2 Partities op 1 harde schijf samenvoegen/1 partitie leegmaken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cornell2

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2007
Hallo,

Ik heb een computer met windows 98 en windows XP. Hiervoor is de harde schijf in 2 partities opgedeeld (C en D-schijf). Nu gebruik ik windows 98 niet meer, en ook niet meer de bestanden die op deze schijf (de C-schijf) staan. Hoe kan ik deze schijf het beste leegmaken. Ik ben bang als ik de C-schijf formateer, dat dan de D-schijf meegaat, omdat er uiteindelijk maar 1 harde schijf in zit, en daar zit ik natuurlijk niet op te wachten.
Is het trouwens ook mogelijk de 2 partities weer samen te voegen?

maak je over dat formatteren geen zorgen, alleen de bewuste schijf zal worden geformatteerd, hoe de harde-schijven setup en fysiek uitziet, doet er niet toe.

Waar je wel even op moet letten is de bootsequence. Ik neem aan dat je nu een dual-boot configuratie hebt. Als XP op D:\ staat, moet je wel vanaf D:\ booten.

Partities zijn het best te beheren met een parititie-manager zoals Partition-Magic. Dan kan je er net zoveel mee rommelen als je wilt. Maar... is het een probleem als er 2 schijven zijn? Je kan het ook lekker zou houden. Programma's op één schijf, documenten op de andere schijf. Dat is overigens zowieso aan te bevelen. Mocht je systeemschijf crachen, heb je in ieder geval je data nog.

Er zijn trouwens ook wel wat gratis partitie-mamagers hoor. Kijk bijvoorbeeld HIER

Bedankt.
Dat klopt ja, dat kan ik in MSConfig veranderen toch? Ik krijg op dit moment namelijk een keuze menu.

Dat is misschien net zo handig ja, om de documenten op het ene deel te zetten en de programma's op de andere.

Als ik bij eigenschappen van "deze computer"/tabblad geavanceerd/opstart- en herstelinstellingen, de "lijst met besturingssystemen ... sec weergeven", uitvink is dat genoeg? Hij staat standaard al op XP, dus dat is geen probleem.
Of gaat hij dan nog raar doen, wanneer ik de schijf met Windows 98 formatteer?

Weet niemand dit?
Ik doe het graag wel veilig, niet dat ik ineens tijdens het opstarten een fout krijg, na het formateren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan