2 routers in netwerk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

CrAtOr

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2001
Ik heb eens gehoord dat het niet mogelijk is om 2 routers te gebruiken binnen je netwerk. Nu vroeg ik me af of dit waar is, en hoe dit komt?

Als je nu een router hebt waarop je internet binnenkomt, en daar hang je enkele pc's aan, en een tweede router. En aan die tweede router hang je nog enkele pc's. Wat kan dan het probleem zijn?
Volgens mij gebeurt dan dit:

$ Router1 krijgt IP van provider
$ Router1 geeft via dhcp een IP aan de pc's die erachter hangen, en aan Router2
$ Router2 krijgt een IP van Router1, en geeft via dhcp een IP aan de pc's die ermee verbonden zijn
$ Om 'verwarring' tegen te gaan zorg je dat het Router2 'intern' een andere range gebruikt dan Router1.

Heeft iemand hier ervaring mee? Het internet is toch gewoon een grote aaneenschakeling van routers, ... dus ik zie niet in waarom dit lokaal niet zou werken?

Ik hoop dat iemand me dit een beetje kan verduidelijken.

mvg, Tim

Ik heb eens gehoord dat het niet mogelijk is om 2 routers te gebruiken binnen je netwerk. Nu vroeg ik me af of dit waar is, en hoe dit komt?

Is niet waar.

Maar het ligt er wel even aan hoe je definities gaat benoemen.
Een router gebruik je (officieel) om meerdere netwerken aan elkaar te koppelen. Dus jouw LAN netwerk, aan Internet.
Of kantoor afdeling PR aan afdeling management.

router
A network layer device that uses one or more metrics to determine the optimal path along which network traffic should be forwarded. Routers forward packets from one network to another based on network layer information. Occasionally called a gateway, although this definition of gateway is becoming increasingly outdated.
CISCO.net

Een router scheidt dus meerdere netwerken van elkaar.

Jouw voorbeeldje snap ik niet helemaal, wat wil je precies bereiken?
Als je bijvoorbeeld 7 PC's wilt aansluiten op je netwerkje kun je:
INTERNET ==> ROUTER MET DHCP ==> ROUTER2, DHCP UIT.

Alle verbindingen die op router 2 binnenkomen, krijgen namelijk een IP toegewezen vanuit Router 1.
Als als je met "zoveel" PC's gaat werken, waarom dan geen hub of switch?

Laatst bewerkt:
Mijn situatie:

Mijn internetverbinding komt toe op een adsl modem/router. Van daaruit utp naar hub/switch, en dan direct 2 pc's verbonden, en utp naar mijn kamer.

Voorlopig gebruik ik rechtstreeks de utp in mijn laptop, maar ik wil nu daarop draadloze router aansluiten, zodat ik draadloos kan met laptop, en nog andere pc('s) met utp aan die router kan hangen.

Dat moet te doen zijn om werkende te krijgen? Het enige probleem dat ik dan nog zie is dat ik niet rechtstreeks aan die eerste 2 pc's kan, maar daar vind ik wel iets op.

Merci voor de reactie!

@XP_PC: die tweede router zou wireless zijn, aangezien ik nu wireless AP gekocht heb die niet werkt, en ik hem wil wisselen tegen (goedkopere) wireless router.

Laatst bewerkt:
Ik snap je niet?

Je wilt in totaal 3 PC's aansluiten?

MODEM ==> ROUTER ==> PC 1 + PC 2 + Draadloze router of AP ==> PC 3.

XP_PC zei:
Ik snap je niet?

Je wilt in totaal 3 PC's aansluiten?

MODEM ==> ROUTER ==> PC 1 + PC 2 + Draadloze router of AP ==> PC 3.

Zoiets.. Maar achter de draadloze router kunnen er meer komen.

(Modem=Router) ==> PC1 + PC2 + Draadloze router ==> PC3 (wifi), PC4 (utp), PC5 (utp), ...

Dat moet lukken, de draadloze router is niet beperkt aan een aantal poortjes. (zit wel ergens een limiet op, ook afhankelijk van je subnets maar ik denk niet dat je zo diep wilt gaan)

EDIT:
Je wilt UTP in een draadloze router stoppen? Dan moet ie wel over beiden aansluitingen beschikken..

XP_PC zei:
Je wilt UTP in een draadloze router stoppen? Dan moet ie wel over beiden aansluitingen beschikken..

Jup, maar de router die ik op't oog heb heeft die :-)

Anyway, bedankt voor de hulp, en ik laat het wel nog eens weten of het al dan niet werkt :)

Grtz, Tim

CrAtOr zei:
$ Router1 krijgt IP van provider
$ Router1 geeft via dhcp een IP aan de pc's die erachter hangen, en aan Router2
$ Router2 krijgt een IP van Router1, en geeft via dhcp een IP aan de pc's die ermee verbonden zijn
$ Om 'verwarring' tegen te gaan zorg je dat het Router2 'intern' een andere range gebruikt dan Router1.

Dat klopt allemaal, alleen die "verwarring" is niet van toepassing, het gaat anders gewoon niet werken ;)

Het probleem is echter dat huis-tuin-en-keukenrouters aan nat doen (Network Address Translation), dit heeft als doel dat je meerdere pc's achter 1 uitgaand ip-adres kan hangen.
Op zich gaat zo'n situatie wel werken, alleen je zult de pc's in het hoofd-segment moeten laten weten waar ze het sub-segment kunnen vinden, want standaard gooien die al het netwerk-verkeer dat niet lokaal is naar de router toe, dus het internet, maar die gaat dat niet vinden.
Alsmede, als je gaat portmappen is het ook extra moeilijkheden zoeken die je niet wilt vinden ;)

Daarom kan je beter voor kleinere netwerken, extra switches inzetten, of voor draadloos een accesspoint inzetten.

Man man man.. problemen weer..

Ik ben dus gisteren mijn access point gaan omruilen voor een D-Link DI-524 Wireless router. Het eerste positieve punt was dat ik € 10 terugkreeg..

Ik heb hem direct getest op mijn kot (telenet gedeeld over een stuk of 5 koten, precieze opstelling ken ik niet). Bij het aansteken van de router vond mijn NetStumbler trouwens direct al een "default" netwerk, geen problemen dus.
Na 5' prutsen aan de instellingen had ik ook verbinding. Tot daar alles goed. (Buiten het feit dat de verbinding na een tijdje wegviel, maar daar heb ik ondertussen al iets over gelezen, ik denk dat ik dit wel kan oplossen.)

Probleem echter als ik deze namiddag thuis kwam. Direct geen reactie meer van netstumbler, kan de router weer niet pingen, zelfs als ik hem rechtstreeks aansluit aan ethernetpoort. Zelfs geen ping-reply.

Er zit een reset-gaatje aan de achterkant van de router, die de router in default-settings zou moeten herstellen, maar dat knopje reageert niet op mijn paperclip..

Nu weet ik dus weer niet meer wat te doen. Ik heb niet direct zin om nog eens terug te gaan naar de winkel om te ruilen..

Hopelijk weet er iemand raad?

Grtz, Tim

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan