• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 kolommen samenvoegen en dan 1 kolom naar Links zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

WIMLIN

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2007
Ik heb twee bestanden.

Bestand 1 wordt aangeleverd door een externe partij. Daar kan ik niets aan veranderen
Bestand 2 moet waarden zoeken in bestand 1

Voor dit voorbeeld heb ik ze geplaatst in twee verschillende tabbladen in hezelfde bestand.

In mijn formule moeten in tabblad "Blad in een ander bestand" Kolom A en B samengevoegd worden. Deze moet vervolgens uit het tabblad "Basisgegevens de overeenkomstige waarden vinden in kolom C maar weergegeven de waarde uit kolom B.

Ik zoek al een poosje wat hier de oplossing voor kan zijn.

Bijlagen

zoiets als in deze bijlage?

Bijlagen

zoiets als in deze bijlage?

Ziet er al super uit. Maakt de volgorde van sorteren nog uit in het basisbestand. De nummers staan in het origineel dwars door elkaar heen.

Ik krijg nu nl. een paar keer een verkeerde uitkomst uit de formule.

Laatst bewerkt:
Wim,

dit zegt de help van Excel:

ZOEKEN

Zie ook

De functie ZOEKEN heeft twee varianten: vector en matrix.

Een vector is een bereik van slechts één rij of één kolom. De vectorvariant van ZOEKEN zoekt in een bereik van één rij of één kolom (een zogenaamde vector) naar een waarde en geeft als resultaat een waarde van de overeenkomstige positie in een tweede vector. Gebruik deze variant van de functie ZOEKEN als u het bereik wilt opgeven waarin u naar een waarde wilt zoeken. De andere variant van ZOEKEN zoekt automatisch in de eerste kolom of rij.

Syntaxis 1

Vectorvariant

ZOEKEN(zoekwaarde;zoekvector;resultaatvector)

zoekwaarde is een waarde die ZOEKEN in de eerste vector moet zoeken. zoekwaarde kan tekst zijn, een getal, een logische waarde, of een naam of verwijzing die naar een waarde verwijst.

zoekvector is een cellenbereik dat slechts één rij of één kolom bevat. De waarden in zoekvector kunnen tekstwaarden, getallen of logische waarden zijn.

Belangrijk De waarden in zoekvector moeten een oplopende volgorde hebben (...;-2; -1; 0; 1; 2; ...; A-Z; ONWAAR; WAAR). Als dit niet het geval is, kan ZOEKEN een onjuist resultaat geven. Bij tekstwaarden wordt geen onderscheid gemaakt tussen hoofdletters en kleine letters.

resultaatvector is een cellenbereik dat slechts één rij of één kolom bevat. Dit bereik moet even groot zijn als zoekvector.

Aanvullende informatie

Als ZOEKEN zoekwaarde niet kan vinden, resulteert de functie in de grootste waarde in zoekvector die kleiner is dan of gelijk is aan zoekwaarde.
Als zoekwaarde kleiner is dan de kleinste waarde in zoekvector, geeft ZOEKEN de foutwaarde #N/B als resultaat.

Dus: ja dat maakt uit

Wie Linkin de gewenste formule gekregen.

=INDEX(Basisblad!E:E;VERGELIJKEN(DEEL(A2;2;9)&RECHTS(B2;3);Basisblad!F:F;0))

bedankt voor de terugmelding!

Code:
Sub M_snb()
    On Error Resume Next
    sn = Sheets("basisgegevens").Cells(1).CurrentRegion
    sq = Sheets("basisgegevens").Cells(1).CurrentRegion.Resize(, 1).Offset(, 2)
    sp = Sheets("Blad in een ander bestand").Cells(1).CurrentRegion.Resize(, 3)

For j = 2 To UBound(sp)
       sp(j, 3) = sn(Application.Match(sp(j, 1) & Format(sp(j, 2), "000"), sq, 0), 2)
    Next
    Sheets("Blad in een ander bestand").Cells(1).CurrentRegion.Resize(, 3) = sp
End Sub

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan