• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 Excel-bestanden vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

fiefie

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 jan 2009
Hallo

Ik heb een excel-bestand met in kolom A alle e-mailadressen uit mijn databank. In kolom B staan de e-mailadressen van personen die deelgenomen hebben aan een online wedstrijd. Concreet betekent dit dat er in kolom B e-mailadressen staan die ook in kolom A voorkomen, maar er staan er ook in die nog niet in kolom A stonden. Het is de bedoeling om de adressen uit kolom B, die nog niet in kolom A staan, eruit te filteren en aan de database toe te voegen. Heeft iemand een idee hoe ik dit doe?

Bijvoorbeeld:
Kolom A
A@hotmail.com
B@hotmail.com
C@hotmail.com

Kolom B
A@hotmail.com
H@hotmail.com
C@hotmail.com
K@hotmail.com

De adressen H@hotmail.com en K@hotmail.com kwamen dus nog niet voor in kolom A. Deze zou ik er dus op een of andere manier uit willen filteren om ze nadien aan de databank toe te voegen. Helaas gaat het in realiteit over duizenden adressen en kan ik dat niet handmatig doen.

Alle hulp is welkom,
Bedankt!

Zo doe ik het altijd.

Plaats alle waarden gewoon onder elkaar in een A kolom.
A-Z sorteren.
Dan in Cel B2 de volgende formule; =ALS(B1=B2;"Dubbel";"")
Ga in de rechteronderhoek van cel B2 staan de cursor veranderd in een zwart kruisje.
Dubbel klik (linker muisknop) hier op.
De formule is nu als het goed is doorgekopieerd langs alle rijen.
Alle dubbel hebben nu het woord Dubbel in de B-kolom staan.Klik in de grijze cel naast de A en boven de 1, je hele blad is nu geselecteerd.
Druk op [Ctrl]+[c] om alles te copieeren.
Klik op Cel A1, Rechtermuis knop, kies plakken speciaal en kies dan de optie Waarden
Let op: als je dus formules in andere kolommen hebt staan ben je die nu kwijt.
Wil je dat niet selecteer dan alleen de A en B kolom.
Nu kun je de B-kolom A-Z sorteren en alle rijen met het woord Dubbel er in kan je verwijderen.
Klaar.

Beste fiefie ;)

Ik zou het volgende doen.

Zet alles in kolom A
Plaats een filter op kolom A (ga naar data en dan filter en autofilter in excel 2003)

OF

Ga naar start, sorteren en filteren en dan filter in excel 2007.

Nu kun je filteren op enkel de adressen die beginnen met H en K.

Nu kun je alle adressen kopiëren door te selecteren en ergens anders te plakken.

Daarna kan je hier de dubbels verwijderen door duplikaten verwijderen via gegevens in excel 2007

OF

Via data, fiter dan uigebreid filteren en klik op unieke records en dan op OK in excel 2003.

Groetjes Danny. :thumb:

Laatst bewerkt:
Alvast bedankt voor de hulp. Maar als ik deze bewerkingen doe, heb ik de lijst enkel ontdubbelt volgens mij. Het komt er echt op neer dat ik uit kolom B die e-mailadressen kan filteren die nog niet in kolom A voorkomen, kortom de adressen die nieuw zijn.

Kolom A: alle emailadressen uit de databank
Kolom B: alle emailadressen van personen die meegespeeld hebben met een online wedstrijd, dus zowel mensen die reeds in de databank stonden, als mensen die er nog niet in stonden. Die mensen die dus nog niet in de databank staan, moet ik uit die kolom B kunnen halen en later kunnen toevoegen.

Iemand een idee?

Groeten

Ik heb even de C-kolom nodig voor:
Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(B2;A$2:A$4;1;0));"ontbreekt";"")
Daarna de letters kopiëren waar "ontbreekt" achter staat en plakken waar je ze wilt hebben.

Bijlagen

Onderstaande code zoekt de emailadressen van kolom B in kolom A.
Staat een emailadres niet in Kolom A dan wordt dit adres toegevoegd aan kolom C.
Uiteindelijk verschijnt er dus in Kolom C een lijst van emailadressen.
Code:
Sub emailadressen()
Dim lRij As Long
Dim lSRij As Long
    lRij = 1
    lSRij = 1
    While Range("B" & lRij).Value <> ""
        Set Email = Range("A:A").Find(Range("B" & lRij).Value, LookIn:=xlValues, Lookat:=xlWhole)
        If Email Is Nothing Then
            Range("C" & lSRij).Value = Range("B" & lRij).Value
            lSRij = lSRij + 1
        End If
        lRij = lRij + 1
    Wend
End Sub
Met vriendelijke groet,

Roncancio

Dan mag de vraag op opgelost (rechts onderaande pagina)

Mvg

Rudi

Ik heb de formule die jij in het voorbeeldbestand gebruikt hebt, gekopieerd in mijn bestand. En dan komt er inderdaad overal 'ontbreekt' te staan achter de 'nieuwe' emailadressen.

Merci!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan