2 schermen maar verschillend beeld

Status
Niet open voor verdere reacties.

dannydaboy

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2005
Hoi,

Ik zal mijn situatuie even uitleggen. Ik loop stage op een school als systeem beheerder en we krijgen komende maand digitale schoolborden. Nu willen de leraren dat ze op de pc een ander beeld kunnen tonen dan op het digitale schoolbord. zowel de monitor als digitaal schoolbord moeten op de pc worden aan gesloten. Nu ben ik wel zover dat ik weet dat er vga splitters te krijgen zijn maar dan heb je hetzelfde beeld op beide schermen.

Ik vraag me uberhaup af of dit mogelijk is met bv. tweede kaart of een kaart met twee utgangen want dan moet de pc ook twee verschillende schermen gaan uitzaenden en dat is volgens mij technies niet mogelijk of je moet al met ingewijkkelde software aan de gang gaan.

Wie kan me helpen

Als je een kaart hebt met 2 uitgangen kun je de functie van windows maar meetsal ook in de drivers gebruiken die een uitgebreid bureaublad geeft

Dit is wel mogelijk. ik werk zelfs soms ook met 2 schermen.

je videokaart moet wel 2 schermen ondersteunen, daarnaast moet je een vga splitter kabel hebben.

in je scherm heb je een dvi poort en een vga poort of 1 van de 2. het beeldscherm van je pc gaat op de dvi poort en het scherm van je schoolboord op de vga. het uiteinde van de stekker gaat dan weer in de pc. dit kan ook anders om zijn.

dan moet je naar instellingen gaan van beeldscherm. daar kan kiezen welk scherm je als "main" wilt en welke links of rechts staat. dan zie je 2 blauwe vakken met nummer 1 en 2. dan klik je 2 aan en zegt je "met dit scherm het bureaublad uitbreiden" als je nummer 2 links wilt hebben dan trek je hem als het waren naar links, net als je bijv mappe verplaatst.

dan heb je 2 beeldschermen waar de muis overloopt naar het andere scherm. het blijven wel 2 verschillende schermen. je kan een programma slepen naar het andere scherm, dat projecteer je bijv. op het schoolboord, roosters etc. en op het andere scherm kun je andere dingen doen. ik werk met 2 schermen naast elkaar, dan kan ik zien wat ik doe op het andere scherm, jij werkt met een schoolboord die waarschijnlijk niet naast je pc staat.
maarja je werkt op het ene beeldscherm als je daar alles in gestelt heb hoef je het alleen naar rechts of links te slepen totdat het verdwenen is, dan weet je 99% zeker dat het op het andere scherm staat.

Laatst bewerkt:
bedank voor de reacties ik had de enkele video splitters op het oog ik neem aan dat een kabel van 1 naar 2 vga uitgangen voldoende is? of moet ik iet s speciaals hebben

ik dacht deze.
1.jpg

Als ik het dan goed begrijp gaat de aansluiting waar maar 1 connector zit op me video kaart en de ander kant naar me schermen.

Is er nog een vgakaart aan te raden

nee geen goede kabel. je moet een vga/dvi aan de ene kant en een dvi zeg maar aan de andere kant

vga/dvi kabel dit is de juiste kabel. de dvi gaat in je computer, de andere dvi in je beeldscherm en de vga in je tv.

de videokaart die je pc zou moeten hebben, heeft een dvi aansluiting nodig. dat witte breede ding, zo'n aansluiting moet er op je videokaart zitten. zelf heb ik een ati x800, daarvan weet ik dat er een vga en een dvi op zit. met zo'n kaart kan je bijv hetgeen maken wat jij bedoeld.

voorbeeld van een videokaart die het ondersteunt

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan