2 tabellen combineren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nierdonor

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2004
Hallo,
ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar kan het tot nu toe nergens vinden: ik heb in Access 2010 2 tabellen met dezelfde indeling. Nu wil ik beide tabellen combineren tot 1 tabel, liefst met een andere naam. Via Externe gegevens heb ik de tabellen staan, maar hoe combineer ik die twee? Dat moet toch handiger kunnen dan met knippen en plakken?

Alvast bedankt voor je hulp!

Rudi.

Laatst bewerkt:
Wat is de bedoeling van het combineren? Zijn er bijvoorbeeld elke dag mutaties in beide tabellen, en heb je elk dag een nieuw overzicht nodig? Je zou een UNION query kunnen maken waarin je beide tabellen combineert; het voordeel van een query is uiteraard dat de gegevens altijd up-to-date zijn. Bovendien scheelt het in je dataomvang.

Dag Michel,
de 2 tabellen zijn qua indeling exact gelijk. Ik wil ze alleen maar samenvoegen naar een nieuwe tabel waar alle records instaan en waarin geen dubbelen voorkomen.
Ik heb al een tijdje niet meer met Access gewerkt, heb nu 2010, maar ik weet dat je in 2003 simpel tabellen kon samenvoegen. Dat kan ik in 2010 nergens weervinden. En om nu zelf daarvoor een query te moeten maken lijkt me erg omslachtig.
Daarnaast: het gaat wel om 6.000 records.
En ja, de bestanden van waaruit wordt geïmporteerd, veranderen wel.
Ben ik een beetje duidelijker zo?
Alvast bedankt voor je hulp!
Rudi.

Laatst bewerkt:
Ik werk nog steeds met 2003, maar ik zou niet weten hoe je twee tabellen simpel kunt samenvoegen... Anders dan een nieuwe tabel maken, en de records uit beide tabellen daarin zetten. Bovendien zou ik in jou geval een Union query maken. Daarin gebruik je de velden van de hoofdtabel, en kopieer je de de velden van de tweede tabel. Wil je dubbele waarden voorkomen, maak dan voor de tweede tabel eerst een eigen query met daarin een exclude filter, zodat je geen dubbele records hebt in die tweede query. In de Union zitten ze dan ook niet. Zo'n query ziet er dan zo uit:
Code:
SELECT NRID, Naam, Geboortedatum, Inschrijvingsdatum
FROM Tabel1
UNION SELECT NRID, Naam, Geboortedatum, Inschrijvingsdatum
FROM Tabel2
WHERE (Tabel2.NRID Not In (SELECT NRID FROM Tabel1));

Dag Michel,
ja, dat had ik al ergens gezien dat het zo kon.
Maar is er echt geen samenvoegquery-wizard?
Anders moet het maar...

Groetjes,

Rudi.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan