• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 lijsten met elkaar vergelijken en conclusies trekken

Status
Niet open voor verdere reacties.

AlexCEL

Meubilair
Lid geworden
3 apr 2014
Office versie
Excel 365 NL Insider
Hoi allemaal,

Heb een vraag waar ik even niet uitkom en ervaring leert dat hier posten snel tot resultaat leidt :thumb:.

Het gaat erom dat ik analyseresultaten van een grondmonster met elkaar wil vergelijken, en als er meer dan een factor 2,5 afwijking is tussen twee meetresultaten, het monster wil aanmerken als niet-homogeen. Daar zoek ik een (matrix)formule voor.

Zie bijlage, daarin is de vraag exact omschreven en geïllustreerd met voorbeelden. In mijn eigen sheet is de lijst met stoffen veel langer...

Bekijk bijlage analyses.xlsx

Mooiste is een lijstje, maar ik ben al blij met de eerst voorkomende, en als dat lastig is dan is ook de melding "niet homogeen" voldoende voor mij. Met een hulpkolom red ik dit wel, maar we werken met een formulier waar ik deze even niet in kwijt kan...

In alle gevallen betekend "niet homogeen" dat er nieuwe monsters genomen moeten worden, die voor analyse weer weggestuurd moeten worden naar een laboratorium. Dat is de melding waar ik naar opzoek ben, en kwam er vandaag even niet op hoe dit nu voor elkaar te krijgen.

Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage analyses MB.xlsx

In de bijlage mijn bijdrage, die alleen werkt met de huidige layout (d.w.z. telkens 7 stofjes en de conclusie telkens 3 regels lager).

De oplossing vermeldt 1 stof die het monster verstoort, maar als er meerdere zijn, dan wordt er "onder andere " tussengevoegd.

De matrixformule in A13, bevestigd met Ctrl+Shift+Enter en gekopieerd naar A27 en A41:

Code:
=ALS(OF(MAX(B4:B10/C4:C10)>2,5;MAX(C4:C10/B4:B10)>2,5);"Niet homogeen op basis van "&ALS(1<SOM(--((B4:B10/C4:C10)>2,5);--((C4:C10/B4:B10)>2,5));"ondere andere ";"")&INDEX(A4:A10;MIN(ALS((B4:B10/C4:C10)>2,5;{1;2;3;4;5;6;7};ALS((C4:C10/B4:B10)>2,5;{1;2;3;4;5;6;7}))));"Homogeen monster")

Mag het ook met een UDF?

Code:
Function VenA(r As Range)
ar = r
With Application
    For j = 1 To UBound(ar)
        If .Max(ar(j, 2), ar(j, 3)) / .Min(ar(j, 2), ar(j, 3)) > 2.5 Then c00 = c00 & ar(j, 1) & " "
    Next j
End With
If Len(c00) = 0 Then VenA = "Ok" Else VenA = "Nok " & c00
End Function

Waarbij je 'Ok' en 'Nok' wel even moet vervangen.:d

Bijlagen

Iedereen heel hartelijk bedankt voor het meedenken tot zover. Ik ga nu alles even rustig bekijken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan