• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 kolommen naar 1 samenvoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

robboogaart

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2010
is er iemand die mij antwoord kan geven op de volgende vraag?

Ik heb een lijst met telefoonnummers zonder 06- er voor

het gaat om 3000 nummers waar ik 06- voor moet zetten.

Is er een manier om bv in kolom a allemaal 06- te zetten
en en kollom b de nummers en deze samen te voegen naar

06-00000000

bedankt voor de hulp

Denk dat je met dit kleine vbtje wel verder kunt.

Bijlagen

Of met dit kleine vbatje :d
In de veronderstelling dat je nummers in kolom A staan en je een kolomkop hebt.
Code:
Sub tst()
    sq = Range("A2:A" & Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row)
        For i = 1 To UBound(sq)
            sq(i, 1) = "06-" & sq(i, 1)
        Next
    Range("A2").Resize(UBound(sq)) = sq
End Sub

Kijk anders een naar de Excel funktie

TEKST.SAMENVOEGEN

Je mag zelf uitzoeken hoe de funktie te gebruiken, van zelf doen leer je het meest.

Tardis

Hoi,

Ik ga ervan uit dat je definitief alle nummers blijvend wilt voorzien van de toevoeging 06-

Stel in kolom A staan alle nummers zonder 06, en in de kolommen B en verder staan ook gegevens.

Voeg tijdelijk twee extra kolommen in na kolom A.

Zet bovenaan in B2 de volgende formule (uitgaand van een eerste nummer in A2): ="06-"&A2 (met andere woorden: zet in B2 de 'tekens': 06- en voeg daaraan de inhoud van A2 toe.
En kopieer deze tot de onderste cel. Je hebt nu echter in kolom B allemaal formules staan, gebaseert op de inhoud van kolom A, en dat is 'niet handig':
Klik nu op de kolomletter B om de hele kolom te selecteren en geef een kopieer opdracht.
Klik in C1 en kies 'Plakken speciaal' > en een vinkje bij 'Waarden'
Je kunt hierna de kolommen A en B verwijderen.

Laatst bewerkt:
Kijk anders een naar de Excel funktie

TEKST.SAMENVOEGEN

Je mag zelf uitzoeken hoe de funktie te gebruiken, van zelf doen leer je het meest.

Tardis

Net alsof ik weer op school zit.. beetje flauwe reactie. Als ik het wist zou ik het hier ook niet vragen toch

als je originele nr (12345678) in A5 staat, zet dan in B5:

Code:
="06-"&A5

nu zie je in B5 staan: 06-123456789

als je originele nr (12345678) in A5 staat, zet dan in B5:

Code:
="06-"&A5

nu zie je in B5 staan: 06-123456789

Eh .... heb je mijn eerdere reactie wel gelezen.
Zo niet .... beetje dubbel dus .. !!

Eh.......hebben jullie mijn Post gelezen ? :cool:
Wat een gekluts met hulpkolommen en kopieëren en Plakken speciaal terwijl mijn macrootje alles in dezelfde kolom doet en sneller dan jullie 1 hulpkolom aangemaakt hebben. :p :p :p

Eh.......hebben jullie mijn Post gelezen ? :cool:
Wat een gekluts met hulpkolommen en kopieëren en Plakken speciaal terwijl mijn macrootje alles in dezelfde kolom doet en sneller dan jullie 1 hulpkolom aangemaakt hebben. :p :p :p

De reden is duidelijk: TS kan niet zoveel met dit soort zaken.
Ik weet dat er nogal wat 'bobo's' zijn die goed met vba overweg kunnen.
Probleem is o.a. dat mensen graag willen weten wat er nu precies gebeurt als die code wordt 'afgespeeld'. Heel vaak echter krijg je daarop van diezelfde bobo's geen antwoord .....
Realiseer je, dat het gros van MsOffice-gebruikers doorsnee gebruikers zijn die niet goed overweg kunnen met vba-scripts en macro's.
Je opmerking raakt dus het grootste deel van de gebruikers.
Mijn oplossing is wellicht wat omslachtiger, maar helder en inzichtelijk, zodat de manier waarop het wordt opgelost ook in een andere situatie door een 'doorsnee'-gebruiker (zoals ik) toe te passen is ..... LET DAAROP!
Opvallend ook, dat mensen die snel met een VBA-oplossing komen, niet zelden (ik zeg dus niet: altijd) tekort schieten als het gaat om pakket-kennis.

Dan zal ik jou met alle plezier een woordje uitleg geven zodat je dit ook op meerdere situaties kan toepassen.
Code:
Sub tst()
    'We steken het bereik met nummers in een Array
    sq = Range("A2:A" & Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row)
        'Nu bepalen we het aantal elementen dat er in de Array zitten(Ubound = bovengrens of laatste element)
        For i = 1 To UBound(sq)
            'Nu wordt elk element v/d Array geselecteerd en worden de voorcijfers geplaats
            sq(i, 1) = "06-" & sq(i, 1)
        'volgend element wordt geselecteerd en de bewerking herhaald
        Next
    'cel A2 wordt geselecteerd en het gebied wordt uitgebreid tot de grootte v/d array
    'daarna wordt de array met de nieuwe cijfers terug op het werkblad geplaatst.
    Range("A2").Resize(UBound(sq)) = sq
End Sub

En idd je hebt gelijk, de meer ingewikkelde formules zijn niet aan mij besteed, maar daar hebben we hier op het forum andere wizzkids voor zoals Popipipo, Thankyou, Wher, HSV en alle anderen die ik niet vernoemd heb.
Moest ik de volledige 'pakket-kennis' hebben, dan kon ik dit forum op m'n 1tje runnen.
Wat ik wel weet is dat ik al vele mensen gelukkig gemaakt heb met m'n 'VBA-scriptjes' en dat deze d'r echt niet van wakker liggen of ik nu al dan niet 'pakket-kennis' heb.

@allemaal,

en wat vindt TS robboogaart hiervan?

spijt me zeer maar heb elke oplossing geprobeert en het lukt maar niet.

snap niet wat ik fout doe

spijt me zeer maar heb elke oplossing geprobeert en het lukt maar niet.

snap niet wat ik fout doe

Hoi,

Je mag (een deel van) het bestand wel even opsturen
... krijg je het met uitleg weer terug.

Het moet in principe met 'mijn' methode niet zo'n probleem zijn.
Mag ik ervan uit gaan dat het werken met vba niet écht je 'ding' is?

Laatst bewerkt:
@oeldere
Prima oplossing!
Maar wat is het verschil met de door mij op gegeven oplossing 15 posten geleden??

@popipipo

ik zal eerlijk zijn, ik heb in dit geval niet alle antwoorden bestudeerd.

ik zag echter dat er "buiten" het forum om gecommuniceerd wordt.

dat ik voor deze vraagstelling toch echt niet nodig (lijkt mij).

daarom heb ik een voorbeeldbestandje van de oplossing geplaatst.

sorry popipipo, je oplossing is precies hetzelfde; uiteraard een prima oplossing :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan