2 schijven iedentiek het zelfde

Status
Niet open voor verdere reacties.

mobiel2000

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2001
Hallo allemaal

ik heb een vraagje.

Bestaat er een manier om naast je normale hardenschijf een tweede hardenschijf te laten draaien als backup. Deze schijf moet dus als er op de normale hardschijf iets veranderd mee veranderen. Kan dit en zo ja hoe?

Ja dit kan

RAID-1 (ook bekend als mirroring) slaat de data twee (of meer) keren op op verschillende schijven.

Als een schijf uitvalt zal het computersysteem hier geen hinder van hebben en gewoon blijven werken. De controller zal dan alle I/O laten lopen over de andere schijf (of schijven). De controller zal de gebruiker natuurlijk wel een hint geven dat er iets fout is - maar het systeem werkt gewoon door. Voor de pc is de logische schijf zo groot als de kleinste schijf uit de set.

Hoewel RAID-1 de minst efficiënte manier van databeveiliging is, en voor conventionele SCSI RAID-systemen een tamelijk dure oplossing is, biedt dit voor IDE oplossingen een simpele maar erg betrouwbare oplossing als het om veiligheid van de data gaat. Als er 1-op-1 mirroring toegepast wordt met twee 160GB schijven, dan zal het systeem maar 1 schijf ter grootte van 160GB zien.

Ook hier is de kleinste schijf bepalend voor de uiteindelijke opslagcapaciteit van het gehele RAID-systeem.

Bron

De reden dat dit niet efficient is omdat het alleen maar een voordeel is als 1 van de schijven echt fysiek kapot gaat, dan is er een backup.
Raak je nu bijvoorbeeld bestanden kwijt door menselijke fouten, "per ongelijk weggegooid" dan zijn ze ook op de andere harde schijf "backup" weg.

Hoe je zoiets instelt... geen idee :D

Laatst bewerkt:
Ik draai op win2000.

Weet je misschien ook welke software hiervoor gebruikt kan worden?

je hebt een raidcontroller nodig - software raid is totaal onbetrouwbaar

promise, adaptec ... etc hebben voor jouw harddisk wel een oplossing, met een beetje geluk heeft je moederbord het zelf :)

Ik heb even zitten rondkijken. Mijn moederbord ondersteun het niet. En mijn schijfen zijn IDE aangesloten.
Nu zie ik dat die kaarten nog al aan de prijs zijn. ong. 50 euro

Nu wil ik he gebruiken om mijn webservertje veilig te stellen.

Is er misschien nog een andere manier om dit te doen. Bijvoorbeeld via een backupprogramma die ik om het uur laat draaien?

Ik heb wel Norton Ghost maar die kan je niet instellen waneer hij het moet uitvoeren (of mijn kennis is niet groot genoeg).

Zijn er dan misschien programma's dit dit wel kunnen. Dus een totale image draaien waneer ik dat vooraf heb aangegeven?

ghost moet ook meestal de pc herstarten, hoe ver dit in de nieuwe versies is weet ik niet ... als je niet meer dan 50 euro wil uitgeven ...
vrees ik dat er niet veel overblijft ... de acronis trueimage voor XP die easy computing verdeelt, gaat daar ook over

Dat klopt.

Maar is het mogelijk om gost bijvoorbeeld in de nacht een opdracht te geven dat hij iets moet uitvoeren, bijvoorbeeld een clone maken? Nu kan ik wel zeggen, via taak planner, dat ghost midden in de nacht aanmoet gaan. Maar dan maakt hij nog geen image of een clone.

Weet iemand hoe je dit kan instellen?

lees de handleiding van ghost, je kan commands toevoegen ...dat hij dat zelf moet doen ...
is een soort batchopdracht

Norton Ghost 9.0

Incrementele backupimages plannen

U kunt backuptaken maken om het maken van backupimages te automatiseren volgens een dagelijks, wekelijks of maandelijks patroon. Deze methode komt van pas wanneer u volledige backupimages wilt maken op tijden dat u niet aanwezig bent. U kunt deze methode ook gebruiken om een basisbackup met incrementele backupimages te maken zonder uw werk te onderbreken. Om een backup uit te voeren, moet de computer zijn ingeschakeld, maar Norton Ghost hoeft niet te worden uitgevoerd.

Als u handmatig volledige backupimages wilt maken, gebruikt u de wizard Backup van stations maken.

U kunt Norton Ghost gebruiken om een backup van een database te maken.

(bron help functie in Norton Ghost 9.0)

Dus als je over deze versie beschikt zou ik de helpfunctie eens doornemen.

Ik beschik over norton ghost 2003.

Nu heb ik uit de helpfile begrepen dat je via de command line het een en ander kan doen. Ik begrijp alleen niet hoet het werkt. Nisschien dat iemand mij dat kan uitleggen.

Ik wil s'nacht een clone van schijf 1 (c) naar schrijf 2 (e) maken.

Weet iemand hoe ik dit moet uitvoeren?

Of is er een ander programma dit dit ook kan. maar dan gratis is?

Laatst bewerkt:
de ghost versies die na de 8 gekomen zijn vind ik maar niks, das de ouwe powerquest drive image ... en die vond ik altijd al slecht ...
er staat een handleiding online ... bij symantec

die karens replicator ... werkt dat ook voor bestanden die in gebruik zijn ? probeer je windows map maar eens manueel naar ergens anders te copieren ...

Ik heb het als volgt opgelost.

Ik heb met norton ghost een clone gemaakt van mijn schijf. Nu heb ik via een dos mode een xcopy gemaakt die alleen de veranderde bestand copiereerd.

Dit laat ik snachts uitvoeren. Daardoor heb ik altijd een clone die max 24 uur oud is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan