2 maal XP op een PC,mogelijk ??

• Onderwerp starter Onderwerp starter cort
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

cort

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2002
Hallo,

Ik heb op mijn pc 2 HD van 300 gb die gepartitionneerd zijn in 6 partities.
De c-disk is mijn XP.
Nu wil ik op de andere HD nog eens XP installeren en dit wordt dan de XP van mijn zoon(zo kan hij bij mij niets meer fout doen)

Is dit mogelijk ? (met een dual-boot)

Indien JA,kan ik dan een backup van mijn XP(c-disk)copieren naar de andere HD zodat er 2 gelijke systemen opstaan en ik niet de hele installatie moet herbeginnen.
Ik werk met acronis en ghost.

Thanks

Hallo,

Je kan inderdaad een dual-boot maken zolang je de volgende installatie op een andere partitie installeert dan de C:\ Schijf:D

Je kan geen backup maken van je programma's wel van bestanden en die dan overzetten maar geen programma's. Het is waarschijnlijk wel mogelijk maar duurt heel lang:mad:

De informatie van 'wufu' klopt niet.

Je kunt idd. een dual-boot maken.
Je kunt je huidige inhoud van C:\ niet kopiëren naar een partitie op je tweede schijf, maar moet XP - en alle programma's - opnieuw installeren.
Wanneer je XP gaat installeren, kan je tijdens het installeren opgeven, op welke partitie deze moet worden geïnstalleerd.

Er wordt dat automatisch een dualboot aangemaakt in BOOT.INI.

ommeren heeft gelijk...
trouwens partitie kopieëren naar de 2de harde schijf gaat niet.
windows geeft dan licentieproblemen, andere hardware omgeving en dan dien je opnieuw te activeren.

Makkelijkste zoals ommeren aangeeft.

Andere optie is een 2de user account aan te maken. Die van jezelf die beveilig je met paswoord en maak je persoonlijk. Dan kan er geen andere account aan jouw bestanden. Worden door XP beveiligd dan. Voor je zoon maak je dan de 2de account, die enkel gebruiksrechten heeft. Dus kan zelf niets installeren of aan de systeembestanden komen.
Met andere woorden enkel wat jij toelaat kan hij gebruiken en niet wijzigen.

Nadeel is als bijvoorbeeld flashplayer een update gaat uitvoeren en je zoon is op de computer dat dit wel kan, mits dat dan de eerste account zijn paswoord opgeeft.

Voordeel is, je dient alles maar 1 keer te installeren. Want in de dual boot van windows kan hij nog wel aan jouw bestanden. Of je moet via een bootmanager werken, dan kan je de partities uitschakelen alnaargelang

Hallo,

Bedankt voor jullie antwoorden.Het is me allemaal al veel duidelijker.
Toch nog een vraagje:

Ik installeer nog eens XP op een andere partitie.Dan krijg ik automatisch een dual-boot.
Wanneer ik dan ,na installatie,met behulp van Acronis of Ghost een eerder gemaakte backup van MIJN XP(schijf c) overzet op de zojuist gemaakt installatie (andere partitie) ,IS DIT MOGELIJK ??

Thanks

NEE dat KAN NIET ....... alle verwijzingen in (het register van) Windows en andere progs verwijzen namelijk naar C:\ en niet naar je andere partitie.

Gewoon maar doen zoals iedereen nu heeft gezegd ...... en aan het 'werk'

Een dual boot kan niet ???

Hoe zit dat dan met die pc's waar Windows vista op draaien en Windows XP,

misschien wel is gehoord van een primaire C:/ schrijf ?

Een dual boot kan niet ???

Hoe zit dat dan met die pc's waar Windows vista op draaien en Windows XP,

misschien wel is gehoord van een primaire C:/ schrijf ?

Twee mogelijkheden:

1. Lees alle vragen en antwoorden tot nu toe goed door
2. bemoei je er niet mee

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan