• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 keer excelbestand openen

Status
Niet open voor verdere reacties.

longron

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2007
Beste alle,
Is er een manier om een melding te geven als een excel bestand door dezelfde gebruiker voor de tweede keer wordt geopend? En nog beter, kan dat worden belet?

Ik heb echt geen flauw idee of dat kan en hoe?

Thanks voor het meedenken,

Ronald

Excel opent een bestand niet 2x. Als je dat doet wordt de 2e gewoon genegeerd.
Tenzij je meerdere Excel objecten hebt.
Dus, wat is precies de situatie?

Excel bestand met vba die nu nog draait op server 2008,j awel zo oud.
Zodra het bestand wordt geopend wordt het bestand van andere naam voorzien en in persoonlijke map opgeslagen. (zo kan een andere gebruiker ook hetzelfde bestand gebruiken. Dat is inzien en wat uitprinten)
Het orginele bestand staat op een andere drive en wordt gekopieerd zodra daar aanpassingen zijn en overschrijft de gebruikersversie.

Als dezelfde gebruiker voor een tweede keer het bestand opent houdt hij het ingebruik.

Denk dat het probleem ontstaat dat bij het openen de persoonlijke map wordt geleegd. Wat natuurlijk niet lukt als een bestand in de map in gebruik is,

Hoop dat je begrijpt wat ik doe en bedoel.

Groetjes
Ronald

Denk dat het probleem ontstaat dat bij het openen de persoonlijke map wordt geleegd.
Dat zou ik dan eerst eens uitproberen. Overigens een riskante zaak, om een persoonlijke map geautomatiseerd leeg te gooien; lijkt mij dat de gebruiker daar zelf ook nog wel wat over te zeggen heeft. Je zou bij het openen/automatisch opslaan kunnen regelen dat het bestand de tweede keer een andere naam krijgt, bijvoorbeeld een volgnummer er achter. Op die manier hou je het bronbestand vrij. Of een check doen of het bestand al geopend is (wat dan het geval zal zijn) en de procedure afbreken.

Heb je gelijk in.
Behalve dat ik in de persoonlijke map een map heb geplaatst door excel met de naam 'tijdelijke rooster' en alleen wordt die geleegd.
Het excel document krijgt een naam met datum en tijd. Dus is steeds anders. Maar loopt er toch op stuk.
En denk nu dus omdat hij de map wil legen voor hij er een nieuw rooster plaatst.
Mooier zou zijn als hij het bestand zelf verwijderd na gebruik.
Weet nog iet hoe

Groetjes
Ronald

Open het bestand en sla meteen een kopie ervan met een standaarnaam op met savecopyas.
Die kan dan verder iedereen raadplegen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan