2 netwerken koppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

petje11

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2002
Hallo,

Ik heb weer eens een vraag,en wel het volgende:

Bij mij thuis een draaiend netwerk met internet en 2 computers allebei xp pro.

Bij de buren een draaiend netwerk met internet en 2 computers allebei xp pro en een laptop met xp home.

Alles is bekabeld.

Tussen de buren en wij ligt ook een netwerkkabel.

Ip range bij ons 192.168.1.XX
Ip range bij de buren 192.168.0.XX

Zowel bij ons als bij de buren zit er een switch tussen de router en de verschillende computers. De twee switchen zijn onderling ook verbonden. Zet ik mijn computer in hun Ip range dan werkt het maar uiteraard gaat het internet dan ook over hun modem en dat is nou net niet de bedoeling.

Hoe koppel ik nou deze twee netwerken zodat we bestanden kunnen uitwisselen??

Je zou dan in het netwerk een van de twee dhcp servers uit moeten zetten want ieder heeft een eigen dhcp server op zijn eigen netwerk draaien ( van de router neem ik aan).
Je kan bv deze uitzetten en dan onderling afspreken dat je bv 192.168.10.x gebruikt.
waarbij bv statisch adressen gebruikt. Jij van 2 t/m 20 en de buur 21 t/m 40.
Het leuke kan dan wel zijn dat dat als buur jouw router als gateway insteld dat jouw data gebruikt wordt en vice versa. Of je ketst een abbo af en doet samen 1 abbo nemen bv met een onbeperkte en snelle verbinding en dan samen betalen.
Anders moet je met het subnetmasker gaan stoeien en dat kan wel eens wat lastiger zijn.
Heb je goed vertrouwen in mekaar dan is je eigen gateway toewijzen betrouwbaar genoeg.
Hoe goed je ook bent met elkaar als er iets scheef gaat kan het ook erg goed fout gaan!!
Met subnet masker moet je deze instellen in 255.255.255.128 -> dan heb je netwerk 1 de nummering van 192.168.1.0 t /m 192.168.1.127 ter beschikking waarvan het nummer 192.168.1.1 de router adres moet zijn. het tweede netwerk heeft dan de nummers 192.168.1.128 t/m 192.168.1.255 waarvan het router adres 192.168.1.129 moet zijn.
dan spreek je af wie de eerste neemt en wie de tweede en dan wel beide dhcp-servers van de routers gebruiken.

Bedankt voor je snelle antwoord. Maar daar gaan we morgen weer mee stoeien. :)
Het zal dat verhaal met het subnetmask moeten worden dan. Oh ja de buur is mijn vader dus met vertrouwen zit het wel goed:D :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan