• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 keer combobox (dotchie?)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste snb,

mijn kennis schiet ronduit te kort om zoiets te kunnen maken. Ik kom het vaker tegen dat vba de oplossing is voor een probleem dat ik tegenkom. Degelijk onderlegd ben ik echter niet. Vandaar dat ik ook serieus opzoek ben naar cursussen/trainingen om me hier meer in te kunnen bekwamen. Tot die tijd kan ik me voorstellen dat e.e.a. vanuit een ander (expert) perspectief dit als niet verstandig/knullig kan worden gezien.

Zie de bijlage die ik aan de vorige post heb toegevoegd.

een hele mooie en nette oplossing snb. Het getuigt van inzicht, creativiteit en een excellente beheersing van vba.
Het is mijn ontbering van vba kennis om dit te durven gebruiken. Wat als..., dan kan ik niet terugvallen op mijn eigen kennis.

Ik kan hier in ieder geval lering uit trekken en daar mijn voordeel mee doen bij de volgende verkiezingen. Dank daarvoor.

Gr,

beste mensen,

Ik hoop de laatste vraag hierover. In het laatste bestand van hsv zijn alle tabbladen beveiligd middels een macro. Het wachtwoord is 123. via een macro kan de beveiliging van alle tabs ook weer worden afgehaald.
Althans, dat kon. Die macro doet het nou niet meer. Ik krijg de melding: Wachtwoord is onjuist. Wie weet hoe dat kan?

Het wachtwoord in het laatste bestand is:
Code:
Sh.Protect [COLOR=#0000ff]"wachtwoord"[/COLOR], Userinterfaceonly:=True

yess. Ik heb dat wachtwoord nou ook in module 2 gezet. E.e.a. werkt weer naar behoren. Thanks once again.

@Pander, nog even een vraag van mijn kant... (naast de optie die snb al aandroeg)

Heb je je al afgevraagd of ieder stembureau wel een PC of Laptop ter beschikking heeft? En dan nog... Heeft iedereen wel de goede versie Excel? Of überhaupt Excel? Je zou daar qua opzet op stuk kunnen lopen op de 15e.
Daarnaast vraag ik me af hoe je opzet was. Wilde je het bestand echt delen? Naar mijn idee kan je beter een workbook maken met 1 sheet waar je alle stembureau's op hebt staan. Door op zo'n stembureau te dubbelklikken, maak je een nieuw workbook aan met slechts 1 sheet waar je de Tabnaam de naam van het stembureau geeft. Het nieuwe workbook geef je dan óók de naam van het stembureau. Vervolgens sluit je op de achtergrond jouw basis workbook.

Zo kan je voorkomen dat stembureau's per ongeluk in een foute sheet gaan werken en kan je achteraf alle workbooks van alle bureau's opvragen en en vervolgens - geautomatiseerd - al die tellingsheets in 1 workbook zetten en van al die sheets 1 complete tabel maken voor verdere bewerking. Zo kan je ook altijd terugvallen op de bron die van een stembureau afkomt.

Ik heb mijn opzet uitgebreid

- met 1e en 2e tellling (die het Userform ook qua kleur markeren)
- een resultatenblad waarin een gebruiker kan knoeien zonder de database te versjtieren.
- registratie van kiezers en stembiljetten per stemburo
- sommatie van stemmen per stemburo, per kandidaat en per partij

Volgens mij heb je hiermee een minder foutengevoelig bestand voor de 15e maart, dan wat je zelf aan het ontwikkelen was.
Het belangrijkste in een verkiezing - de foutloze registratie van stemmen - is hiermee afgedekt.
Ter beveiliging kan in het userform een controle op de inlognaam van de gebruiker plaatsvinden.
Zonder VBA is de database niet te zien / te benaderen.

De analyse van gegevens vind ik een verhaal apart, dat met de korrekte registratie van uitgebrachte stemmen niets te maken heeft (secundair proces).
Dankzij de opzet van de database kan onbeperkt worden gegoocheld met draaitabellen, grafieken , etc.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan