2 routers samenkoppelen tot 1 groot netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

SWOLLUFJUH

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2011
goeiemiddag allemaal,
even voor de duidelijkheid, ik heb de zoekfunctie gebruikt maar snap er alsnog geen zak van:(

ik heb thuis 2 routers staan.
de eerste router is een ICIDU NI-707534
en de 2e router is een Netgear Rangemax WNR3500 v.2
de idicu staat gekoppeld aan het modem en de netgear via kabel aan de icidu router.
aan de netgearrouter heb ik mijn homeserver en nas gekoppeld.
nu wil ik graag dat beide routers op de zelfde iprange staan zodat ik via het icidunetwerk toch in mijn nas kan komen.

om even wat duidelijkheid te scheppen van de mogelijkheden en stand van zaken nu voeg ik hier even een paar screenshots toe:

ik hoop dat jullie voldoende info hebben om mij op weg te helpen.

alvast bedankt!
SWOLLUFJUH

Bijlagen

• Knipsel2.jpg
    Knipsel2.jpg
    92,2 KB · Weergaven: 112
  • Knipsel.jpg
    Knipsel.jpg
    96,1 KB · Weergaven: 101
Laatst bewerkt:
Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de Rangemax zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de ICIDU. En daarna de Rangemax via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de ICIDU verbinden.

Voorbereiding:
Dit kun je overslaan, omdat je heldere schermafdrukken hebt gepost. Wél kan het handig zijn even in de ICIDU te kijken in welke range die via DHCP ip-adressen uitdeelt.
Het ip-netwerk van de ICIDU moet je even achterhalen via een pc die je bedraad aansluit op de ICIDU, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de ICIDU aan (stel dus dat daar 192.168.1.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.1.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Werkzaamheden aan de Rangemax router:
Je kunt daarna je Rangemax router gaan gebruiken als draadloos accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (ICIDU). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Rangemax van de ICIDU.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Rangemax.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Rangemax, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista of Windows 7:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)

4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Rangemax.
5. Zet DHCP serving uit op de Rangemax.
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Rangemax uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Rangemax een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de ICIDU (dus een 192.168.1.x ip-adres), maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de ICIDU. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de ICIDU als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de ICIDU al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Rangemax.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Rangemax bedraad met een LAN poort van de ICIDU.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de ICIDU ipv. de Rangemax.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Rangemax nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Rangemax].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Rangemax zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de ICIDU.
Je hebt dus de Rangemax als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
okee alles tot nu toe gedaan.maar bij stap 7 kwam ik er niet uit. waar moet ik dat ipadres instellen? bijgeleverd alweer een screenshot van de keuzes.

ty!;)

Bijlagen

• Naamloos.png
    Naamloos.png
    22,8 KB · Weergaven: 62
Je moet het LAN ip-adres instellen bij LAN setup op de Rangemax, niet bij Basic Settings.

Let op: Zoals ik schreef mag de Rangemax NIET verbonden zijn met de ICICU! Dat mag pas later (in stap 8), en zie dat dan een LAN aansluiting van de Rangemax moet worden verbonden met de ICICU, dus niet de WAN/Internet aansluiting van de Rangemax.

Succes,

Tijs.

tijs, hartelijk dank voor je hulp, volgens mij werkt het maar ik had toch nog 1 vraag:
moet de kabel die van icidu naar rangemax gaat in een ethernetpoort blijven zitten of mag hij na alles instellen weer in de wanpoort?

Hij moet in de LAN poort blijven, de WAN poort van de Rangemax wordt niet (meer) gebruikt.

Tijs.

okee, hartelijk dank voor de snelle reacties en goede hulp, je bent een echte aanwinst voor dit forum tijs!

bij deze is mijn vraag beantwoord

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan