• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 onbekenden bepalen aan de hand van een reeks

Status
Niet open voor verdere reacties.

drkrimson

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2016
Ik heb onderstaande vastgestelde gegevens:
15kg * € 1.10/kg = € 16.50
5kg * € 2.50/kg = € 12.50
8kg * € 1.85/kg = € 14.80

Nu wil ik weten wat 96kg per kg kost en wat het resultaat is. Hoe kan ik excel dit voor mij laten bepalen?
16kg * € X /kg = € Y

Ik snap je vraag niet echt.
Je vraagt wat 96 Kg per Kg kost, dat snap ik nog wel. Maar wat is je uitgangspositie / Kg prijs per Kg voor die 96 Kg?

Je hoeft geen wiskundige te zijn om in te schatten dat het resultaat van de formule:

16kg * € X /kg = € Y

onmogelijk te bepalen is, zonder een startwaarde / referentiepunt.

Welke rol spelen de overige genoemde waardes, ic.

15kg * € 1.10/kg = € 16.50
5kg * € 2.50/kg = € 12.50
8kg * € 1.85/kg = € 14.80

in je vraag / formule?

Laatst bewerkt:
Het product wat ik maak bestaat uit materiaal en arbeid. De verhouding tussen het materiaal en de arbeid loopt echter niet gelijk op. In verhouding heb je voor een product van 16 kg minder arbeid nodig dan bij een product van 2kg.
Ik heb inmiddels 3 opdrachten gemaakt waarbij de verkoopprijs en het gewicht vast stond. Ik heb nu een vierde opdracht waarbij ik de verkoopprijs nog moet bepalen. Ik wil dit zo bepalen dat er wel een logica is zit.

Ik moet even afhaken, want ik weet niet welk referentiepunt je wil gebruiken. Nogmaals, zonder referentiepunt zou zelfs Einstein (denk ik) hier :

16kg * € X /kg = € Y

niets mee gekund hebben.

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Met maar 3 reeksen is het moeilijk vast te stellen hoe X staat tegenover Y
Ik heb de gegevens even in een grafiekje geplaatst en met trendlijnen de verhouding laten berekenen.

Bijlagen

@ Sylvester
Dat had ik ook wel door en getest.
Ik wou enkel TS aantonen welke mogelijkheden er waren om tot een oplossing te komen.

Ik blijf erbij dat het moeilijk is om maar met 3 reeksen gegevens de juiste trend te bepalen. Met die 3 reeksen was het niet genoeg om tot een juist antwoord te komen.
TS spreekt van eerst 96 kg maar in zijn formule van 16 kg en voor mij is het niet duidelijk genoeg over welke hoeveelheden het doel is.

ps. Einstein zou waarschijnlijk zonder de trendlijnen van Excel iets gevonden hebben:d

Laatst bewerkt:
Beste mensen,

Ik heb een tabel gemaakt waarbij ik het gemiddelde neem van de logaritmische en de polynoom berekening. Dit lijkt vooralsnog het dichts bij de nacalculatie te komen. Ik ben met jullie info weer een stuk verder gekomen, bedankt!

Bekijk bijlage Verkoopprijsberekening.xlsx
Beste Sylvester,

Bij deze het bestand. Ik realiseer me dat het een benadering betreft. Wanneer ik meer orders heb gemaakt en nacalculaties heb, dan kan ik de formule ook uitbreiden. Aan de hand van de grafiek die nu is ontstaan, kan ik een betere prognose maken van de te maken uren en het onder handen werk.

Hallo,

Het lijkt mij onlochisch dat de kostprijs bij grotere vollumes weer op gaat lopen, maar daar kom je vanzelf achter.
Ik verwacht eerder een formule in de trend van:
Kosten=kg*€/kg+kg/((kg/h)*(€/h))+constante(opstart tarief)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan