2 pc's via switch en dan via router

Status
Niet open voor verdere reacties.

Linto

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2003
Berichten
268
Hallo mensen,

ik moet woensdag als praktijkexamen twee computers koppelen met een switch en dan van die switch naar een router. Besturingssysteem op beide PC's is windows XP. Ik heb dit nu nog nooit gedaan. Ik koppel de pc's aan de switch met straight kabel, en van switch naar router ook met straight kabel.
Maar daarna... heb ik er geen gedacht van hoe ik verder moet. Hoe moet ik die ip-adressen instellen? Alle hulp is welkom, het telt mee voor het examen. Het is de bedoeling dat de 2 pc's kunnen pingen.

Hartelijk dank in ieder geval
 
Met dit en dit moet je al een heel stuk kunnen komen. Als het al niet tot het einde is :) .
 
Bedankt voor je reactie, ik zal het straks thuis eens rustig bekijken
 
Let even op hoe je de switch aan de router koppelt. Van poort naar uplink is straight, van poort naar poort is crossover. Kijk eens in de handleiding in mijn handtekening voor het instellen en troubleshooten van netwerken.
 
Geplaatst door RGTMO
Met dit en dit moet je al een heel stuk kunnen komen. Als het al niet tot het einde is :) .

Inderdaad goede links, maar deze gaan meer over het internet delen. Als je netwerk nog niet werkt, valt er helaas weinig te delen :D.
 
Ja dat weet ik maar de instellingen voor het netwerk staan er ook in en aangezien er met een router gewerkt wordt is dat eigenlijk hetzelfde als bij internetdelen.
 
Geplaatst door hangmat
Let even op hoe je de switch aan de router koppelt. Van poort naar uplink is straight, van poort naar poort is crossover. Kijk eens in de handleiding in mijn handtekening voor het instellen en troubleshooten van netwerken.

Andersom ;) . Voor de Uplink heb je een cross nodig. Voor de andere straight.
 
Volgens mij niet hoor! Het principe van een uplink is immers dat de transmit 1 en 2 gedraaid worden naar receive 3 en 6, wat een crossover cable ook doet. Ik heb hier een access point (met ingebouwde switch) aan de normale poort van de router gehangen met een crossover cable, en dat werkt gewoon. Andersom heb ik aan de uplink van de router een switch hangen met een straight cable, en dat werkt ook.

Het is maar goed dat al die kabels verschillende kleuren hebben :p
 
Ik heb zelf een e-tech router met switch en daar heb ik 3 PC's met straight aan de normale poorten en 1 PC met crossed aan de uplink. En dan werkt het. Wanneer ik het andersom ga aansluiten werkt het niet.
 
Dat klopt, want dan heb je de pc's aan de router hangen. Van pc naar poort is straight. Als je echter een andere router of switch aan die router hangt, moet je van poort naar poort een crossover cable gebruiken, of straight van poort naar uplink. Hijg... :p
 
Laatst bewerkt:
Je snapt het niet helemaal. De PC's hangen aan een switch. Het is een klein kastje met router software erin. De router is geen lossen PC.

Nog een voorbeeld. We hebben hier 16 cisco switches en die werken allemaal met straight. Dat komt omdat een switch er intern een cross verbinding van maakt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan