• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 SOMPRODUCT formules nesten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stijn909

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2012
Hallo,

Ik loop vast met het nesten van 2 SOMPRODUCT formules. De eerste somproduct (=SOMPRODUCT((A2:A16<>"")/AANTAL.ALS(A2:A16;A2:A16&""))) telt in een tabel de namen van personen en filtert zo automatisch de dubbele namen eruit.

Nu heb ik een tweede SOMPRODUCT formule (=SOMPRODUCT((B2:B16="DAG")*(C2:C16="EIGEN")) in gedachte die als voorwaarde moet gelden voor de eerste formule.

Dus bij het berekenen met beide formules moet eruit komen welke namen corresponderen met voorwaarde 1: DAG en voorwaarde 2: EIGEN. Hierbij worden dan ook nog eens de dubbele namen gefilterd tot enkele namen.

Wie kan mij helpen?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Koster1984,

Uw oplossing werkt nagenoeg perfect! Dank daarvoor. Echter vraag ik u nog eenmaal om hulp, door in bijgevoegd bestand te kijken naar mijn excel zoals hij uiteindelijk eruit gaat zien. Hierin staat nog een vraag, namelijk over het gebruik van uw oplossing met meedere kolommen en hoe ik dan ervoor kan zorgen dat er geen dubbele namen gebruikt worden.

Groeten

Bijlagen

Zo krijg je wel lange formules..

..maar door bijvoorbeeld deze in AH11 te zetten:
Code:
=ALS(AANTALLEN.ALS(B$11:B$24;E11;C$11:C$24;F11;D$11:D$24;G11)+AANTALLEN.ALS(E$11:E11;E11;F$11:F11;F11;G$11:G11;G11)=1;"x";"")

En dan steeds uitbouwen.. in AI11 krijg je dus:
Code:
=ALS(AANTALLEN.ALS(B$11:B$24;H11;C$11:C$24;I11;D$11:D$24;J11)+AANTALLEN.ALS(E$11:E$24;H11;F$11:F$24;I11;G$11:G$24;J11)+AANTALLEN.ALS(H$11:H11;H11;I$11:I11;I11;J$11:J11;J11)=1;"x";"")

Die laatste weet je dan denk ik zelf wel te maken.

Beste Jeroen,

Jouw oplossing wordt het! Werkt nagenoeg perfect! Er zit alleen een foutje in, namelijk als ik een dubbele naam invoer in kolom E telt hij hem niet als een enkele. De rest van de kolommen wel, zit dus waarschijnlijk ergens een typfout??? Ik snap door de vele linken tussen de formules niet waar ik moet gaan zoeken om die fout te achterhalen, kan je dat voor mij nog even uitzoeken?

Mijn dank is groot!!

Groeten,

Stijn

Hoi Stijn,

Je bedoeld dat Piet A E in de eerste en derde kolom gezien moet worden als 2 medewerkers?

Of moet er gekoppeld worden met IJzerwerken + Lassen?

Ik weet overigens niet hoe je de leiding er in wilt hebben, helemaal seperaat (dan wordt HENK D E tweemaal geteld) of opgeteld met de anderen. In het geval van HENK D E staat hij eerder als medewerker en wordt dan geteld als mederwerk ipv Leiding.

Groet,
Jeroen

Bekijk bijlage Manpower sheet vb0.1(1).xls

Hoi Jeroen,

Sorry voor mijn tijdelijke afwezigheid. Je begrijpt me denk ik verkeerd, want je eerste opzet in excel was op een rekenfout na goed.

Bijgevoegd dat excel bestand met verklarende tekst, hopelijk is dit verhelderend voor jou.

Groeten,

Stijn

Bijlagen

Hoi Stijn,

De sheet rekent goed, maar de invoer is fout :p

Er zijn namelijk 2 Piet'en. De eerste is Piet en de 2e in E15 is Piet" " (dus met een spatie)

Groet,
Jeroen

Laatst bewerkt:
Hoi Jeroen,

Ik zie het:thumb:

Beetje dom he, maar nu werkt het goed! Dank hiervoor!

Groet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan