2 hardeschijven en RAID/AHCI

Status
Niet open voor verdere reacties.

ruud83

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2008
Hallo,

Ik heb een Asus M3N-H/HDMI moederbord, en heb er nu een 500 GB SATA hardeschijf in zitten.
Nu heb ik een 1000 GB hardeschijf erbij besteld, en die krijg ik volgende week.

In de BIOS staan er 3 opties voor SATA schijven: IDE, RAID en AHCI.
Nu heb ik dus 1 hardeschijf, en die heb ik op IDE mode staan.

Ik heb gehoord dat als je meerdere SATA hardeschijven hebt, dat het dan beter is om de in RAID mode te laten draaien, omdat de data dan sneller verwerkt zou worden.
Ik heb alleen nog nooit hiermee gewerkt.

Ik heb op m'n mobo ook 2 aparte SATA aansluitingen voor RAID en AHCI mode (SATA 5 en 6).
Ik heb wat gezocht op internet, en kwam wel wat info tegen, maar werd er niet echt wijzer van. Vooral omdat je meerdere soorten RAID modes hebt (RAID-0, RAID-1 etc.), en ik zou niet weten wat het beste is.
AHCI daar heb ik nog nooit van gehoord.

Ik weet wel dat je voor RAID eerst een driver moet installeren, die heb ik al gedownload.

Wat kan ik het beste doen, de schijven in RAID/AHCI mode laten draaien, of gewoon als IDE?

En als ik ze in RAID laat draaien, welke moet ik dan hebben (RAID-RAID-1 enz), en wat zijn de voordelen als je SATA hardeschijven in RAID/AHCI mode laat draaien?

Alvast bedankt,

Gr Ruud

PS: Klik hier voor een volledig overzicht van m'n PC.

Laatst bewerkt:
RAID is alleen aan te raden met 2 schijven van ongeveer dezelfde capaciteit. De capaciteit van de RAID is altijd afhankelijk van de schijf met de kleinste capaciteit (hier dus 500 Gb).

In jouw geval levert RAID 0 een schijf op van 1TB (2 x 500), 500 Gb van de nieuwe schijf blijkt ongebruikt.

RAID 1 levert een schijf op van 500 Gb, waarbij de ene schijf een kopie is van de andere (mirroring). Ook hier blijft 500 Gb van de nieuwe schijf ongebruikt.

Zonde van de ruimte dus niet doen, beide op IDE mode zetten.

bedankt voor je reactie.

Maar nog 2 vraagjes:

Ik las net dat er voor mijn mobo ook een optie is om 'm op RAID 0+1 te zetten, hoe zit het in zo'n geval met het verlies van schijfruimte?

En wat is AHCI mode?

bedankt voor die link :thumb:

het is wat betreft RAID me nu wat duidelijker, dat kan ik beter niet gebruiken aangezien ik 2 verschillende hardeschijven heb.

maar wat is AHCI?
ik heb die optie ook nog in de BIOS...

en heb er nog nooit van gehoord.

oke, heb nog steeds geen idee wat het precies is, maar ga het gewoon proberen :p

wat ik wel van begrepen heb is dat je iig voordat je dat aanzet wel een driver ervoor moet hebben.
misschien zit er zo'n driver wel in het chipset pakket wat ik geinstalleerd heb, het is 1 van de nieuwere moederborden van asus, dus misschien dat het wel werkt.

ik ga het iig proberen, en als ik problemen krijg, zet ik 'm gelijk weer op IDE.

bedankt voor jullie reacties.

gr ruud

Ga het toch niet proberen, heb gelezen dat je dan je hele OS opnieuw moet installeren...

En daar heb ik geen zin in.

Dus laat ze gewoon in IDE draaien.

Gr Ruud

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan