2 netwerken in een huis. laptop kan niet verbinden

Status
Niet open voor verdere reacties.

CrazyB

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 mei 2014
Hallo allemaal.

Ik heb een klein probleempje.
Ik heb thuis een 2e netwerk geïnstalleerd door een wifi router toe te voegen aan de zolder.
Opzich werkt het goed, alle aanwezige android toestellen kunnen zonder problemen verbinding maken, maar met de laptop krijg ik dit niet voor elkaar :( .

De installatie is als volgt opgesteld,

Het begint met een Ziggo wifi modem/router.
Daarin heb ik in poort 1 de kabel van netwerk 1 geklikt naar wifi router voor netwerk 1. die werkt goed voor zowel de android toestellen als de laptop.
in poort 2 van de Ziggo heb ik de kabel naar de router voor netwerk 2 (zolder) geklikt. wat kampt met het bovengenoemde probleem.
Ik heb toen der tijd met de laptop verbinding gemaakt met router 2 om via een wizard de router in te stellen, en toen heeft het ook even gewerkt en nu kan ik niet meer verbinden als ik hem aanklik in de netwerklijst. Ja ik kan wel verbinden, maar dan volgt de melding "geen internet toegang"

Wat heb ik fout gedaan?
En waarom kunnen andere apparaten wel het internet op via dit netwerk?

Ik kan nu ook niet inloggen op de router van netwerk 2 om de instellingen te wijzigen.

Overigens hebben bijde netwerken een andere naam en gebruik ik windows 7 op mijn laptop.

Hopelijk kan iemand mij helpen.
Alvast bedankt voor jullie reacties
Groeten Bert

Welkom op Helpmij.

Als ik het goed begrijp heb je een Ziggo modem/router met daaraan twee routers...? Heeft de Ziggo geen wifi?

Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Ja de ziggo heeft ook wifi. Maar wel een zeer zwak signaal.
Ik heb een tijdje terug dit modem gekregen omdat de oude stuk was. Toen had ik wifi 1 ook al een tijd.
De monteur heeft die situatie zo gelaten omdat het goed werkte en de instellingen niet gewijzigd hoefden te worden.

Groeten Bert

Ja de ziggo heeft ook wifi. Maar wel een zeer zwak signaal
Hangt deze soms in de meterkast?

Ok. en het gaat er dus om om wifi op zolder te krijgen begrijp ik? Dan is de eerste optie: Powerline, maar daar is het nu te laat voor omdat je kennelijk al routers hebt aangeschaft. Maar dat terzijde...

De optie met het minste gedoe, voor zover mogelijk, is om één goede wifi-router als access-point (die noemen we vanaf nu AP) achter een goed werkende wifi-modem-router (die noemen we vanaf nu Ziggo) te hangen.
De kabel naar boven ligt er kennelijk al dus daar hebben we geen werk meer aan.

Is het essentieel dat er twee verschillende netwerken zijn of mag 1 ook?

In dat geval; noteer alle wifi-gegevens uit de Ziggo. SSID, beveiligingsniveau en wachtwoord en het liefst een vast kanaal naar keuze.
Sluit de AP met een kabel aan de pc en log in. Voer nu alle wifi-gegevens uit de ziggo in in de AP. Schakel DHCP uit.

Haal de ziggo van de stroom, haal de AP van de stroom en sluit de netwerkkabel aan.
LET OP: de kabel gaat van de UITgang van de ziggo naar een UITgang (één van de vier) van de AP. Dat klinkt onlogisch, maar klopt wel.

Ziggo aanzetten, laten doorstarten. AP aanzetten en laten doorstarten.

Als het goed is heb je nu één netwerk met één netwerknaam (SSID), één beveiligingssleutel maar twee "antennes": eentje beneden en eentje boven.

Wanneer je met bijv je telefoon naar boven loopt zal hij vanzelf overschakelen naar de beste (dichtstbijzijnde) antenne...

*edit*
Nog even dit: in deze opstelling is het niet mogelijk om achteraf in te loggen in je AP. Daarom moet je die in de Ziggo nog even een vast ip-adres geven binnen de dhcp-range die de ziggo uitdeelt...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan