2 schijven, 2x XP. Hoe te doen??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Forza Utreg

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
9 aug 2001
Goedenavond Helmij'ers,

Ik heb een oude pc met XP (laatste SP's) en wil graag een 2e harde schijf inbouwen waar XP met SP 1 opstaat.
Dit om de simpele reden dat ik wat oude software er op heb staan, die het niet meer doet als is updates binnen haal
Feitelijk gaat het dan om een dual (of multiboot)

Heb al veel opgezocht op internet maar zie door de bomen het bos niet meer.

• Wat moet ik nou precies doen??? 1ste harde schijf op master en 2e op slave???
  • En hoe doe ik dan dat multibooten??? Regelt XP dat zelf???
  • Kan het überhaupt wel wat ik wil???

Alvast bedankt voor de moeite.

In principe zou het goed moeten gaan als je de SP3 HDD op master zet en de SP1 HDD op slave, je zou dan gewoon in de SP3 moeten booten en dan kan je bestanden overzetten. Software overzetten gaat wat lastiger, i.v.m. registerinstellingen.

Ik hoop dat je hiermee genoeg informatie hebt!

Succes!

Ok, nou, is goed te doen:

BOOT.INI bewerken...

Als je dat op de juiste manier doet, waaronder ook kabels & jumpers (master/slave, alhoewel cable select meestal ook wel werkt), krijg je een multi-boot opstartmenu, & de windows die je kiest word dan automatisch se systeemschijf, meestal C: waardoor de software waarschijnlijk gewoon werkt.

Probleem is wel dat als de 2de schijf uit een andere computer komt, je de eerste keer in Veilige modus moet starten om de oude drivers te verwijderen & de belangrijkste nieuwe te installeren, & daarna ben je nog wel even bezig om alles recht te breien (ook BSoD's!).

Je kan EasyBCD eerst even op de 1ste schijf installeren om de multi-boot te creeeren:

http://neosmart.net/EasyBCD/

Voor het echte ambachtelijke handwerk:

http://support.microsoft.com/kb/289022/nl

Wanneer je xp gewoon op de 2e schijf installeert zal je boot menu automatisch aangepast worden.
Na het opstarten van je pc kun je kiezen uit 2 Windows XP installaties.
In je boot.ini kun je de namen veranderen.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

@ TheKnight:
Op beide schijven is dus al XP geïnstalleerd. Moet je dan echt je drivers updaten???
Als ik de te in te bouwen schijf in willekeurig welke pc zou doen, dan herkent ie toch de huidige XP versie en draait het toch gewoon?

Je kunt met de BBS, BiosBootSelector toch je schijf kiezen waarvan je op wilt starten

De vraag is of die waar die 2e windows op staat, die je als slave moet installeren overigens, wel in die PC wil opstarten, indien het niet dezelfde chipset is gebruikt uitgezonderd van het merk Intel, zal windows sowieso niet gaan werken.

De schijf zal als 2e erbij wel uitleesbaar zijn.

De 1ste (standaard) schijf blijft de hoofdschijf. 2e schijf is puur om een bepaald programma te runnen onder XP met SP 1. Maar die kans is klein zeg je???
En hoe kom ik in die BBS Pier???

Komt in beeld als je boot welke F toets het is, indien de manual er nog is, zal het daar ook wel in staan, de meest voorkomende zijn F8, wel op tijd gebruiken anders zit je in het geavanceerde opstartmenu van windows, en F11 maar F12 en F2 heb ik ook wel gezien, ook niet te verwarren met de biossetup toets.

Je kunt dat programma proberen te starten vanaf de bijgehangen schijf maar meestal werkt dat niet als het niet in het register staat, welk prog is het?

Gaat om een progje waar ik in het verleden websites mee bouwde. WEB! Pro van de firma Denda.
Heb dagen zitten zoeken naar een oplossing, maar het wordt niet meer ondersteund vanaf SP 2....drama...

Moet helaas de site nodig updaten, dus vandaar dat ik de oude schijf waar alles opstaat te benaderen als volledig werkende Windows.
Het kopieeren of wat dan ook gaat niet werken.

Is dat progje niet gewoon een html editor dan ?
of voegt ie allerlei andere toestanden toe aan je html code ?
Anders kun je toch een andere editor gebruiken.
Ik gebruik zelf wel eens Kompozer voor kleine web klusjes.

Je zou ook nog een virtuele XP kunnen installeren.
VirtualBox

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Ok, als het om 1 programma gaat,dan zijn er misschien nog wel wat andere mogelijkheden. Heb je het installatiebestand nog van dat Web Pro? In dat geval kan je proberen het te installeren in Compatibiliteitsmodus als Windows 2000 onder XP:
RechterMuisKlik Setup.exe, Eigenschappen, tabblad Compatibiliteit, & dan Dit programma in deze compatibiliteitsmodus uitvoeren aanvinken & kiezen uit de lijst, Toepassen, OK.

De toets voor BBS kan je meestal ook terugvinden in de BIOS Setup. ik weet alleen niet of op die manier de Systeemschijfletter automatisch goed gezet word, eerlijk gezegd nooit zo geprobeerd.
Via aanpassing van het Boot.ini lukt dat wel.
Vanaf dan word het inderdaad lastig, maar niet onmogelijk, om alle drivers goed te krijgen, Windows-installatie-CD klaar zetten, Veilige modus gebruiken, in dit geval Automatische updates uitzetten, als je uiteindelijk door de BSoD's bent, opnieuw activeren, & handmatig updaten zonder SP2 voor zover nodig.

Opnieuw installeren is misschien makkelijker, & dan komt het inderdaad in het opstartmenu als 2de optie.

Ik weet niet hoe groot die 2de hardeschijf is, maar je kan ook Microsoft Virtual PC 2007 installeren, & dan moet er bij MS ergens ook nog een programma rond slingeren waarmee je een fysieke schijf kan converteren naar een virtuele schijf.
Ook hier blijft het probleem dat er weer van drivers gewisseld moet worden.

Volgens mij heb ik dat al een aantal keer geprobeerd maar niet vanaf de setup. Dus eigenlijk heb ik het proberen te draaien onder een andere Windows. Ik ga het proberen.

Maar is het niet zo dan dat, als je een schijf hebt met een volledige goed functionerende XP, die schijf zonder meer kan plaatsten??? Of denk ik nou te simpel???
Hoe werkt het dan als ik die schijf als hoofdschijf ga gebruiken??

Beste,

Sorry voor de late reactie maar ben druk geweest.

Kon geen multiboot doen met mijn oude 2e harde schijf. Ik ga dat nog verder uitzoeken als mijn nieuwe pc er is.
Heb dus simpelweg de harde schijven verwisseld en het probleem met de website op kunnen lossen.

Bedankt voor het meedenken!

Gr Daan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan