2 harddisk's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dex_ML75

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2004
Heey, ik ben van 3 systemen 1 computer aan het maken, omdat de computer die ik had het niet meer doet. alles werkt nu alleen wil meer geheugen en dit door middel van 2 harde schijven, alleen op de 1 of andere manier werkt het niet.

de situatie:
een grijze kabel vanaf het moederboord waar nog 2 aansluitingen zitten, dan is mij verteld dat de laatse je master is en de midelste je slave, maar hoe zit het nu met de software, op welke moet ik die instaleren en hoe zit het met de bios instellingen en hoe moet ik de jumper zetten. ik heb het al op een aantal manieren gedaan maar nog steeds lukt het niet.

harde schijven en geheugen zijn twee verschillende dingen,ik denk dat je een denkfout maakt!

je zal inderdaad èèn schijf als Master en èèn als Slave in moeten stellen,dit kun je doen doormiddel van de jumpertjes(kleine zware verbindingen)naast de Datakabel!op de harde schijf staat aangegeven hoe je deze moet plaatsen.

De windows kun je vervolgens installeren,als de schijven goed zitten!zal windows xp je de vraag stellen welke schijf hij moet gebruiken.

Op het moederbord staat vaak aangegeven wat welke kabel is.
Voorbeelden:

Primary: 1e set schijven
Secondairy: 2e set schijven / cd-roms.

of:
Ide 0: 1e set schijven
Ide 1: 2e set schijven / cd-roms.

of:
Ide 1: 1e set schijven
Ide 2: 2e set schijven / cd-roms.

Wat er precies staat is afhenkelijk van het merk mobo.
De schijf die op Primair of Ide 1 staat ( 1e set schijven) , 1 schijf als Master instellen.
Op deze schijf installeer je je windows.
Op de slave kun je alles doen wat je wilt, behalve je windows installeren.

De Secondaire (2e set schijven) is meestal de cd-rom en/of brander.

Welke schijf als eerste op de kabel zit is niet zo heel erg belangrijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan