2 Partities samenvoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
3.417
Hallo,
Ik heb op mijn harde schijf diverse partities gemaakt.
Nu wil ik 2 NIET TOEGEWEZEN partities van ieder 95GB samenvoegen.
Deze partitie liggen niet naast elkaar.
Hoe kan ik dat doen?
Groet,
Martin
 
Afhankelijk van je o.s kun je dit makkelijk aanpassen in schijfbeheer. let er wel op dat je de opstartpartitie niet wijzigt, anders start de pc niet meer op.

voor windows 8 (toetsencombinatie ALT + E ) dan rechtermuisknop op deze computer en dan op Beheren klikken. Vervolgens onderin het scherm kun je naar schijfbeheer waar je partitie's kunt verwijderen en toevoegen/samenvoegen
 
Gaat met GParted bijv. Maak wel eerst een goede backup, want een enkele keer gaan partitiebewerkingen fout en dan is je data weg.
 
Martijn, hoe gaat dat in schijfbeheer?
 
http://www.minitool.com/partition-manager/partition-wizard-home.html
Kan gewoon in Windows met minitool en je dient de naastliggende partities eerst op te schuiven zodat je 1 vrije ruimte krijgt, daar kun je of een partitie van maken of bij een andere voegen.

Wat je met NIET TOEGEWEZEN partities bedoeld ontgaat mij, zal wel ruimte zijn wat niet is toegewezen en dan zijn het geen partities.

Of 4 primaire waarvan er eentje extended mag zijn is de max. op een MBR schijf, in die extended kun je nog 255 logische stations freubelen, onzin maar het kan.
 
Dat gaat boven mijn pet (die heb ik nog niet eens!)
Ik laat het wel zo.
Kan ik die 2 partities wel een letter geven (hoe) en dan gebruik ze wel apart.
Groet,
martin
 
De partities een nieuwe letter toekennen is mogelijk, echter doe ik dit alleen met nieuwe installaties.
In schijfbeheer is dit uiteraard ook mogelijk, zonder nieuwe installatie. Alleen adviseer ik dit niet als je er niet zo heel veel vanaf weet.
Dit omdat je ook de paden naar bestanden veranderd. Start Windows op in de C schijf en je veranderd deze naar bijvoorbeeld D
.
Dan word het voor je systeem onmogelijk om de opstartbestanden te vinden en ook dan kun je de pc niet meer in.

E en F samenvoegen ( of andere paden waar de installatie niet opstaat ) kan wel wat makkelijker

klik hier voor een uitleg

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de 2 partities gewoon weer een letter gegeven en een andere naam en gebruik ze weer.
In ieder geval bedankt voor alle reacties (maar mij iets te moeilijk)
Groet,
Martin
 
@mcl
Ik begrijp ook niet alles maar jij schrijft: 'Ik heb op mijn harde schijf diverse partities gemaakt'. Dan denk ik, die kan dat niet zomaar doen want je moet er wel iets van af weten om dat te doen. Maar als je dan verder wilt dan zou ik een screenshot hebben gemaakt van schijfbeheer opdat direct duidelijk is hoe de situatie is. Met sommige partitietool managers kun je 'schuiven' met delen en dan weer opnieuw opstarten.

Maak natuurlijk altijd meerdere (systeem)back-ups op twee verschillende externe HDD's.
 
Knipsel.PNG

Ik wil dus van part/H (res.ruimte) en part. M (MP4) samenvoegen, maar weet niet hoe dat gaat.
 
Laatst bewerkt:
Partitie H: verwijderen en de boel opschuiven en die ruimte bij de M: voegen.
Er staat een tut op de Minitool website, die eerst lezen kan helpen.
 
Hoe gaat dat: de boel opschuiven?
 
Ja, juist. Ik vind het te ingewikkeld en ik wil niet dat er iets verkeerds gaat.
Ik hou het wel zo. In ieder geval bedankt voor de hulp.
Groet,
Martin
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan