunt u behouden door de mirror te verwijderen in plaats van het hele volume. Bij het verwijderen van een volume gaan alle gegevens verloren. Verwijder een schijf daarom uitsluitend als u absoluut zeker weet dat deze onherstelbaar is beschadigd en niet meer bruikbaar is.

Een off line schijf die nog steeds de naam Schijf # heeft (niet Ontbreekt) weer on line maken

Klik in Schijfbeheer met de rechtermuisknop op de schijf en klik vervolgens op Schijf opnieuw activeren om de schijf weer on line te brengen. Als de schijfstatus Off line blijft, controleert u de kabels en de schijfcontroller, en of de schijf fysiek in orde is. Los de problemen op en probeer de schijf opnieuw te activeren. Als dit is gelukt, hebben de volumes op de schijf weer de status In orde.

Beste,

Ga ik eens bekijken of ik de oorzaak van de foutmelding ertussen vind.

Ondertussen alvast bedankt voor het snelle antwoord.

MVG

Ok, You're welcome... Ik vond het makkelijker & sneller om het even uit de Help te kopieren dan om het zelf te schrijven.

Bedenk me net nog een mogelijke reden: Sommige AV's staan standaard ingesteld om verwisselbare media eerst op malware te scannen als die worden aangesloten. Tot die scan voltooid is, word zo een volume off-line gehouden. Met die tera-giga-schijven van tegenwoordig kan dat dan wel even duren. Zelf heb ik het ook wel meegemaakt met kleine USB-sticks van amper 8 GB met alleen uitvoerbare programma's, dat het wel een kwartier kon duren voordat de schijf on-line kwam.

Ook ben ik het niet helemaal eens met dit stuk in de Help:
Als de schijfstatus Off line en de schijfnaam Ontbreekt blijven en u hebt vastgesteld dat het schijfprobleem niet kan worden opgelost, kunt u de schijf van het systeem verwijderen. (Gebruik de opdracht Schijf verwijderen.) Voordat u de schijf verwijdert, moet u echter alle volumes (of mirrors) van de schijf verwijderen. Mirrored volumes op de schijf kunt u behouden door de mirror te verwijderen in plaats van het hele volume. Bij het verwijderen van een volume gaan alle gegevens verloren. Verwijder een schijf daarom uitsluitend als u absoluut zeker weet dat deze onherstelbaar is beschadigd en niet meer bruikbaar is.
In dat ergste geval kan je de computer gewoon helemaal afsluiten & als het uit staat de schijf loskoppelen.

Ik heb momenteel nog even de mogelijkheid niet gehad om het probleem verder te analyseren sedert mijn laatste antwoord. Ondertussen zit ik al met een ander probleem/vraag i.v.m met mijn W7 OS. Heeft echter niets met dit te maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan