2 netgear routers koppelen/ instellen en op beide in kunnen loggen...

Status
Niet open voor verdere reacties.

ra1mond

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 sep 2011
Hoi helpmij.nl,
Na veel eigen pogingen toch maar deze post. Hopelijk kan iemand mij een goede tip geven.

Mijn oorspronkelijke probleem: geen (goede, het werkt af-en-toe) draadloze ontvangst op zolder

Ik heb;
- HP IQ830 met Windows 7 Ultimate 64b.
- Ziggo breedband (kabel, op de begane grond)
- Router Netgear WNR3500v2 (hoofdrouter met dhcp)
- Router Netgear WNDR3700v2 (dit moet het extra accesspoint / repeater worden, vervolgens kan ik dan de externe harde schijf / NAS hier aan koppelen)
- Belkin switches (de gigabit-netwerkadapters via het electra-netwerk)

Ik wil...
Graag een netwerk opzetten met de twee Netgear routers aan elkaar gekoppeld via de Belkin switches.
Dit heb ik uiteraard ook rechtstreeks via de Belkinswitch op de LAN aansluiting geprobeerd, maar geeft andere problemen. Hier ga ik verder niet op in. Voor nu probeer ik het overigens werkend te krijgen zonder de switches. maakt het weer iets eenvoudiger.

Op zich is er zat te vinden op internet over hoe deze aan elkaar gekoppeld dienen te worden. ik heb onder andere gebruik gemaakt van de volgende bronnen;

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/558214-1-Printer-delen-in-2-verschillende-netwerken
http://forum1.netgear.com/showthread.php?t=23364
http://support.netgear.com/app/answers/detail/a_id/2745
mooi plaatje: http://support.netgear.com/app/answers/detail/a_id/965
ipconflict
http://forum1.netgear.com/showthread.php?t=57815
http://support.netgear.com/app/answers/detail/a_id/1080

Ik weet dat ik de ene router moet instellen als:
Hoofdrouter, met dhcp, met macadres van de 2e router, beveiliging op WEP, een vast kanaal instellen.

De tweede router wordt dan een accesspoint/ repeater met de volgende instellingen:
zonder dhcp, met mac van andere router (andersom), beveiliging en kanaal zoals de andere router.

Het probleem zit 'm waarschijnlijk in het ip-adres van de 2e router;
De hoofdrouter heeft dhcp range 10.0.0.1 t/m 10.0.0.254 (#2 is bedraad en #3 is draadloos, gecontroleerd met ipconfig en in LAN instellingen)dus dien ik bijvoorbeeld
10.0.0.10 in te stellen voor de 2e router (of maak ik hier een denkfout?)

Nu wil ik de instellingen weer controleren/ aanpassen in de 2e router (de WNDR3700) maar kan niet inloggen via routerlogin.net, althans niet in deze router. Als ik dit doe, kom ik vrolijk in de WNR3500 hoofdrouter.

Hoe kom ik dus in het menu van de WNDR3700???
Ik heb al meerdere malen gereset naar de fabrieksinstellingen (beide routers), incl herstart modem en pc, verschillende volgordes geprobeerd, via IP inloggen ipv routerlogin
.net, verschillende browsers geprobeerd incl verwijderen tijdelijke bestanden + cookies, een andere computer gekoppeld... Als ik overigens de 2e router op de 1e aansluit (LAN op LAN) wordt deze ook niet herkend in de router adminpage.

iemand een goed idee hoe ik dit het beste kan aanpakken of de apparaten op een andere manier goed kan aansluiten?

Ik hoor het uiteraard heel graag!, word er namelijk een beetje sikkeneurig van :confused:

groeten,
ra1mond

Ik ga er vanuit dat je de router via de LAN-poort moet aansluiten, (via WAN kan het vast ook werken, maar je hebt kans dat je dan 2 'gescheiden' netwerken krijgt)
initieel hebben de routers wellicht hetzelfde IP adres. de 2e router zou ik dus een statische configuratie geven, met een ip adres dat NIET in de dhcp range van de hoofdrouter ligt (die moet je dus even aanpassen) zodat dat adres niet perongeluk ook aan een ander apparaat gegeven wordt.

wireless beveiliging zou ik sowieso zo hoog mogelijk zetten (wpa2 bijv), de rest wordt beschouwd als onveilig (tenzij een van de aangesloten apparaten het niet ondersteund natuurlijk)
Het kanaal moet je even kijken wat het moet worden, als er veel draadloze netwerken in de buurt zijn, is het aan te raden iets anders te kiezen, verder zou ik de 2 routers ook op andere kanalen zetten.

routerlogin.net is DENK ik een DSN trucje (had mijn oude speedtouch 510 ook), inloggen zou ik altijd doen door het IP-adres van de router in je browser in te vullen. dan moet je er altijd komen.

inloggen/ instellen router

Hoi theLizard,
bedankt voor je mail! Ik heb er weer een paar uur opzitten. Eerst zal ik nog wat toelichting op je reactie geven;

Ik ga er vanuit dat je de router via de LAN-poort moet aansluiten, (via WAN kan het vast ook werken, maar je hebt kans dat je dan 2 'gescheiden' netwerken krijgt)
--> Volgens de posts op internet zou het LAN op LAN moeten zijn ja. Alleen wordt deze zo niet herkend; ik heb allerlei opties geprobeerd. Bij aansluiten van LAN (3500) op de WAN van de 3700 wordt deze wel herkend, maar heeft geen resultaat.

initieel hebben de routers wellicht hetzelfde IP adres. de 2e router zou ik dus een statische configuratie geven, met een ip adres dat NIET in de dhcp range van de hoofdrouter ligt (die moet je dus even aanpassen) zodat dat adres niet perongeluk ook aan een ander apparaat gegeven wordt.
--> Dit probeer ik juist te doen, maar ik kan simpelweg niet inloggen op de 2e router en dus ook geen instellingen veranderen...

wireless beveiliging zou ik sowieso zo hoog mogelijk zetten (wpa2 bijv), de rest wordt beschouwd als onveilig (tenzij een van de aangesloten apparaten het niet ondersteund natuurlijk)
--> de router geeft aan dat deze op WEP gezet moet worden, anders werkt de repeater niet. Wellicht dat het wel mogelijk is maar probeer eerst maar via WEP het netwerk op te zetten
Het kanaal moet je even kijken wat het moet worden, als er veel draadloze netwerken in de buurt zijn, is het aan te raden iets anders te kiezen, verder zou ik de 2 routers ook op andere kanalen zetten.
--> De adminpage geeft ook hier aan dat de kanalen overeen moeten komen, deze heb ik dus vast ingegeven (heb nu kanaal 10)

routerlogin.net is DENK ik een DSN trucje (had mijn oude speedtouch 510 ook), inloggen zou ik altijd doen door het IP-adres van de router in je browser in te vullen. dan moet je er altijd komen.
--> Klopt inderdaad, via 192.168.1.1 kom ik ook in het menu van de 3500. Nu heb ik ook een aantal andere IP-adressen geprobeerd maar kom niet in de 3700 uit

Ik heb genoteerd wat ik vanochtend heb geprobeerd;

Via IP-adres192.168.0.5 is de 3700 niet te benaderen (ook niet 0, 1, 3,-5 en 10)

3700 WAN poort op LAN poort 3500 aangesloten: 3500 ziet de 3700 in de aangesloten apparaten. IP-adres: 192.168.0.5. Deze gereserveerd in adminpage van 3500

Gepingd: time-outs (muv de 192.168.0.2)

LAN op LAN: geen aangesloten apparaten

Modem uitgezet, Internet op WAN 3700 aangesloten, router 3700 aangezet en gewacht tot lampjes goed opkleuren. Stroom: vast groen en Internet knipperend (= activiteit)
Nogmaals gepingd: doelhost niet bereikbaar
Ipconfig/ renew: ook geen resultaat

Reset router 3700 naar fabrieksinstellingen + herstart modem & router

NIEUWE LAPTOP geprobeerd (dv7 2630QM W7 64b ) deze had alleen maar een draadloze verbinding, verder compleet schoon.
Geen netwerk werd ingesteld (openbaar netwerk, geen thuisnetwerk?)  netwerklocatie aangepast naar ‘THUIS’ alles delen aangevinkt. Nog geen verbinding met internet, probleemdiagnose opgestart  advies opnieuw te rebooten: genegeerd  weer ‘openbaar netwerk’
Computer uit thuisnetwerk verwijderd; probleemoplosser gestart (LAN wordt hiermee opnieuw ingesteld) voorgestelde reboot weer genegeerd.  geen geldige IP-configuratie
Ipconfig/renew

MODEM – WAN op 3700 gelaten; LAN naar LAN op 3500 aangesloten, 3500 opgestart
LAN naar LAN op pc aangesloten: thuisnetwerk wordt gevonden; geen internet  probleemoplossing gestart  resultaat: er zijn verbindingsproblemen met uw breedbndmodem advies om te rebooten
Hier kan ik weer inloggen via routerlogin.net, maar kom wéér in de 3500 terecht. Bij aangesloten apparaten wordt de 3700 weer niet gevonden
(ook op 192.168.1.1 wordt de 3500 gevonden)

3700 (nog steeds bedraad verbonden) gereset : geen internet
Modem reset, routers (nog steeds bedraad) ook uit
LAN 3700 nu op WAN 3500 aangesloten
Beide routers aangezet  helaas pindakaas

Reset alles

Helemaal terug naar 3500: akkoord, wel internet maar geen 3700 (en dus geen stap verder)

opgelost: 2 netgear routers koppelen/ instellen en op beide in kunnen loggen...Hoi

Hoi,
Nou, opgelost... zoals te verwachten viel, iets simpels.
Het lag aan het resetten van de 3700 router; waar ik een seconde of 4 had gereset (en de lampjes zich dus ook 'resetterig' gedroegen...) Dit moet langer!

Een seconde of 7-10 de resetknop ingedrukt houden, totdat ook het stroomlampje wegklikt en amber begint te knipperen.

Heb je een soortgelijk probleem;
Zet PC's, routers en modem uit... modem op WAN van de in te stellen router (ook al wil je deze anders instellen) aansluiten; LAN kabel naar PC aansluiten.

1. Modem opstarten en wachten tot deze netjes klaar is
2. Router die je wilt instellen aanzetten -en op dit moment heb ik de fabrieksinstellingen teruggezet- door (ZEKER 7 SECONDEN het knopje in te duwen). De andere router heb ik uitgelaten, zonder stroom en kabels verbonden.
3. In de tussenliggende tijd tijdelijke internetbestanden en dergelijke verwijderd uit de browser (wellicht niet nodig, wel gedaan)

--> Ethernet vond op dit moment de router w�l, ingesteld als thuisnetwerk en er was internet.
--> Nu kon ik dus inloggen op de router (welke ik als extra accesspoint/ repeater wilde instellen) dmv de routerlogin.net, wachtwoord "admin" en wachtwoord "password"

instellen van vast IP-adres en MAC adres was nu een fluitje van een cent, ook de USB en Mediacenter opties lieten zich zo instellen (tipje; wel bevestigen na alle wijzigingen die je uitvoert, anders gebeurt er noppes)

@TheLizard: bedankt voor je reactie! :thumb:
Groeten,
Ra1mond

@Senna,

Van harte welkom op Helpmij.nl :-)

Ik heb je vraag verwijderd en verzoek je vriendelijk een eigen topic te maken en niet in een bestaand topic je eigen vraag te stellen.

Dank je wel,

T

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan