2 fans geplaatst, geen melding in BIOS!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sander Hooftman

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2000
Ik heb aan de voorkant en achterkant een fan geplaatst met drie draden elk (rood-zwart-geel).
Maar nu worden de fans niet herkend in BIOS, Speedfan en Everest.
Ik heb de fans aangesloten op een 2 x drie-puntsstekker op mijn mobo.
Als ik in BIOS ga dan staat er het volgende:"Chassis Fan Speed => N/A" en "Power Fan Speed => N/A", maar ze zijn er dus wel op aangesloten op mijn mobo!

De fans doen het zeer goed, scheeld voor mijn 2 x HDD wel 30 graden maar worden dus niet herkend.

Weet iemand een oplossing?

Moederbord: ASUS P4S533 (6 x PCI / 3 x DDR333)
Fans: NIDEC BETA V TA 300DC (modelnr: M33406-57CQ)

tes wel geen antwoord, maar als ze werken, dan is dat tog niet erg dat je ze niet vint:)

Klopt, het is ook geen probleem maar het zou leuk zijn als het allemaal werkt.
Dan kan ik misschien ook mijn snelheden van de fans regelen.
Mijn mobo heeft die functie namelijk!

Probeer in de bios, daar waar N/A staat, te veranderen met pijltjes toetsen of Page up/down. Wil wel eens helpen.

Hallo

De fans verkeerd aangesloten kun je uitsluiten , mits het slechts 3 pins zijn ( +12V /massa /terugkoppeling) en deze korrekt werken.

N/a = afkorting not available .

Vermoed dus dat de huidige b.i.o.s. versie zelf geen fan's ondersteund op deze 2 poorten.

Eventueel ook eens instruktieboekje v/h motherboard doorsnuffelen.

Mits de b.i.o.s. deze niet kan zien , is het dus logisch dat everest of ander prg deze niet terugvinden.

Of .... je werkt d.m.v. een losse temp. sensor die deze fan's aanstuurt . (bijkomende hardware)

Of ... je doet een update v/d b.i.o.s. (risikovol)

Of ... je laat het gewoon zo , mits deze wel korrekt hun werking doen.

Peter

Geplaatst door vanzwam
Probeer in de bios, daar waar N/A staat, te veranderen met pijltjes toetsen of Page up/down. Wil wel eens helpen.

Waar N/A staat kan ik niets veranderen. Anders zou ik dat natuurlijk allang gedaan hebben.

Geplaatst door VDK_P
Hallo

De fans verkeerd aangesloten kun je uitsluiten , mits het slechts 3 pins zijn ( +12V /massa /terugkoppeling) en deze korrekt werken.

N/a = afkorting not available .

Vermoed dus dat de huidige b.i.o.s. versie zelf geen fan's ondersteund op deze 2 poorten.

Eventueel ook eens instruktieboekje v/h motherboard doorsnuffelen.

Mits de b.i.o.s. deze niet kan zien , is het dus logisch dat everest of ander prg deze niet terugvinden.

Of .... je werkt d.m.v. een losse temp. sensor die deze fan's aanstuurt . (bijkomende hardware)

Of ... je doet een update v/d b.i.o.s. (risikovol)

Of ... je laat het gewoon zo , mits deze wel korrekt hun werking doen.

Peter

Instruktieboekjes e.d. heb ik al gelezen maar niets gevonden daarover.
Ik denk dat ik het maar zo laat want de fans werken verder erg goed.
Bedankt voor de info.

Zit er op de mobo cd-rom geen monitoring progr.? Zo neen zou mij dit verbazen, Asus levert dit normaal standaard mee. Kijk eens op je cr-rom. Dan kan je dit nog altijd installeren.

Geplaatst door vanzwam
Zit er op de mobo cd-rom geen monitoring progr.? Zo neen zou mij dit verbazen, Asus levert dit normaal standaard mee. Kijk eens op je cr-rom. Dan kan je dit nog altijd installeren.

Jawel er zit wel een progje bij, ASUS Probe!
Maar die geeft hetzelfde resultaat als bij mijn eerste vraag.

Er is wel een nieuwere versie van de bios. Maar als je deze update, wees vooral VOORZICHTIG. De minste fout kan u een nieuw mobo kosten.

Weet natuurlijk niet of dit een oplossing bied

Geplaatst door vanzwam
Er is wel een nieuwere versie van de bios. Maar als je deze update, wees vooral VOORZICHTIG. De minste fout kan u een nieuw mobo kosten.

Weet natuurlijk niet of dit een oplossing bied

Dat weet ik ook niet. Mijn BIOS updaten doe ik zeker niet want ik weet dat het inderdaad niet zonder risico is.

Zitten er wel drie draden aan de fan, want zoals ik het zie(met google) zijn het geen "echte" computer casefan's.

Geplaatst door crash
Zitten er wel drie draden aan de fan, want zoals ik het zie(met google) zijn het geen "echte" computer casefan's.

Ik heb deze fans inderdaad ergens anders uitgehaald, was geen computer.
Deze fans hebben wel drie draden maar er zat een andere stekker aan. Ik heb goed naar de kleuren gekeken en heb er een drie-puntsstekker aangedaan.

Zou hier het probleem nu inzitten dan het geen"echte" computer fan zijn?
Deze fans doen het zeer goed maar maken wel erg veel lawaai.
Heb jij of iemand anders dan een goed alternatief wat voor een fans ik dan moet hebben?
Het gaat mij erom dat de snelheden van de fans niet in BIOS, Speedfan en Everest af kan lezen en dus ook niets kan regelen.

Ik heb nu twee ANTEC fans op het oog met ingebouwde temperatuur sensors.
Is dat wat om er één voor en één achter te plaatsen?

Geplaatst door Sander Hooftman
Ik heb nu twee ANTEC fans op het oog met ingebouwde temperatuur sensors.
Is dat wat om er één voor en één achter te plaatsen?
Eentje voor (onder) die koude lucht in je kast blaast.
Eentje achter(zo hoog mogelijk) die de warme lucht afvoerd.

Wat betreft die andere fan's, daar zit waarschijnlijk geen RPM "sensor" in.:(

Geplaatst door crash

Eentje voor (onder) die koude lucht in je kast blaast.
Eentje achter(zo hoog mogelijk) die de warme lucht afvoerd.

Wat betreft die andere fan's, daar zit waarschijnlijk geen RPM "sensor" in.:(

Ok, maar zijn die ANTEC fans wel goed?
Ik kan nergens vergelijkingen en/of testen vinden van fans.
Heeft iemand goede/slechte ervaringen met bepaalde fans?

Ik heb zelf een Antec voeding, daar zitten natuurlijk fan's van hun in. Ik heb geen ervaring met de losse fan's van Antec.

Als casefan's gebruik ik Enermax. Deze zijn op volle kracht redelijk gehorig, maar op halve kracht koelen ze nog goed en zijn dan lekker stil. Verder zijn Papst fan'sgoede stille casefan's.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan