2 netwerkkaarten op een Win2003 Server

Status
Niet open voor verdere reacties.

TeknoBel

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2003
Ik heb een Win 2003 Server waarin 2 netwerkkaarten zitten.
NIC 1 = rechtstreeks aangesloten op de router. (Internet)
NIC 2 = aangesloten op een switch, naar 4 andere client PC's. (LAN)

Nu zoek ik naar de reden waarom ik geen verbinding kan maken vanaf mijn server naar mijn router wanneer beide NIC's zijn geactiveerd.

Wanneer ik NIC 2 uitschakel, dan kan ik wél pingen naar mijn router, en heb ik internet.
Wanneer ik NIC 2 dan weer activeer, dan is plots mijn router weer onbereikbaar geworden.

Ik moet beide NIC's toch tegelijk kunnen gebruiken ? De bedoeling was eigenlijk dat mijn client-pc's via de server het internet op kunnen.

Hallo,

Volgensmij zou je een netwerk brug moeten maken.
dan zou je internet hebben via de andere netwerk kaart

En dezelfde subnetmask erop zetten. Zorg dat je sp2 erop heb, vermoedelijk wil sp 1 wel eens tegenwerken

Het moet ergens anders in zitten.

De netwerkkaart 1 die rechtstreeks op de router aangesloten zit, staat geshared.

Ik heb SP2 en beide kaarten zitten in het zelfde subnetmask.

NIC1 (static) (Internet):
  • IP 192.168.0.12
  • SM 255.255.255.0
  • DG 192.168.0.1
  • DNS 192.168.0.1

NIC2 (automatic settings) (LAN)

Met deze configuratie heb ik internet op NIC1 maar NIC2 vindt geen DHCP aangezien deze automatisch een IP toegewezen krijgt in de 169.254.x.x range.

Wanneer ik NIC2 een statisch IP-adres toewijs als volgt:
  • IP 192.168.0.13
  • SM 255.255.255.0
  • DG
  • DNS 192.168.0.1

Dan heb ik wel connectie naar mijn LAN op mijn NIC2 maar dan verdwijnt het internet weer op NIC1. De router (192.168.0.1) is dan ook onbereikbaar geworden.

:) Mijn probleem lijkt opgelost. Ik had de "netwerkbrug" begrepen als zijnde dat de eerste NIC geshared moest staan. :o

Dus even voor de de duidelijkheid en zodat anderen hier ook nog wat aan hebben:

In Configuratiescherm, Netwerkverbindingen, selecteer ik BEIDE netwerkkaarten. Vervolgens rechtse muis --> Verbindingsbrug maken.

In de netwerkverbindingen-lijst wordt nu de "verbindingsbrug" als extra icoontje vermeld.
Hiervan de properties opvragen en hier heb ik weer een statisch IP-adres toegekend zoals ik hierboven al reeds gebruikt had. (Wat niet nodig bleek te zijn, automatisch toekennen gaat ook).

Alles lijkt naar wens te werken !
Thanks Dolliteon & Creative :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan