2 tabellen combineren in rapport

Status
Niet open voor verdere reacties.

ErikdV

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2011
Ik heb Access 2010 en wil 2 tabellen combineren in een rapport

Tabel 1:
Afdeling
Agenda
Aantal Overboekingen

Tabel 2:
Afdeling
Agenda
Aantal wijzigingen

Sommige agenda's komen wel in tabel 1 voor en niet in tabel 2 en andersom
De tabellen heb ik gekoppeld via een INNER JOIN op de velden 'Afdeling' en 'Agenda' Dit heb ik gedaan omdat het veld 'Agenda' niet uniek is. Het kan in een tabel meerdere keren voorkomen bij verschillende afdelingen.
Als een agenda alleen in tabel voorkomt wordt ook de gegevens uit tabel 2 niet getoond in het rapport.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat gegevens van alle agenda's wordt getoond, ook als ze maar in 1 tabel voorkomen?

Je tabellenstructuur is op zijn minst vreemd; waarom je aparte tabellen gebruikt, en niet [Aantal wijzigingen] onderbrengt in tabel1 maak je zo niet duidelijk.
Verder zie ik ook een probleem met je sleutel of je index. Twee tabellen aan elkaar koppelen doe je op basis van een unieke sleutel of unieke index. Dat kan één veld zijn, bijvoorbeeld een autonummerveld in Tabel1, en een numeriek veld in Tabel2 dat verwijst naar het sleutelveld in Tabel1.
In jouw constructie werkt de Inner Join alleen als in beide tabellen de combinatie [Afdeling]+[Agenda] uniek is. Daarbij mag een afdeling dus meerdere keren voorkomen, en een agenda ook, maar de combinatie moet uniek zijn. En dat geldt ook voor Tabel2.
Is die combinatie niet uniek, dan heb je al een probleem. En komt de combinatie in Tabel1 wel voor, en in Tabel2 niet, dan heb je ook een probleem. Dat kun je nog wel oplossen door een Outer Join te gebruiken. Daarbij laat je dan alle records van Tabel1 zien, en van Tabel2 de gerelateerde records. Of andersom.
Maar ik raad je aan je tabelstructuur nog eens tegen het licht te houden ;)

Helaas heb ik te maken met een export uit een andere database. Ik kan daarom weinig aan de structuur veranderen.
Ik had al zo'n vermoeden dat ik het probleem niet in access kan oplossen.

Dat is niet gezegd, maar op basis van je gegevens kon het wel eens lastig worden. Doe er eens een voorbeeldje bij, dat kijkt wat makkelijker.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan